תופעת ערי הרפאים: מחירי הדירות לא יורדים בישראל? בדטריוט תקנו בניין בדולר אחד בלבד

הסיבות להופעת התופעה של צמצום האוכלוסייה בערים הן רבות ושונות, החל מגל של מעבר לעיר גדולה יותר ועד ניהול כושל הן כלכלי והן פוליטי של הרשות המקומית אבל ההשפעה של שתי סיבות שונות אלו היא אחת – נטישת העיר. המצב כה חמור, עד שגם אם ניתנים הבתים בחינם, עדיין אין אנשים המוכנים להשקיע בשיפוץ הבתים כדי לחיות בהם.

הסיפור האחרון מגיע מכפר בסיציליה שבאיטליה, בו ניתן לקנות בית שלם במחיר של יורו אחד בלבד. אך גם במחיר לא הגיוני זה – לא ניתן למצוא קונים. הכפר סבל מתופעות צמצום אוכלוסייה והזנחה במשך שנים והגיע למצב שבמחיר של ארוחת בוקר ניתן לקנות כמעט חצי מהבתים בכפר.

ישנן שתי סיבות לכך שעסקה כזו אינה נחשבת למציאה. ראשית, המיסים ועלויות השיפוץ: המיסים באזור נעים סביב 6000 יורו ועלויות השיפוץ של בית כזה יכולות להגיע לפחות ל35 אלף יורו. כך שתצטרכו לשלם כ-41 אלף יורו בכדי שיהיה לכם בית חוקי וראוי למגורים.

שנית, בית חוקי ומשופץ בכפר בהכרח לא שווה 41 אלף יורו. זוהי בדיוק הבעיה של העיר דטריוט, בה נמכרים בתים במחירים מצחיקים של 100 דולר. בתים אלה אמנם נשמעים זולים אך בעצם הם יקרים ביחס למצבם ומיקומם. גם אם ננסה להתעלם מהסיבה שגרמה לתופעת צמצום האוכלוסייה להתפרץ בעיר, התופעה עצמה היא הסיבה לכך שמדובר בעסקה גרועה.

בית נטוש בדטריוט | צילום: רויטרס

גם הערים הממוקמות בצפונה של צ'כיה סובלות מאותה הבעיה. מאז הפלת החומה חלה ירידה בתעשייה באזור מה שהוביל להגירה פנימית ובינלאומית מהאזור. התוצאה הייתה כמובן צמצום באוכלוסיית הערים עד למצב בו ניתן ללכת למועצה המקומית ולרכוש בלוק שלם של דירות בעבור דולר אחד בלבד. הבעיה היא שהנכסים האלו זקוקים לשיפוץ מלא, מהיסוד והעלויות של שיפוץ זה יהיו גבוהות מהערך של הבניינים הגמורים.

כל אלו הם הוכחה גמורה לכך שנדל"ן הוא עניין של מיקום ומיקום בלבד. בתים ודירות במרכז העיר שווים יותר מעלות הבנייה שלהם ואילו בתים באזורים אחרים אפילו לא שווים דולר אחד. זוהי האמת, כבר זמן רב, של כפרים מבודדים ברחבי אירופה, אבל מפתיע לראות תופעה זו בעיר בה אוכלוסייה של יותר מ-100 אלף בני אדם. אך המתמטיקה של תופעת האוכלוסייה המצטמצמת היא אינה סלחנית ונכס מסתבר, יכול להיות שווה פחות מכולם במקום בו יש יותר נכסים מאנשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן