תוכנית ויסקונסין חוזרת: מי ירוויח ומי יפסיד מהרפורמה בתעסוקה

תוכנית ויסקונסין חוזרת: במסגרת הצעת התקציב מעוניין משרד האוצר להחזיר את התוכנית להשמת עובדים, אשר הופעלה בעבר בישראל, ובוטלה. על פי האוצר, תופעל התוכנית במתכונת משופרת, הכוללת שיתוף פעולה בין גופי הרווחה והתעסוקה הציבוריים לבין חברות השמה פרטיות. 

מטרת התוכנית, אשר נחשבת כהפרטה חלקית של שירותי התעסוקה, היא להכשיר עובדים הנדרשים לקצבת הבטחת הכנסה למשרות שונות. למעשה, קבלני התעסוקה יקבלו שכר על כל עובד שהצליחו להחזיר למעגל העבודה, תוך שהם "חוסכים" למדינה את תשלום הבטחת ההכנסה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם הניסיון המר הקודם שהיה עם התוכנית העלה גם מסלולי הכשרה לא מתאימים, שירותי תעסוקה שדחפו אנשים בכוח לעבודות שלא מתאימות להם כדי לקבל את התשלום עבור ההשמה ונושרים רבים מן המשרות. במקום להכשיר אנשים לתעסוקה, טוענים המתנגדים, התוכנית רק העמיקה את מצבם העגום, ואף מנעה מהם קבלת תשלום הבטחת הכנסה.

באוצר מבטיחים כי "יישומה של התכנית עתיד לסייע באופן ישיר להגדלת שיעורי התעסוקה וההשתתפות בכוח העבודה, ולצמצום הפערים בחברה, וכי היא "תאפשר למצות את כושר ההשתכרות באמצעות מתן כלים תומכי השמה משמעותיים".

אולם מנגד, יש הטוענים כי למרות השינויים שהוכנסו בתוכנית מדובר ברפורמה מסוכנת שעלולה לפגוע בדורשי העבודה ובמקבלי הקצבאות. ניתוח שביצעה האגודה לזכויות האזרח מעלה כי קיימות בעיות רבות עם המתכונת המחודשת של תוכנית ויסקונסין.

הצעת האוצר מבקשת להחיל את התוכנית בפריסה ארצית. לא כפיילוט, כפי שפעלה התוכנית בעבר, אלא באופן קבוע. לטענת האגודה, המשמעות היא שעומדים לאשר תוכנית שלא נוסתה מעולם במתכונת המוצעת, מבלי לקבוע את מינימום הסייגים המתבקשים: ניסוי תחילה לתקופת זמן מוגבלת בתחולה מצומצמת. בכך מבקשים מקדמי ההצעה לעקוף גם את ביקורת הכנסת ואפשרותה להפסיק את התוכנית.

תוכנית ויסקונסין כוללת הכשרות מקצועיות והכוונה במציאת תעסוקה, תוך כדי התניית קצבאות הרווחה בהוכחת מאמץ אמיתי למציאת עבודה. במסגרת התוכנית מופעלים מרכזי תעסוקה, שירותי השמת כוח-אדם, קורסי הכשרה למציאת עבודה ושירותים תומכים נוספים. על פי התוכנית המקורית, המבוססת על תוכנית שהופעלה בארה"ב, מרכזי התעסוקה מופעלים על ידי חברות פרטיות שמספקות את שירותי ההכשרה והתמיכה. 

צילום: אהוד כהנים

על פי התוכנית המקורית, הקבלנים הפרטיים מתוגמלים על ידי המדינה על השמת העובדים וצירופם למעגל העבודה. על הקבלנים הוטלה האחריות לוודא שאדם לא יחזור להזדקק לקצבאות הרווחה וכן ניתנה להם הסמכות להחליט האם ומתי לשלול מאדם את הקצבה. 

במסגרת השינויים שהוכנסו לתוכנית על ידי האוצר, שלילת הגמלה עצמה תעשה ידי עובד ציבור, אך לטענת האגודה לזכויות האזרח הוא יסתמך על חוות דעת מטעם החברה הפרטית. עולה חשש שעובד הציבור יהווה חותמת גומי להחלטות החברה הפרטית.

"לקבלנים הפרטיים יינתנו סמכויות מרחיקות לכת, שיקבעו את עתידם וגורלם של דורשי העבודה. הם ימליצו על שלילת קצבת הבטחת הכנסה, יחליטו בנוגע להפניית משתתפים לעבודה, יקבעו את התכנית האישית של המשתתפים ואת זכאותם לשירותים תומכי השמה, כמו תשלום נסיעות ושמירה על ילדים", מסבירים באגודה. 

שינוי נוסף בתוכנית הוא שגם מוסדות ללא כוונת רווח ולא רק חברות פרטיות יוכלו להשתתף במכרזי ההפעלה. אולם לטענת האגודה, אין בכך הבטחה שאכן עמותות יהיו אלו שיזכו במכרז. בנוסף, אין בכך כדי למנוע השפעת שיקולים זרים דוגמת רווח כספי או רצון להציג תוצאות שיביאו לנשירת משתתפים.

בנוסף, עובד מדינה בודד יהיה אחראי על פיקוח התנהלותם של מרכזים. לטענת האגודה, מדובר בחלטה בעייתית, שכן "ספק רב עד כמה אפקטיבית תהיה מעורבות של עובד בודד אחד המופקד על עניינם של אלפים, ואשר חולק סביבת עבודה עם עובדי הקבלן הפרטי".

עוד מוסיפים באגודה כי לחברות הפרטיות שוב יינתנו תקציבים וכלים תומכי השמה שאינם קיימים מזה שנים בשירות התעסוקה, כגון מספר רב של פקידים, כך שמשתתפי התוכנית יזכו ליחס אישי שאינו קיים בשירות התעסוקה, הכשרות מקצועיות, הוצאות נסיעות, החזר הוצאות טיפול בילדים וכיו"ב. זאת, במקום לחזק את שירות התעסוקה עצמו ולתת לו את אותם כלים ותקציבים.

בדומה למתכונת המקורית של תוכנית ויסקונסין, המטרה הראשונה של הקבלנים תהיה לשלב אנשים במקומות העבודה ורק לאחר מכן לדאוג להכשרתם המקצועית. "במקום לפעול ליצירת אופק תעסוקתי עבור המשתתפים, התכנית תפעל על מנת להשים אותם בעבודה בכל מחיר, ובכלל זה במשרות זמניות, חלקיות ובלתי- מקצועיות", טוענים באגודה לזכויות האזרח.

לדברי ראש מחלקת זכויות חברתיות באגודה, טלי ניר, "חרף הדיבורים על 'מקצה שיפורים', המתכונת המוגדרת בחוק ההסדרים מסתמנת כפוגענית ביותר כלפי הציבור הכי מוחלש במדינה. יש לזכור כי זכאות לקצבת קיום היא זכות יסוד בעלת מעמד חוקתי. כל זמן שלחברות הפרטיות תהיה השפעה על זכאות לקצבאות או לשירותים תומכי עבודה, המשמעות היא הפקרתם של משתתפי התכנית לחסדי האינטרסים הכספיים של הקבלנים".

שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

עוד הוסיפה ניר: "למדינת ישראל יש שירות תעסוקה חבול, שתקציבו הולך ומידלדל שנה אחר שנה. במקום להזרים את התקציבים הדרושים לשירות התעסוקה על מנת להבריא ולייעל אותו, חוזר האוצר לשיטה הישנה, שכבר נכשלה: העברה חסרת אחריות של סמכויות שלטוניות חיוניות, הנוגעות לזכויותיהם של מובטלים ומקבלי קצבאות, אל חברות פרטיות שמטרתן היא בראש ובראשונה רווח כלכלי".

"לא יתכן שהפרטה שבוקרה קשות ובוטלה על ידי הכנסת, תחזור כעת דרך החלון של חוק ההסדרים – ועוד בפריסה ארצית, ללא פיילוט, כעובדה סופית ומוגמרת. אנו קוראים לממשלה לכל הפחות להוציא את ההצעה מחוק ההסדרים ולדון בה בנפרד, כהצעת חוק רגילה".

גם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' הביעה את התנגדותה להצעת האוצר. לדבריה, "החזרת תוכנית ויסקונסין מעידה על אכזריות חסרת גבולות כלפי העניים ביותר, וכי האופוזיציה תסכל את כוונתו של לפיד להחזיר תכנית פסולה ומגונה זו מבית מדרשו של נתניהו. "מדובר בתכנית שהתנכלה באופן אקטיבי לחלשים בחברה ולמעט הזרמה של מאות מילוני שקלים לכיסן של חברות פרטיות לא הועילה ביצירתו של ולו מקום עבודה אמיתי אחד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן