שרי אריסון בראיון בלעדי לפורבס: "תמיד הייתי מאוד איכפתית ורגישה לצרכים של האנושות"

המיליארדרית שרי אריסון, המוערכת ב-3.9 מיליארד דולר, היא האישה העשירה ביותר בישראל וגם החזקה ביותר במדינה, לפי דירוג פורבס ל-2012. אריסון אמנם ירשה את מרבית אחזקותיה, בהן חברות טיולי השיט קרניבל, שיכון ובינוי ובנק הפועלים, מאביה, אולם היא רחוקה מלהיות היורשת הטיפוסית.

בגיל 54, אריסון נמצאת במשימה שמטרתה להכניס את השיקולים החברתיים לעולם העסקים. בראיון מיוחד לפורבס היא מספרת על השליטה בעסק המשפחתי, התרומה לקהילה והמודלים שלה לחיקוי.

דירוג פורבס: שרי אריסון במקום ה-64 ברשימת הנשים החזקות בעולם

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק


מה משמעות ההשתלטות על העסק המשפחתי עבורך?

"כשהגעתי לעסק הרגשתי שחשוב להתייחס בכבוד למה שירשתי, אז במשך הרבה שנים שמרתי על אותה הנהלה, אותם חברי הנהלה ואותו חזון. אחרי שנים החלטתי שהגיע הזמן שלי, ואני אעשה דברים בדרך שלי, ויצרתי קבוצה עסקית ופילנתרופית, שאני רואה בהן חברה אחת, לא שתיים נפרדות, ואני עושה את זה בדרך שלי".

את לא אשת עסקית מסורתית, את מוכרת כאדם שמחובר מאוד לרוח

"זה עניין של להתקשר לאני הפנימי של כל אחד, להסתכל על כל דבר מנקודה גבוה יותר של מודעות, ולהבין שאם אנחנו רוצים לראות עולם טוב יותר אנחנו צריכים ליצור אותו. כולנו רוצים את אותו הדבר, לא משנה מי אתה או איפה אתה חי – כולנו רוצים להיות בריאים, שמחים, לחיות בשלום, לשגשג, ולזה אני מתחברת".

המוטו שלך הוא "עשייה חיובית משתלמת גם בעסקים". למה?

"חשוב לעשות טוב, לחשוב טוב ולדבר טוב. אם אנחנו רוצים לראות שינוי חיובי בעולם, אנחנו צריכים להתחבר לטוב, ובכל דבר שאני עושה, בעסקים ובפילנתרופיה, אני מנסה לעשות שינוי חיובי".

מדוע לדעתך מרבית האנשים חושבים שעשיית טוב ועסקים טובים הם מושגים סותרים?

"אני לא יודעת למה אנשים חושבים כך. עשיית עסקים טובים – אתיים, שקופים, איכפתיים, החדרת ערכים טובים בעסק שלך – משפיעה, ואפשר להרוויח כסף במקביל".

"המטרה היא לנצל טוב יותר את המשאבים שכבר יש לנו". אריסון | צילום: רויטרס

מה נחשבת השקעה טובה מבחינתך? האם יש קריטריון להשקעה טובה?

"חברת המים שלי מיה, למשל, היא השקעה מצוינת, היא מייצגת את כל הערכים שלי. אחד מהם הוא הסתכלות על העולם כשופע ולא כמצומצם. צריך להתמקד במה שיש לנו, במקום מה שאין לנו, וללמוד לשמר את זה בדרך יעילה. זה מה שאנחנו עושים במיה. במנילה למשל הבאנו מים לשלושה מיליון אנשים שקודם לא הייתה להם נגישות למים".

ספרי קצת על מיה

"המטרה של החברה היא להסתכל על מה שיש לנו ולהבין איך אנחנו יכולים להיות יעילים יותר. בהרבה ערים בעולם מים ראויים פשוט מתבזבזים, בין 30%-70% מהמים פשוט הולכים לאיבוד. המטרה שלנו היא להביא טכנולוגיה ורעיונות שיעזרו לשמר את המים ולנצל אותם טוב יותר".

עוד אחת מהיוזמות שלך הוא "יום מעשים טובים", שהשקת ב-2007. מדוע זה חשוב?

"זה מדהים. זה התחיל ברעיון פשוט, רק לצאת ולעשות טוב, ולהעביר את המסר שכל דבר – מחיוך לאדם ברחוב ועד עזרה לזקנה לחצות את הכביש – הוא מעשה טוב. כל אחד יכול לעשות מעשה טוב. אתה לא חייב להיות עשיר או מפורסם. זה התחיל בישראל עם 7,000 איש ובשנה האחרונה לקחו בזה חלק 250 אלף איש, שזה מדהים. זה הפך ליוזמה בינלאומית, ובוצע ב-50 מדינות שונות".

הבנו איך אפשר לשנות את העולם עם הגישה והרוח, אבל איך עושים את זה עם הכסף?

"לעסקים יש תפקיד מוביל בשינוי העולם. אם משלבים עסקים גלובליים ויש להם השפעה במדינות רבות בעולם, ומביאים אחריות חברתית וערכים אפשר ממש לשנות".

מה עיצב את האמונות הללו שלך? הייתה לך התגלות יום אחד?

"תמיד הייתי מאוד איכפתית ורגישה לצרכים של העולם, של האנושות. במהלך הזמן זה התחזק מאוד".

השנה את מדורגת במקום ה-64 בדירוג פורבס. איך את מגדירה כוח?

"עבורי, כוח מגיע מבפנים. אני אוהבת לראות אנשים המתחברים לאני הפנימי שלהם".

את חושבת על עצמך כאדם בעל כוח?

"אני לא חושבת על עצמי כך, אבל אני כן משתמשת בפלטפורמות שנמצאות ברשותי כדי לעשות שינוי בעולם. כל מי שנמצא בעמדה שבה הוא יכול לשנות צריך לעשות זאת".

מי המודלים שלך לחיקוי?

"גנדי, מרתין לותר קינג, אמא תרזה, ליידי דיאנה. אנשים אשר הניעו אחרים, שהיו מעורבים בחיי המונים, אשר עקבו אחריהם כדי לעשות שינוי בעולם".

האם את חשה כמודל לחיקוי לנשים אחרות?

"אני מקווה שאני מודל חיקוי לשינוי חיובי עבור כולם, לא רק עבור נשים. חשוב מאוד למצוא איזון בין גברים לנשים".

מה האתגרים הגדולים ביותר עבור נשים עוצמתית?

"האתגרים הגדולים ביותר הם שכולם מסתכלים עלי, או על אנשים בעמדות כוח עם הרבה כסף – רק בתור הכסף. חשוב מאוד לשים את הערכים מעל הכסף".

מה הסטראוטיפ הכי פחות אהוב עלייך בנוגע לנשים חזקות?

"הפיכתן לגברים. חשוב שאישה תישאר אישה".

מי העניק לך השראה להיכנס לפילנתרופיה?

"התחלתי עם הפילנתרופיה ב-1986 עבור אבי. זה היה משהו שהוא ביקש ממני לעשות, וזה התחיל כפעולה מכוונת עסקים. מה שבאמת השפיע על הפילנתרופיה שלי היה שישר מההתחלה זו הייתה השקעה חברתית, כלומר השקעה לטווח ארוך, חיפוש אחר דברים שבאמת משנים, ולא רק לכתוב צ'ק עבור משהו".

מה הדבר הכי מעורר השראה שלמדת על נתינה לאחרים?

"יש הרבה נזקקים. לא משנה כמה אתה נותן, תמיד יש עוד דברים שאתה יכול לעשות".

ספרי לי סיפור אחד על נתינה שישבור לי את הלב

"יש שני צעירים בישראל, אחד עם תסמונת דאון והשני נכה. הם ריאיינו מספר אנשים בישראל, ובהם גם אותי. בזמן האחרון הם חזרו מטיול שאני מימנתי, במהלכו צילמו סרט, כדי שאנשים יוכלו לראות את החיים שלהם, מה שהם עברו ואת האתגרים שעמדו בפניהם. המסע שלהם היה בניסיון להיפגש עם הנשיא ברק אובמה. זה לא הצליח להם, אבל סיפק מבט מעמיק לתוך חייהם. אפילו עם המגבלות שלהם, הם רצו לעשות שינוי".

את חזקה מאוד בישראל. עבור תושבי ארה"ב שלא מכירים אותך טוב, מה את רוצה שידעו עלייך? 

"הייתי רוצה שיחשבו עלי כמישהי שמעניקה השראה לאנשים וגורמת להם לבצע פעולות חיוביות. צאו ותעשו מעשה טוב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן