ת"א נסגרה בירידות שערים. גלוב המשיכה בנפילה וירדה בעוד 45%

המסחר בבורסה באחד העם התנהל היום במגמה מעורבת על רקע יום שלישי ברציפות של ירידות שערים בוול סטריט.

מדד ת"א 25 ירד ב0.1%, מדד ת"א 100 נחלש ב-0.3% ומדד הבנקים ירד גם הוא ב-0.1%. מדד התקשורת התחזק ב-0.7%, מדד הנדל"ן איבד מערכו כ-0.9% ומדד הנפט והגז נפל ב-0.5%.

מניית גלוב אקספלוריישן המשיכה להתרסק גם היום. המניה נפלה בעוד 45% לאחר שאתמול איבדה 53% מערכה, זאת על רקע הודעת החברה כי "במבחני הפקה שבוצעו עד כה לא נרשמה זרימה משמעותית של פטרוליום". על מנת להמשיך לבצע מבחני הפקה נוספים, על פי החברה, היא תיזקק לגיוס הון נוסף.

המשקיעים ממשיכים לנהוג בזהירות בשל אי הוודאות בנודע למועד תחילת צמצום מדיניות ההרחבה הכמותית של הפד. כעת ממתינים בשווקים לפרסום דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש נובמבר שעשוי לתת אינדיקציה על מצב המשק האמריקאי. באופן פרדוקסלי דווקא נתונים חיוביים ישפיעו לרעה על המסחר, מאחר שהם עשויים לזרז את מהלך הצמצום של הבנק הפדרלי.

צילום: אהוד כהנים

באקסלנס העריכו אתמול כי שוקי המניות בעולם ימשיכו ליהנות מפריחה גם ב-2014. לבורסת ת"א הם צופים עליה של כ-8% ומציינים כי "שוק המניות עדיין לא נמצא בשלב של בועה, אולם המשך העליות בשנה הבאה עשוי בהחלט להכניס את השווקים לטריטוריה מסוכנת של עלייה, בהסתברות לתיקון חד". מגמת הסטת הכספים מהבורסה הישראלית לשוקי המניות בחו"ל תימשך.

אתמול פורסמו נתונים מדאיגים על מצב היצוא בישראל. בחודשים יולי-אוקטובר השנה, רשם היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית של כ-6%, בהשוואה לממוצע החודשי ברבע השני של 2013. מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מסר בהתייחס לנתונים כי "המשך הנסיגה ביצוא הנו תוצאה ישירה של תהליך ההתדרדרות בכושר התחרות של התעשייה הישראלית אל מול השווקים בעולם". בראייתו, התחזקות השקל, העלויות ההולכות וגדלות כגון ארנונה, מים וחשמל והרגולציה הכבדה, פוגעים ביכולת של מפעלים בארץ לצמוח ולייצא ומובילים אותם לצמצם את פעילותם בארץ ולפתוח קווי ייצור ומפעלים חדשים בחו"ל.

מדיניות בנק ישראל בתחום השמירה על רווחיות היצואנים אינה מספיקה ואף נחשבת לפאסיבית לעומת הצעדים הננקטים במדינות כמו שוויץ, צ'כיה ואוסטרליה, כך אומר היום יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים. "הזינוק בהיקף הפיטורים בחודשים אוקטובר-נובמבר האחרון עשויים להתגמד, היה ולא יבוצעו מהלכים דחופים להשאת רווחי היצואנים והבטחת עתיד התעשייה בישראל החשופים לפוטנציאל ייבוא במחירי הצף", לדברי פריימן.

"יבוא תחרותי שיתרום להתייעלות התעשייה המקומית ולנטישה של תחומים בהם המשק הישראלי אינו נהנה מיתרון, אינם דברים פסולים, אולם חשוב לוודא כי האיכות והמחיר משקפים נאמנה תחרות הוגנת אל מול התעשייה המקומית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן