תביעות במקום חדשנות: המפות של אפל מסמנות שינוי מגמה?

אסון המפות של אפל בא בתקופה בה החברה מצויה במספר הליכים משפטיים ואולי יש מקום לחבר בינהם ולשאול: האם אפל מקדישה את מרב זמנה לדיונים משפטיים במקום לחדשנות?

אנשים עושים טעויות, חברות עושות טעויות. אנשים מתנצלים על הטעויות שלהם וכך גם חברות. צרכנים ובעלי מניות בדרך כלל מקבלים את ההתנצלות וכך המסיבה נמשכת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אבל שהחברה שעושה את הטעות נהנית ממוניטין מבוסס בדבר החדשנות שלה וידועה ככזאת המשווקת מוצר טוב, כמו אפל, אסטרטגיים עיסקיים מתחילים לחשוב האם הטעות היא רק תוצאה של שיפוט לא נכון או אולי שינוי בסדר העדיפויות העיסקי של החברה? שינוי שיכול להיות בעל השלכות מרחיקות לכת על העתיד של החברה.

אפליקציית המפות של אפל – שינוי בסדרי העדיפויות? צילום: רויטרס

במשך כמעט עשור, אפל מתחרה באמצעות היוזמה החופשית: מפתחת ומשווקת מוצרים חדשניים באיכות גבוהה שמשנים את סדרי החיים של הצרכנים, כזה היה ה-MacBook, ה-Ipod, Iphone וכמובן ה-Ipad. אבל לאחרונה נדמה שאפל מתרחקת מהמודל העיסקי הזה כשהיא עסוקה במאבקים משפטיים ממושכים, העיקרי בהם נגד סמסונג, שפוגעים באופן גורף בצרכני הסמארטפון.

אסטרטגיים עיסקיים מצביעים על החשש בעתיד של החברות שמשקיעות את מרבית זמנם בבית המשפט בלהגן על מכשיריהם. ראשית כדאי להסתכל על ההיסטוריה: הם מזכירים איך בזמן שמיקרוסופט נלחמה ברשויות באמריקה ואירופה, אפל זכתה בשליטה בשוק המכשירים הניידים. הם מזכירים איך MCI הקדישו מאמצים רבים להילחם ב-AT&T בהליכים משפטיים במקום בשוק עצמו, וכולם יודעים איפה החברה הזאת נמצאת כיום. דבר נוסף הוא, שניצחונות משפטיים יוצרים שאננות אצל החברה ונותנים את ההרגשה שהחברה כעת מוגנת ומבודדת, ובכך כמובן שרף החדשנות והאיכות נפגע.

ולבסוף, התדיינות משפטית עלולה לפגוע בתדמיתה של החברה בקרב הצרכנים. במיוחד אם כתוצאה מכך ישנן פחות אפשרויות בחירה ובמחירים גבוהים יותר. צרכנים מבינים שזה אומר גם להתפשר על איכות, כפי שאולי קרה במקרה המפות של אפל.

שורה תחתונה: ההנהלה של אפל צריכה להציב לעצמה סדרי עדיפויות נכונים. להציג את החדשנות לפני המאבקים המשפטיים ולהישאר קשובים לצרכן, לא לרווח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן