שר האוצר הספרדי: "אנחנו במצב מאוד, מאוד קשה"; החילוץ באופק

האם הכלכלה הספרדית, הרביעית בגודלה באירופה, מגיעה אל סף פשיטת רגל? התשואות על איגרות החוב הספרדיות ל-10 שנים נושקות שוב ל-7%, הרף שאילץ מדינות אחרות לבקש סיוע, ולמרות הצהרות קודמות של בכירים במדינה כי ספרד לא תבקש סיוע – השבוע כבר מודים רבים, גם אם בחצי פה, כי ספרד תצטרך חילוץ כספי מטעם האיחוד.

ההתבטאויות החלו להשתנות בשבוע שעבר, אז רמז ראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי כי כנראה שספרד איננה מסוגלת לעמוד בחובותיה. בסוף השבוע האחרון התבטא גם שר האוצר הספרדי, לואיס דה גווינדוס, בנושא – עם הדיווחים על צמצום השוק הספרדי ב-81 מיליארד יורו במהלך מארס, ועליית האבטלה במדינה אל מעבר ל-24%. דה גווינדוס אמר כי "בכל הנוגע לעניין ספרד – הרי זה עתיד היורו המונח על הכף", והודה כי המדינה מצויה במצב "מאוד, מאוד מאוד קשה" – אם כי סייג את הבהלה ואמר כי הוא "לא בטוח שאנחנו (ספרד) על סף קריסה".

מאוד, מאוד קשה. שר האוצר הספרדי לואיס דה-גווינדוס השבוע | צילום: רויטרס

ההידרדרות בספרד מאיצה את יציאתו לדרך של המיזם המנהלי החדש- ישן באיחוד האירופי – קרן הייצוב (ה-ESM). הקרן, שנועדה לספק תזרימי מזומנים בעיתות חירום, תושתת על תקציב של חצי טריליון (500 מיליארד) יורו, שיגיעו ממינופם של 80 מיליארד יורו אשר המדינות יתרמו במשותף. מימונה של הקרן נעשה ע"י כל מדינות הגוש ונקבע באופן יחסי לפלח הכלכלי של המדינה באיחוד. כך, גרמניה אמורה לממן למעשה 27% מהקרן, צרפת – 20%, וספרד – 12%. הקרן תחליף למעשה את קרן החילוץ הזמנית הקיימת כעת, שמעבר לתזרימי מזומנים – לא מצליחה להשיב למשקיעים את האמון בשוק האירופה.

כרגע אישורה של קרן הייצוב תלוי בעיקר בגרמניה, אשר עליה יחול הנתח ההכספי הגדול ביותר בהקמתה של הקרן, וממשלתה מתוכננת להצביע בנושא בימים הקרובים. בכירים באיחוד האירופי מקווים כי יוכלו להביא לכינונה הרשמי של הקרן כבר ב-9 ביולי, כך טוענים בסוכניות הידיעות; גורמי אופוזיציה בכל רחבי אירופה מתנגדים לתוכנית, בטענתן כי היא מנציחה את המצב בו כלכלות אירופאיות "חזקות" דוגמת גרמניה מממנות כלכלות "חייבות" דוגמת פורטוגל; מועד תחילת פעולתה המתוכננת של הקרן נקבע בשנה שעברה ל-2013, אך ההידרדרויות בספרד ובאיטליה קראו לזירוז הליכי הקמתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן