“תוכניות החילוץ עלולות לפגוע בדור שלם של צעירים באירופה”

מי ידאג לדור האבוד? נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ טוען כי בעוד שתוכניות החילוץ הענקיות של האיחוד האירופי מנסות לחלץ את הכלכלות החלשות בגוש היורו מהמשבר, אף אחת מהן לא שמה דגש על מצבם של הצעירים ביבשת. 

מאז פרוץ המשבר הכלכלי ביוון ב-2009, פתחו מדינות האיחוד האירופי קרן חילוץ מיוחדת בהיקף של 700 מליארד יורו שמטרתה לסייע למערכות הבנקאיות הקורסות של המדינות הנזקקות. אולם באף אחת מתוכניות החילוץ הענקיות אין ביטוי לבעיות החברתיות שיוצר המשבר, בעיקר בקרב הדור הצעיר, כך טוען שולץ. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הכלכלה בגוש היורו הגיע לשיאים חדשים בשנה החולפת, עם יותר מ-26 מיליון בני אדם שנפלטו מחוץ לשוק העבודה, כולל אחד מכל שני בני אדם ביוון, ספרד, איטליה ופורטוגל. האבטלה הגואה ברחבי הגוש הביאה להתפרצויות של אלימות בכל רחבי האיחוד ויציאתם של המונים לרחובות במחאה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלות. 

מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי | צילום: רויטרס

כתוצאה מכך, חוששים באיחוד האירופי מקריסה חברתית טוטאלית בכל רחבי הגוש, שעלולה להביא לעלייה דרמטית בשיעורי הפשיעה, וגידול במספר מקרי התקיפות נגד מהגרים, בעיקר במדינות מוכות האבטלה. 

לדברי שולץ "הצלתם של הבנקים באה על חשבון הסיכון לאבדן של דור שלם". הסוציאליסט הגרמני שעומד בראש מוסד ההנהגה היחיד באיחוד האירופי שאת חבריו ניתן לבחור בהצבעה ישירה מאז ינואר 2012. 

לטענתו, "אחד האיומים הגדולים ביותר על גוש היורו הוא מצב בו אנשי יאבדו לחלוטין את האמונה בכך שמנהיגיו מסוגלים לפתור את הבעיות בעמצם. אם הדור הצעיר מאבד תקווה אז אנחנו באמת נמצאים בבעיה רצינית". 

על פי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, שיעור האבטלה בקרב צעירים בין הגילאים 15-24 ביוון הוא 57% וקיים מצב דומה גם בפסרד, שם רבים מבוגרי המוסדות להשכלה גבוהה לא הצליחו להשתלב בשוק העבודה לאחר סיום הלימודים. 


יותר מ-26 מיליון צעירים מחוסרי עבודה בגוש היורו | צילום: רויטרס

בסוף השבוע יתכנסו מנהיגי האיחוד האירופי לפסגה בת יומיים לדון בהחרפה באבטלה בגוש היורו. אחת הפתרונות להתמודדות עם המצב הוא "תוכנית להעסקת צעירים" אותה רקם הפרלמנט האירופי בתקופה האחרונה. במסגרת הפרויקט, הממשלות יכינו עבור צעירים עד גיל 25 תוכנית הכוללת שלוש אלטרנטיבות אפשריות: הצעות עבודה, המשך לימודים אקדמאיים או הכשרה מקצועית בתחום בו עסקו בבמסגרת הלימודים הגבוהים. 

התוכנית להעסקת צעירים היא חלק מתוכנית רחבה יותר בהיקף של 6 מיליארד יורו למיגור האבטלה בגוש היורו. אולם, התוכנית שטרם יצאה לפועל כבר ספגה לא מעט ביקורת מפי אנליסטים פוליטים שטוענים כי מדובר במהלך של "מעט מדי מאוחר מדי". 

במהלך 40 השנים האחרונות, נהנו תושבי אירופה מהעלאה קבועה במשכורות, מה שאפשר למשפחות רבות להשקיע בחינוך איכותי לילדיהם. בנוסף, מדניות השוק האחיד באיחוד האירופי פתחה עבור צעירים רבים את ההזדמנות ללמוד בכל מדינה חברת האיחוד. מהלכים אלה היו אמורים לשפר את מעמדם הכלכלי של הצעירים באיחוד, אך במקום זאת בעקבות המשבר הקשה שפקד את הבנקים במדינות רבות, נותרו התוכניות הללו בגדר חלום רחוק עבור מיליוני צעירים ברחבי גוש היורו. 

לדברי שולץ, הפתרון לבעיית הדור הצעיר באירופה הוא הקצאת תקציב לתוכניות ספציפיות לטיפול בהם. עוד הוסיף שולץ כי פתרון אמיתי למשבר זה יושג רק באמצעות חזית מאוחדת והתגייסות של כל מדינות האיחוד למאבק. "ההורים של הדור הזה עשו בדיוק את מה שהם היו צריכים. הם השקיעו כסף רב בחינוך ילדיהם ועכשיו תורנו לדאוג לכך שעבודתם הרבה תניב פירות". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן