תופרים תיק: פורבס מציג את המדריך המלא למשקיעים בשנה הקרובה

אופטימיות מסויגת מאפיינת את סקירות האנליסטים של בתי ההשקעות המובילים בישראל ובעולם: הריבית הנמוכה והזרמות ההון מצד הבנקים המרכזיים דחפו למעלה את שערי המניות, איגרות החוב ושווי הנכסים. כמעט כל בורסות העולם מסיימות את השנה בתשואות דו-ספרתיות, שכבר החלו להביא לגלי מימוש רווחים. בישראל, ובחלק גדול ממדינות המערב, צפויים שערי הריבית הנמוכים להישאר על כנם גם בתחילת שנת 2014, ולכן עשויות עליות השערים להימשך.

גם המשבר האחרון בשווקים המתעוררים, נראה בשלב זה כאירוע מקומי שעשוי לחלוף, ולא כפוטנציאל למשבר גלובלי משמעותי.

העובדה כי על פי כל התחזיות לא צפויה עלייה בריבית בשווקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה ויפן, צפויה להשפיע לחיוב על שוקי המניות – האפיקים הסולידיים, כגון הפקדות בנקאיות ואג"ח ממשלתיות, לא יציעו תשואה מפתה והמשקיעים ימשיכו לעקוב אחר שוקי המניות. עם זאת, המשקיע הזהיר יצטרך להביא בחשבון אפשרות לטעות בהערכות, בעיקר במחצית השנייה של השנה: עלייה בלתי צפויה בשיעורי האינפלציה עשויה להחזיר את הבנקים המרכזיים למתווה של עלייה בריבית, אשר תפגע באטרקטיביות של שוקי המניות.

האינפלציה היא גורם סיכון משמעותי בתחזיות, בעיקר מפני שהאנליסטים אינם יודעים בבירור את הסיבה לרמות האינפלציה הנמוכות בשווקים המפותחים, למרות הדפסות כסף בכמויות מטורפות. בין ההסברים שניתן למצוא במאמרים כלכליים ובסקירות האנליסטים נטען כי ייצור יתר גורם לעודפי היצע בשווקים; כי הגלובליזציה מגבירה את התחרות הבינלאומית ומעבירה בהתמדה את הייצור למדינות שבהן שכר העבודה נמוך יותר; שמחירי הייצור יורדים כתוצאה משכלול טכנולוגי; שהבנקים המרכזיים גורמים במכוון לשחיקת ערך המטבע המקומי ולשחיקת מחירי הייצוא של המדינות המתועשות; ושהכוח הגובר של מעסיקים מונע עלייה בשכר.

ייתכן שכל התשובות נכונות. ואולי אף לא אחת מהן. אבל אנליסטים מבחינים בסימנים ראשונים לשינוי, לפחות בחלק ממדינות העולם כמו סינגפור, דרום קוריאה, ניו זילנד ואוסטרליה, ומעריכים שבמהלך השנה יעלו שערי הריבית. המאפיינים של המלצות האנליסטים בישראל בתחילת השנה כוללים את חלוקת תיק ההשקעות בין ישראל, ארה"ב ואירופה. תמצית ההמלצות שפורסמו לקראת 2014 אינה כוללת את חברות ההשקעה הגדולות, ונראה שהאנליסטים מפנים את עיקר תשומת הלב לבנקים, הנסחרים במכפילים נמוכים יחסית, ולחברות בינוניות וקטנות בתחומי התעשייה והנדל"ן המסחרי.

איזון עדין

בתחזית שפרסמו לקראת שנת 2014, צופים בבנק ההשקעות הבינלאומי HSBC עלייה מתונה בלבד בצמיחה העולמית, בעיקר כתוצאה מכך שאירופה עברה מהתכווצות כלכלית לצמיחה ועל רקע התעוררות בחלק מהמדינות המתפתחות; בבנק חוששים שחולשת המחירים העולמית תימשך, ולא מצפים להתעוררות אינפלציונית. בהתאם לכך, אין הכלכלנים צופים שינוי משמעותי בשערי הריבית במרבית המדינות.

בית ההשקעות פסגות המליץ בפרוס השנה החדשה על תיק מאוזן בין השקעות בחו"ל ובישראל; ההמלצה העיקרית בחו"ל היא על ארה"ב ואירופה. בדומה למרבית בתי ההשקעות, צופים בפסגות המשך יציאה מתונה מהמשבר ומיתון מדיניות ההרחבה הכמותית שננקטה על ידי הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב, ומביעים אופטימיות זהירה לגבי מצב ההשקעות השנה. המניות הישראליות המומלצות ביותר בפסגות הן סקופ ואלקטרה. סקופ היא חברת סחר במתכות ופלסטיק הנדסי שלקוחותיה העיקריים הם מפעלי תעשייה. החברה מצטיינת בניהול איכותי לאורך זמן, משתמשת היטב בטכנולוגיות מתקדמות לניהול מלאי ומערכות הספקה, ולכן זוכה לאמינות ונאמנות גבוהה בקרב לקוחותיה.

החברה, שפועלת בחו"ל זה עשור, כבר רווחית באירופה ומאוזנת בארה"ב עם צפי לרווחיות, נכתב בסיכום של פסגות. "החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 6.9 לשנת 2014. להערכתנו, אין מניעה לחלוקה של 100% מהרווח כדיבידנד (המגלם תשואת דיבידנד חזוי לשנת 2014 של 12%) בשל רמת המינוף הסבירה של החברה. לכן מדובר במניה אשר אינה יקרה ומציעה פוטנציאל של דיבידנד גבוה".

אלקטרה, המוכרת בציבור הרחב בעיקר כיצרנית מעליות ומערכות מיזוג, היא חברת תעשייה בתחום האלקטרומכניקה. לחברה יש גם פעילות נדל"ן בארץ ובחו"ל, ובפסגות מאמינים שההשקעה בה מהווה השקעה עקיפה ואטרקטיבית יותר בענף הנדל"ן, שרוב החברות העוסקות בו כבר מתומחרות גבוה.

אף שהפרויקטים לכשעצמם אינם רווחיים במיוחד, לאחר השלמתם מעניקה החברה שירות לכלל ההתקנות שביצעה לאורך שנים, "ושם טמונה הרווחיות הגדולה", טוענים בפסגות. עוד נטען, כי מגמת הצמיחה צפויה להמשיך לאור צבר הזמנות אדיר של קרוב ל-8 מיליארד שקל וכי החברה תיהנה מההשבחה שביצעה בקרקע בסנט פטרסבורג ומהמכירה הצפויה של מגדל אלקטרה בתל אביב. "כאשר אנו מנטרלים את שווי הקרקעות והנדל"ן של החברה היא נסחרת במכפילEV/EBITDA של 8 ובמכפיל רווח של 10, מכפילים אטרקטיביים בהתחשב בעובדה שעיקר פעילות החברה היא מחוזי שירות ארוכי טווח בעלי רמת ביטחון גבוהה מאוד".

בהשקעות בחו"ל ממליצים בבית ההשקעות על יצרנית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג, על חברת הזיקוק הגדולה בארה"ב ואלרו ועל הבנק הבריטי סטנדרד צ'רטרד. סמסונג ידועה כמתחרה המאיימת ביותר של מלכת הסמארטפונים והטאבלטים אפל, אבל היא גם יצרנית ענקית של שבבים ושורת מוצרי אלקטרוניקה אחרים. בפסגות מעריכים שמחיר המניה נוח מאוד להשקעה, ובהנחה שהחברה תצליח לשמור על רווחיות בתחום הטלפונים, מקבלים המשקיעים "את חטיבת השבבים ואת חטיבת מוצרי האלקטרוניקה כמעט בחינם". "סמסונג נסחרת במכפיל רווח צפוי של 6.4 לשנת 2014 ובמכפילEV/EBITDA של 3.1. מדובר במכפילים זולים מאוד", נכתב בסיכום.

ההמלצת פסגות על סטנדרד צ'רטרד היא אחת המעניינות בשוק ההון | צילום: רויטרס

בנוגע לוואלרו – נטען בתחזית, כי מניית בתי הזיקוק פופולרית בקרב משקיעים לאור העלייה החדה במרווחי הזיקוק בארה"ב: השימוש בגז זול לתפעול בתי הזיקוק הוריד את הוצאות ההפעלה ואיפשר למפעלים לייצא תזקיקי נפט במחירים תחרותיים מאוד. על אף שהשיפור ברווחיות הביא לעליות של עשרות אחוזים במחירי המניות של בתי הזיקוק האמריקאים, בפסגות עדיין סבורים שמדובר במחירים שאינם מגלמים באופן מלא את הפוטנציאל לעלייה חדה נוספת ברווחיות.

ההמלצה על סטנדרד צ'רטרד היא אחת ההמלצות המעניינות ביותר בשוק ההון: מדובר בבנק בריטי לא ענק, הפעיל בעיקר בשווקים צומחים ומתפתחים במזרח הרחוק ובאפריקה. שינויים רגולטוריים בקוריאה – אחד מבסיסי הפעילות העיקריים של סטנדרד צ'רטרד, גרמו לאחרונה לירידות חדות, למגינת לבם של המשקיעים.

עם זאת, בפסגות סבורים שירידות השערים היו מוגזמות והפכו את ההשקעה בבנק לאטרקטיבית: "אם בעבר מדובר היה במניה של בנק שנסחרה במכפילים גבוהים, היום המצב שונה לגמרי. מכפיל ההון הינו 40.1 ומכפיל הרווח החזוי הוא 3.01. תשואת הדיבידנד עומדת על 4.3%. עבור משקיעים אשר חושבים שהפסימיות לגבי שווקים מתעוררים קצת מוגזמת, מדובר בהחלט בהשקעה מעניינת וזולה יחסית".

הכל יחסי

שלוש ההמלצות הבולטות של יחידת המחקר באגף הייעוץ של בנק הפועלים הן על מניות נכסים ובניין, פרוטרום ופז נפט. נכסים ובניין נמנית עם קבוצת אי.די.בי הנמצאת בהליכי החלפת שליטה, והיא חברת ותיקה ויציבה המתמחה בנדל"ן מסחרי בישראל ובחו"ל ועוסקת גם בבניית דירות.

"למול מגמות ענף הנדל"ן המניב בארץ, מצליחה נכסים ובניין לשמור על שיעור תפוסה גבוה לאורך שנים", נכתב בתחזית הבנק. "[…] הפוטנציאל הרב הטמון בפעילות החברה, מלאי הקרקעות, היקף המזומנים שיופנה להשקעות והאיתנות הפיננסית, מחזקים את הערכותינו כי צפוי המשך שיפור בפעילות החברה בשנים הקרובות".

פרוטרום היא חברה תעשייתית המייצרת חומרי טעם וגלם לתעשיות המזון. החברה מנהלת מדיניות צמיחה אגרסיבית באמצעות מיזוגים ורכישות, ולכן מעניינת מאוד מביני עניין בשוק ההון. גם בבנק הפועלים לא נותרו אדישים: "במהלך המחצית השנייה של 2013, ביצעה פרוטרום ארבע רכישות משמעותיות […] רכישות אלו צפויות להוביל לקפיצת מדרגה נוספת בתוצאות החברה, כאשר להערכתנו, כבר ברבעון הרביעי של 2013 תיהנה פרוטרום מצמיחה דו-ספרתית מואצת, שתוסיף ותאפיין את שנת 2014 כולה. בנוסף, אנו מעריכים עלייה חדה גם ברווח בשנת 2014".

חברת הזיקוק ואלרו. "המניה אינה מתומחרת באופן מלא" | צילום: רויטרס

פז נפט, קמעונאית הדלק הגדולה בישראל, שולטת גם בבתי זיקוק וברשת חנויות הנוחותYellow . החברה נחשבת להשקעה סולידית שאולי לא תניב את ההשקעה הגבוהה ביותר בתיק השקעות מורכב וקריסת המרווחים בענף בתי הזיקוק בארץ פגעה השנה בביצועי הקבוצה שבשליטת צדיק בינו, אבל לדעת כלכלני הפועלים היא עשויה להניב תשואה נאה בשנה הקרובה: "מגוון הפעילות והסינרגיה הטבעית הוורטיקלית מפזרים את הסיכונים של החברה ומעמידים אותה בעמדת יתרון יחסי […] שדרוג בתי הזיקוק לצד הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר מסייעים לחברה להציג רווחיות בתחום זה, גם בסביבת מרווחי זיקוק נמוכה. לאור הצפי לשיפור בתוצאות מגזר הזיקוק, היציבות במגזרי הקמעונאות, המסחר והתעשיות, הקיטון הצפוי בהשקעות שיביא לשיפור בתזרים החופשי והתמחור הנוח, אנו ממליצים לכלול את מניית פז כחלק מתיק ההשקעות".

להתחיל במשחקים

לשוחרי ההשקעות הגלובליות ממליץ אפי ליכט, מנהל דסק השווקים הגלובליים של הפועלים, על שלושה אפיקים מעניינים: מניות הטכנולוגיה בוול סטריט, דרום קוריאה וגרמניה. ליכט מעריך שהריבית בארה"ב לא תעלה במהלך השנה הקרובה, רווחי החברות יעלו ב-10% והכנסותיהן ב-4%. מחירי המניות בשוק האמריקאי גבוהים, אך עדיין סבירים לדעת ליכט, שממליץ למשקיעים להתמקד במניות טכנולוגיה, המתאפיינות במאזנים חזקים ובפיזור גיאוגרפי נרחב.

את ההשקעה בדרום קוריאה מייעד ליכט ל"משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה". כלכלת קוריאה מנוהלת לדעתו באחריות רבה והמדינה צפויה להימנות עם הארצות הנהנות מחידוש הצמיחה העולמית ב-2014. מכפילי הרווח של החברות הקוריאניות סבירים והתחזית לצמיחת הרווח שלהן היא 20%. ליכט מציין גם גורמי סיכון בהשקעה בדרום קוריאה ובראשם הסיכון הביטחוני מהשכנה צפון קוריאה. סיכונים אחרים הם התחרות המסחרית עם יפן ורגישות מוגברת למחירי האנרגיה.

באשר למניות הגרמניות, ההשקעה בהן נשמעת כמעט מובנת מאליה נוכח עוצמתה של הכלכלה הגרמנית, רמת התעסוקה הגבוהה, שיעור החוב הנמוך והמוניטין הבינלאומי של התעשייה. מדד הדקס של בורסת פרנקפורט זינק בשנה שעברה ב-26%. עם זאת, מזהיר האנליסט מפני השקעת "סל" במניות הדקס, וממליץ על בחירה זהירה במניות מובילות.

המניה שאותה מציע ליכט לבחון היא של יצרנית ציוד הספורט אדידס. "החברה נהנית מתדמית מותג עוצמתית, המזוהה עם מוצרים טכנולוגיים ומכווני-ביצועים וכן עם לבוש ספורט אופנתי לשעות הפנאי. אלו שני שווקים מקבילים עם בסיסי לקוחות שונים, ושניהם נהנים משיעורי צמיחה משמעותיים", הוא אומר, ומוסיף כי גם המותג Reebok צפוי להמשיך ולהניב ביצועים נאים במרבית השווקים, בין היתר לאור ביקוש רב יותר לבגדי נשים בשוק אופנת הספורט.

לדבריו, "השווקים המתעוררים צפויים להיות מנוע צמיחה מרכזי בצוותא עם שוק נעלי הריצה בארה"ב, אשר מהווה מוקד עניין חזק לצמיחה עתידית […] בד בבד, אירועי ספורט מרכזיים, הצפויים להתרחש בשנת 2014, כגון אולימפיאדת החורף ומשחקי גביע העולם בכדורגל, צפויים לחזק את מעמדה המוביל של החברה, במיוחד בתחום הכדורגל".

ואם בספורט עסקינן, עניין מיוחד מעוררת השנה ברזיל, שתארח בקיץ הקרוב את המונדיאל, ואת האולימפיאדה ב-2016. ההיערכות לאולימפיאדה כרוכה בהשקעות עתק שיש המייחסים להן השפעה משמעותית על הצמיחה במדינה המארחת.

למרות שברזיל תארח את המונדיאל ואת האולימפיאדה הבאה, האנליסטים לא מתלהבים. צילום: רויטרס

במחלקת ההשקעות והאסטרטגיה של בנק מזרחי-טפחות מציינים כי מדד המניות של ברזיל ירד בכ-16% בשנה החולפת והריאל הברזילאי איבד 15% מערכו ביחס לדולר, ומזהירים כי מדובר בשוק תנודתי מאוד המאפיין משק מתעורר ומצריך זהירות רבה. עם זאת, הם מוסיפים, כי ברזיל אכן תארח שני אירועי ספורט גדולים ומעריכים כי סבב עליות הריבית במדינה קרב לסיומו, "לכן ניתן להימצא שם בהקצאת יתר ולעת עתה לשים דגש על חברות המייצאות מברזיל ופחות על חברות הפועלות בתוכה".

בבנק ההשקעות HSBC מתלהבים הרבה פחות מברזיל וצופים שכלכלתה של מדינת הענק תמשיך לדשדש: "משחקי גביע העולם לא יספקו לכלכלה את התמרוץ שלו ציפו עד לאחרונה, ההשקעות היו נמוכות מהצפוי וקיימת אפשרות שהמשחקים עצמם יחוללו הפרעות לעסקים", רומזים האנליסטים לסימנים לעלייה באירועים אלימים במדינה. "גם כשמביאים בחשבון את העלייה בתיירות ובפעילות, ההשפעה הסופית של גביע העולם אינה ברורה והצמיחה בברזיל צפויה להיות השנה בשיעור נמוך של 2.2%, בדומה ל-2013".

קו ניו יורק-ת"א

למרות העניין המחודש באירופה והחיפוש המתמיד אחר שווקים צומחים אקזוטיים כמו תאילנד, וייטנאם, מקסיקו או ברזיל, ימשיכו המשקיעים הישראלים להתמקד בהשקעות בתל אביב ובניו יורק. ההערכות שהושמעו בסוף העשור הקודם, שעל פיהן יאבד שוק ההון האמריקאי את הבכורה לשווקים הצומחים במזרח, ובראשם השוק הסיני, התגלו כמופרכות. גם מחירי המניות של החברות הסיניות הנסחרות בוול סטריט מגלמים מקדם נכבד של חשדנות מצד המשקיעים כלפי מעמדן ואמינות הכלכלה הסינית.

ביובנק ממליצים גם השנה להמשיך ולהשקיע במניות אמריקאיות, אך לנהוג בסלקטיביות נוכח עליות השערים (בעיקר במחצית השנייה של 2013) במדד המניות בוול סטריט; ההמלצה הבולטת ביותר היא על מניית סיסקו.

סיסקו היא אחת היצרניות הגדולות של מערכות תקשורת מתקדמות, שצמחה במהירות באמצעות אסטרטגיה נרחבת של מיזוגים ורכישות. גם בישראל רכשה החברה במהלך העשור הקודם קרוב ל-50 חברות סטארט-אפ. השנה האחרונה היתה קשה למשקיעים במניה, לאחר שהחברה הציגה תוצאות נמוכות מציפיות האנליסטים.

"אנו מאמינים כי למרות החולשה הנוכחית (ואולי בגללה), סיסקו מהווה הזדמנות השקעה בחברה איכותית התומחרת במכפיל נמוך ובחסר", טוען אריאל קורינאלדי, מנהל מחלקת המחקר בבנק. "מדובר בחברה בעלת הכנסות של קרוב ל-50 מיליארד דולר, המציגה רווחיות תפעולית גבוהה של יותר מ-20% לאורך זמן. לסיסקו יש עודף מזומנים של כ-32 מיליארד דולר בקופתה, כלומר קרוב ל-30% משוויה הנוכחי, ובנוסף מספקת תזרים מזומנים נקי חזק של יותר מ-11 מיליארד דולר בשנה. עודף המזומנים משמש את החברה להחזרת ערך לבעלי המניות בצורה של דיבידנד גבוה (תשואה נוכחית של 3.2%) ורכישת מניות אגרסיבית, וכמובן להמשך אסטרטגיית הרכישות והרחבת פורטפוליו המוצרים והשירותים שלה".

סיסקו. צמחה במהירות באמצעות אסטרטגיה נרחבת של מיזוגים ורכישות | צילום: רויטרס

המלצה נוספת היא על חברת האנרגיה הליברטון, המספקת ציוד ושירותים לקידוחי נפט – תחום הזוכה לפופולריות רבה בשנים האחרונות בעולם כולו, וגם בישראל. המניה הניבה ב-2013 תשואה של 45%, וביובנק מאמינים שגם ב-2014 ייהנו המשקיעים מתשואה גבוהה, בזכות פעילות החברה בתחום המתפתח של הפקת אנרגיה מפיצלי שמן בארה"ב ומפעילותה בשווקים מתפתחים. למרות העלייה המשמעותית בשנה האחרונה, מעריכים האנליסטים כי המניה נסחרת על פי מכפיל חזוי של 16 בלבד.

במזרחי-טפחות ממליצים על השקעות בחברות מקומיות ומוכרות יותר. בין המניות המומלצות: חברת הבנייה הוותיקה אזורים, המומלצת בזכות הפריחה בענף, השיפור הניהולי שעברה, מלאי עבודות גדול ומלאי קרקעות שערכו, לדעת האנליסטים, גבוה בהרבה מהשווי ההיסטורי המופיע בספרים; וחברת האופנה פוקס, שבסוף השנה שעברה נפוצו ידיעות על אפשרות למכירת השליטה בה לקרן ההשקעות איפקס.

"בשנים האחרונות הרחיבה פוקס את פעילותה לתחומי הטקסטיל והאביזרים לבית, באמצעות פוקס הום. כמו כן הורחבה פעילות ללין בארץ ובחו"ל ובשנת 2012 הושק מותג הביגוד אמריקן איגל. פעילויות אלו איפשרו לה להציג צמיחה גבוהה במיוחד ורווחיות חזקה ביחס לענף שהיא פועלת בו. בתחילת 2014 צפויה החברה להשיק את מותג הלבשת הילדים The Children's Place, מהלך שיסייע לה לבסס את אחיזתה בתחום תחרותי זה ולהציג שוב שיעורי צמיחה גבוהים", נכתב בסקירה של הבנק.

גם האנליסטים של החטיבה לשוקי הון של בנק לאומי ממליצים על פוקס בסקירת המניות המומלצות להשקעה ב-2014, ומעריכים שהחברה תמשיך לצמוח ולהציג גידול בהכנסות. תיק המומלצות של לאומי כולל גם את חברת התיירות איסתא: גודלה של החברה ופעילות השיווק והשירותים האינטרנטיים שהיא מציעה מעוררים הערכה רבה ליתרונה היחסי בענף שהיא פועלת בו. האנליסטים מציינים לחיוב גם את פעילותה בתחום הנדל"ן, הגורמת לפיזור סיכונים, והשקעותיה בתחום בתי המלון, שהוא סינרגטי לפעילותה בתחום התיירות. לדבריהם, משקיעים במניה חייבים להביא בחשבון גם את הסחירות הנמוכה יחסית – בעיה המעיבה על יכולתה של המניה לשקף את מלוא שוויה הכלכלי של החברה.

המלצה נוספת היא רשת השיווק ויקטורי – למרות העליות הניכרות שרשמה המניה לקראת סוף השנה. "ויקטורי נמצאת כעת בעמדת זינוק", קובעים בלאומי, ומציינים את המאזן החזק והנקי מחוב של הרשת ואת ההשקעות הגדולות בהתרחבות שעשויות לשאת פרי השנה.

עוד הם ממליצים על אורמת – חברת האנרגיה החלופית שמיקדה את תשומת לב המשקיעים בתקופות של עליות מסחררות במחירי האנרגיה. החברה ידעה מאבקי שליטה ושינויי הנהלה: כניסת קרן פימי לשותפות בחברה עוררה בה עניין מחדש, שכן הקרן התמחתה בתוכניות מפנה והשבחת חברות תעשייתיות. בבנק מציינים כי אורמת היא מובילה עולמית בתחום האנרגיה הגיאותרמית, ובעלת סיכוי רב למיזוג או רכישה, וממליצים על "אורמת טכנולוגיות במחיר יעד של 31 דולר ואורמת תעשיות הישראלית במחיר יעד של 28 שקל, שכן כל מיזוג או רכישה יהיה כרוך במחיקת אורמת תעשיות".

את שוויה הכלכלי של הפניקס מעריכים בלאומי כגבוה ב-30% מעל שוויה בבורסה, ולכן מצטרפת גם היא לרשימת ההמלצות. המלצה זו מתבססת על מיצובה המשופר של החברה בענף ביטוחי החיים וכן על שינוי בהוראות רשות ני"ע, שבעקבותיו יוצף ערך החזקתה של החברה בחברת הדיור המוגן עד 120.

כל הדרך אל הבנק

בבית ההשקעות אקסלנס אוהבים את הבנקים, ובעיקר את מזרחי-טפחות והפועלים. מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס ברוקראז', סבור שמזרחי-טפחות, שהחליף השנה מנכ"ל, ימשיך להוביל את המערכת הבנקאית בביצועיו. "מזרחי-טפחות הוא הבנק היחיד שממשיך להצמיח את תיק האשראי שלו בקצב מהיר, עם מרווח אשראי יציב יחסית (על אף הירידות ברמת הריבית), עם איכות אשראי גבוהה ויעילות גבוהה מהממוצע", הוא כותב. "עובדות אלה מסבירות את התשואה על ההון, העולה על ממוצע המערכת. כתוצאה מכך, מזרחי ימשיך להוביל את הענף ברווחיות גם בשנים הקרובות, ולכן נשאר הבנק המועדף עלינו. המניה מומלצת 'קנייה' במחיר יעד של 48.1 שקל".

בנוגע לבנק הפועלים מעריך גולדברג כי הבנק יתקשה להשיג תוצאות עסקיות טובות מאלו שהציג בשנה שעברה, והגורם העיקרי להמלצה החיובית הוא מחיר המניה הנמוך יחסית: "לבנק הפועלים התשואה על ההון השנייה בטיבה מבין הבנקים הגדולים, בעיקר כתוצאה מרווחיות גבוהה יותר בצד ההכנסות ורמת יעילות גבוהה יותר. מניית הפועלים נסחרת במכפיל הון של 0.7 ומכפיל רווח של 7.5 לשנת 2014 – זול, להערכתנו, ביחס לחלופות השוק ובהתחשב בתשואה להון שלו. אנו ממליצים 'קנייה' במחיר יעד של 22.1 שקל למניה".

בנוגע לסקטור הגז – להיט השקעות בבורסה הישראלית בשלוש השנים האחרונות, ממליצים האנליסטים באקסלנס על השקעה בשותפות רציו, המפתחת את מאגר לווייתן. ההמלצה מתבססת על ההכנסות הגבוהות הצפויות לשותפות מייצוא גז במחצית השנייה של העשור: "הנחה של 50% הסתברות להנזלה ו-50% הסתברות לייצוא לטורקיה בגז משאירה אפסייד של 9% לרציו. לפיכך אנחנו בהמלצת 'קנייה' במחיר יעד של 0.51 שקל למניה".

המלצה נוספת היא למניית שטראוס, שהגבירה בשנה האחרונה את פעילותה בחו"ל. לדעת אנליסטים רבים בשוק ההון, מציגה החברה ביצועים מצוינים, אולם המניה מתומחרת באופן מלא. ליאת גלזר מאקסלנס מעניקה למניה הערכה של "תשואת שוק" בלבד.


זירוקס. עברה מהפך מוצלח בשנים האחרונות | צילום: רויטרס

באפיקי השקעה בחו"ל ממליץ אופיר נבות, מנהל התחום באקסלנס, על שתי מניות: חברת מוצרי החשמל הביתיים ווירלפול ויצרנית מערכות הדפוס לשעבר זירוקס. ההמלצה על ווירלפול נשענת על ההתאוששות המורגשת בחודשים האחרונים בשוק הנדל"ן האמריקאי – רכישת דירות יוצרת ביקושים גם למוצרים משלימים של תכולת דירה, והחברה צפויה, לדעת האנליסט, ליהנות ממגמה זו.

זירוקס עברה בשנים האחרונות מהפך מיצרנית דפוס ליצרנית של תוכנות ושירותי רשת למשרדים. "עם שווי שוק נוכחי של כ-14 מיליארד דולר במכפיל רווח צפוי של 10 ועם דיבידנד שנתי של 2%, להערכתנו התנהלות החברה בעלת סממנים דומים למהפך העסקי המוצלח שעברה IBM בשעתו", טוען נבות, "דבר שעשוי להביא, בנסיבות מסוימות, לעליות נאות במחיר המניה, אשר נמצאת עדיין מתחת לרדאר של אנליסטים רבים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן