שר השיכון נגד האוצר: "רשלנותו גרמה לירידה בהתחלות הבנייה"

דבריו של נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר היום בוועדת הכספים בכנסת עוררו את חמתו של שר השיכון, אריאל אטיאס. פישר התייחס לירידה בקצב התחלות הבנייה ברבעון השלישי ולצורך בהגדלת היצע הדירות מצד הממשלה על מנת כדי לעמוד בקצב הביקוש השנתי לדירות חדשות, העומד על כ-40 אלף יחידות דיור.

"הממשלה הטילה עלינו יעד שאפתני של שיווק קרקעות ל-35 אלף יחידות דיור בשנה כדי לצמצם פער של עשור במחסור בקרקעות", מסר היום בתגובה משרד השיכון. "בכל אחת משלוש השנים האחרונות עברנו את יעדים אלה, כאשר בשנת 2012 צפוי המספר להגיע ל-39 אלף יחידות דיור, עלייה של כ-50% לעומת שיווק הקרקעות בשנת 2008 והנתונים הגבוהים ביותר מאז שנת 1997 – כלומר, שיא של 15 שנים. בסך הכל שיווקנו 140 אלף יח"ד מאז כניסתו של השר אטיאס לתפקיד".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי משרד השיכון, התוצאה של שיווקים אלה היה שיא של עשור בהתחלות הבנייה ב-2011 עם 45,600 אלף דירות חדשות – גידול של 50%. לטענת אנשי משרד השיכון, למרות שיווקי השיא, מתקשים הקבלנים לבנות בשל מצוקת האשראי החריפה.

שר השיכון, אריאל אטיאס | צילום: יח"צ

"אני עומד ביעדי הממשלה ואנו משווקים מספר שיא של קרקעות, אף יותר מ-2011", אמר אטיאס. "אולם, ללא פתרון של מצוקת האשראי שעומדת לפתחם של ראש הממשלה ושר האוצר וללא אשראי זמין לבנייה – שיווק הקרקעות לא יועיל. האשראי הוא חמצן לשוק הנדל"ן, וראש הממשלה ושר האוצר מודעים לחריפות הבעיה".

"במספר ישיבות משותפות שקיימנו העליתי פתרונות, הביצוע שלהם סוכם, אולם עד כה לא נעשה דבר", האשים אטיאס. "אני דורש להפעיל באופן מיידי את הקרן להרחבת האשראי לענף הבנייה, בעיקר לאור הירידה הנוספת בריבית בנק ישראל שעתידה להעלות את הביקושים, כפי שראינו בעבר. רשלנות האוצר ואי הקמת הקרן להרחבת האשראי לענף הבנייה גרמה לירידה בהתחלות הבנייה ולפגיעה בזוגות הצעירים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בכדי להקל על מצוקת האשראי בתחום הנדל"ן והתשתיות, יזם משרד האוצר את הקרן לערבויות המכר להגדלת אשראי בהיקף של 6 מיליארד ש"ח. התהליך התעכב בשל מורכבותו וריבוי הגורמים הקשורים בו. אנו נמצאים לקראת סיומו של ההליך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן