שקט ושלווה? לא אצלנו: לא תאמינו לאיזה מקום הגיעה ישראל בדירוג המדינות השלוות ביותר בעולם

שנת 2014 תיזכר, כך נראה, כאחת השנים המדממות ביותר בעשרות השנים האחרונות. כך עולה מהדו"ח השנתי של "המכון הבינלאומי לכלכלה ולשלום", לפיו במהלך השנה החולפת נהרגו לא פחות מ-180,000 בני אדם במלחמות ואירועי טרור ברחבי העולם. לפני 5 שנים, לשם הדגמה, מספר ההרוגים ברחבי העולם עמד על 49,000 בני אדם – עדיין מספר גבוה מדי, אך נמוך בהרבה ביחס למספר ההרוגים בשנה החולפת. מספר ההרוגים רשם עלייה חדה ורצופה באותן שנים – מה שהביא את מחברי הדו"ח לקבוע באופן חד משמעי כי "העולם הולך ונהיה אלים יותר בתקופתנו".

בדו"ח המקיף אשר מפרסם המכון אחת לשנה, מעניק צוות החוקרים ציון לכל מדינה, אשר משקף את רמת "שלוות החיים" בשטחה. הציון משקלל את רמת ביטחונם של התושבים, החשש מפני השתתפות במלחמה, החשש מפני אירועי טרור וגם מידת הפשע והאירועים האלימים בתוך האוכלוסייה עצמה. בעזרת ציונים אלה מדרגים החוקרים 162 מדינות ברחבי העולם – מהמדינה השלווה ביותר על כדור הארץ ועד למדינה המסוכנת ביותר.

אחת הסיבות לעלייה המטרידה ברמת האלימות בעולם, מסבירים מחברי הדו"ח, היא עליית מעמדם של ארגוני טרור דוגמת דעא"ש (המדינה האיסלאמית) במזרח התיכון או בוקו חראם בניגריה. בסך הכל במהלך השנה נהרגו 18,000 בני אדם ברחבי העולם כתוצאה ישירה מפעולות טרור – למעלה מפי שניים ממספר ההרוגים בעולם לפני 8 שנים בלבד (אז עמד המספר על 8,450 הרוגים ברחבי העולם). נתון נוסף ומטריד במיוחד אשר עולה מהדו"ח מתאר את מספר הפליטים ברחבי העולם, אשר נאלצו לנטוש את בתיהם כתוצאה מקרבות ומלחמות. במהלך השנה החולפת, מציינים החוקרים, הגיע מספר הפליטים ברחבי העולם לכ-50 מיליון בני אדם – הנתון הגבוה ביותר מאז ימי מלחמת העולם השנייה.

הכי שלווה בעולם. בירת איסלנד ריקיאויק | צילום: thinkstockphotos

באופן לא מאוד מפתיע, ניתן להצביע על קשר חזק בין רמת עושרן של המדינות השונות לבין הציון אשר הן קיבלו בדירוג המדובר. מדינות עשירות יותר הן, על פי רוב, גם מדינות שלוות יותר – בעוד המדינות העניות "מככבות" בחלקה התחתון של הרשימה. לכך, כמובן, ניתן להוסיף כמה יוצאים מהכלל. אחד מהם – הוא ישראל.

ישראל: מקום רע בתחתית הרשימה

אז מי הן המדינות השלוות ביותר בעולם? את פסגת הדירוג השנה תפסה אחת המדינות היפות והקטנות ביותר בעולם: איסלנד. מדינת האי האירופאית אמנם ממוקמת על אחד האזורים הוולקניים הפעילים ביותר על כדור הארץ, אך בכל הקשור לסכסוכים אנושיים – אין לאיסלנדים כל סיבה להיות מוטרדים. איסלנד לא מעורבת בשום מלחמה, אינה צפויה להפוך ליעד של שום ארגון טרור, וגם רמות הפשיעה בה נמוכות במיוחד. אמנם התושבים בה נאלצים להתמודד עם 6 חודשים שלמים של חושך (כמעט) מוחלט, אך לפחות הם יכולים להתנחם בכך שהם גרים במדינה השלווה ביותר בעולם.

גם את יתר המקומות בפסגת הדירוג תפסו מדינות מיבשת אירופה, אשר בחישוב ציון ממוצע זכתה גם השנה בתואר "האזור השליו ביותר בעולם". דנמרק הגיעה למקום השני בדירוג, אוסטריה הגיעה למקום השלישי ושוויץ הגיעה למקום החמישי. הנציגה היחידה מחוץ ליבשת אירופה ב"חמישייה הפותחת" של הדירוג היא ניו זילנד, שהגיעה השנה למקום הרביעי. יתר המדינות בעשירייה הראשונה של הדירוג הן פינלנד, קנדה, יפן, אוסטרליה וצ'כיה.

ומה על המדינות בהן המושג "שלווה" נמצא רק בספרים? אל המקום האחרון בדירוג הגיעה השנה שכנתנו סוריה, אשר קטפה לראשונה את התואר המפוקפק "המדינה המסוכנת ביותר בעולם". מלחמת האזרחים המשתוללת בסוריה לא חדלה לגבות קורבנות לרגע, ובנוסף לקרבות העזים גם פיגוע טרור החלו לפגוע באזרחי המדינה. בינתיים ארגון דעא"ש ממשיך להרחיב את אחיזתו בשטחים נרחבים מהמדינה, לרצוח עשרות אלפי אזרחים חפים מפשע – ולהפוך את סוריה לסיוט גדול עבור אזרחיה.

פעילותו האיומה של דעא"ש ממשיכה לתת את אותותיה גם במקום השני ברשימה המפוקפקת – שם נמצאת עירק, שכנתה של סוריה. הכאוס ממשיך לשלוט ברחובות עירק שעה שארגון דעא"ש וארגוני טרור נוספים פועלים בחלקים שונים של המדינה ומנסים להשיג שליטה על מחוזות שלמים, שעה שהם מוציאים לפועל פיגועי ענק בערים שונות. חוסר הסדר שולט במדינה כבר שנים ארוכות, מאז יצאו כוחות צבא ארה"ב מהמדינה. גם המדינה במקום השלישי בדירוג סובלת מחוסר סדר מאז פלישת כוחות הברית – זוהי אפגניסטן, אשר גם בה רמת הסכנה לחייהם של התושבים גבוהה במאות אחוזים ביחס למדינות המערב. את "החמישייה הפותחת" של דירוג המקומות המסוכנים בעולם משלימות דרום סודן והרפובליקה של מרכז אפריקה, שם הקרבות בין מליציות חמושות גובים את חייהם של עשרות אלפי אזרחי בשנה.

הפכו את חיי האזרחים לסיוט. מחבלי ארגון דעא"ש | צילום: מתוך ויקיפדיה

והיכן ממוקמת ישראל ברשימה? למרבה הצער, לישראל אין כל סיבה לגאווה בהתבסס על הדו"ח הנוכחי. בסך הכל, כאמור, מדורגות בדו"ח המדובר 162 מדינות – וישראל מדורגת במקום ה-148, מקום אחד מעל תימן ומקום אחד מתחת ללוב המשוסעת והמדממת. מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, ירי הטילים הנרחב על חלקים נרחבים משטח המדינה, איום הטילים המתמשך הן מעזה והן מכיוון לבנון, החשש מזליגת מלחמת האזרחים בסוריה, הקרבה לארגון דעא"ש והעלייה במקרי הטרור באזור יהודה ושומרון "זיכו" את ישראל בציון נמוך במיוחד – ובמרחק מינימלי מהמקום העשירי בדירוג המדינות המסוכנות בעולם (בו נמצאת כרגע צפון קוריאה).

מדינות נוספות אשר מעניין לבחון את מיקומן בדו"ח השנה הן ארה"ב, אשר מדורגת במקום ה-94 עקב מעורבותה בסכסוכים אלימים ברחבי העולם והיותה יעד טרור מועדף על הארגונים השונים ברחבי העולם, כמו גם רמות פשיעה גבוהות במיוחד. שכנתה קנדה, לעומת זאת, מדורגת במקום ה-7 והמרשים במיוחד. צרפת, שם סבלו האזרחים השנה מגל של פעולות טרור, דורגה במקום ה-45. קטאר דורגה במקום ה-30 והגבוה, מצרים במקום ה-137, ורוסיה, שהפכה בשנה החולפת ל"אויבת המערב" (על רקע המאבק עם אוקראינה והתמיכה בממשל אסד בסוריה) מדורגת במקום ה-152 בלבד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן