תגובת ישראל לפיוס: השעיית השיחות וסנקציות כלכליות

לאחר ישיבה בת שש שעות החליט היום הקבינט המדיני-ביטחוני על השעיית שיחות השלום עם הפלסטינים ועל הטלת סנקציות כלכליות על הרשות, זאת לאור הסכם האחדות בים פת"ח לחמאס. על פי ההחלטה, השעיית השיחות תהיה עד להודעה חדשה.

עוד הוחלט בישיבה על הטלת סנקציות כלכליות מצד ישראל על הרשות הפלסטינית ובשלב ראשון תצא לפועל תכנית קיזוז חובות העתק של הרשות לחברות ישראליות ובראשן חברת החשמל מכספי המיסים והמכס שישראל גובה בנמלים עבור הרשות על סחורות המיועדות אליה.

ועם זה, בירושלים מדגישים כי לא מדובר ב'שבירת כלים' אלא בשלב של בחינת ההתנהלות של הרשות בשטח נוכח ההסכם שלה עם חמאס בציפייה שאבו מאזן יזנח את ההסכם נוכח הלחץ האמריקני שמופעל עליו בנושא, או ימסמס אותו. "ישראל לא תנהל מו"מ עם רשות פלסטינית שחמאס הוא חלק ממנה" מבהירים בירושלים.

הלחץ עליו מדברים גורמים מדיניים בירושלים החל כבר היום, כשלרמאללה הועבר מסר חד משמעי על ידי פקיד בכיר בממשל האמריקני לפיו אם תוקם ממשלת אחדות ברשות הפלסטינית ביחד עם חמאס, ייפגע מאד הסיוע הכלכלי שארה"ב מעניקה לרשות.

עדיין לא "שבירת כלים". תמונת האיחוד הפלס' | צילום: רויטרס

ארה"ב אמנם מיישרת קו עם ממשלת ישראל בכל הנוגע להתנגדות להסכם פת"ח-חמאס אבל אינה פוסלת את רעיון האחדות הפלסטינית עצמו אלא מתנה אותו בהתיישרות של חמאס על פי תנאי הקהיליה הבינלאומית: "כל ממשלה פלסטינית עתידית תהיה חייבת, באופן חד משמעי ומפורש, להתחייב להתנגד לאלימות, להכיר במדינת ישראל, ולקבל את ההסכמים הקודמים בין הצדדים" אמר הגורם האמריקני הבכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות "רויטרס" והוסיף: "אם ממשלה פלסטינית חדשה אכן תקום, נוכל לבחון אותה על סמך דבקותה בתנאים הללו, כשמדיניותה ופעולותיה הן שיקבעו את ההשלכות שיהיו לכל סיוע כלכלי שלנו לרשות בהסתמך על החוק האמריקני".

במטה ההסברה שבמשרד ראש הממשלה ממשיכים בינתיים בקמפיין ההסברה הבינלאומי נגד הסכם הרשות וחמאס שנועד לחזק בעולם את החלטת ראש הממשלה להשהות את השיחות עם הפלסטינים. מעבר לפעילות אינטנסיבית ברשתות החברתיות, הועברו חומרי הסברה לשגרירי ישראל בעולם לפיהם הנהגת הרשות חוברת לארגון שיורה טילים על אזרחים ושיגר מחבלים לערי ישראל כדי לרצוח ישראלים, מטרה מוצהרת באמנה שלו.

עוד התבקשו השגרירים במסרים שהועברו לנציגויות ישראל להדגיש כי חמאס הוכר כארגון טרור בארה"ב, באיחוד האירופי, בבריטניה, בקנדה, באוסטרליה, ביפן ובמצרים.

חבר הקבינט, השר גלעד ארדן הוציא הודעה עוד לפני תום הישיבה ולפיה: "על ישראל להבהיר כבר כעת שלא תאפשר קיום בחירות ברשות הפלסטינית שחמאס ישתתף בהן, אסור לחזור על הטעות של ממשלת אולמרט. אבו מאזן הוכיח שמטרתו היחידה היא להוליך שולל ולרמות. אי אפשר לדבר על שלום ולחבור לרוצחי ילדים".

ארדן הוא החבר השלישי מהליכוד בין שבעת חברי הקבינט לבד מראש הממשלה ושר הביטחון והיה אחד משני שרי הליכוד, ביחד עם השר ישראל כץ, שהתנגדו לשחרור המחבלים עם חידוש המו"מ המדיני לפני תשעה חודשים.

בדרכו לישיבת הקבינט הבוקר כתב ארדן ברשת פייסבוק: "מחבלי חמאס הם הגרועים שבאויבינו ואינם חלק ממשפחת האדם. מטרתם אינה הסדר, או מדינה. מטרתם המוצהרת היא לשים קץ למפעל הציוני ואיתם אבו מאזן חתם על פיוס. ראוי לחדד את המסר – לא נסכים לשום מחיר עבור שיחות סרק עם אבו מאזן. אלה לא שיחות שלום אלא ניסיון סחיטה".


לכתבה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן