תחזית בנק ישראל ל-2013: הריבית תישאר על 1.75% לאורך כל השנה

תחזית בנק ישראל ל-2013: הריבית תישאר על 1.75% לאורך כל השנה, כך מפרסם היום הבנק בדוח המדיניות המוניטרית שלו. כמו כן, לפי תחזית חטיבת המחקר, שיעור האינפלציה בארבעת הרבעונים הבאים יגיע ל-1.8%.

באשר לצמיחה חוזה הבנק כי זו בניכוי השפעת הפקת הגז הצפויה ממאגר "תמר", עודכנה קלות כלפי מטה ל-2.8%. העדכון כלפי מטה בצמיחה משקף, על פי הבנק, את ההרעה בפעילות בעולם, הרעה שצפויה לדעתו להימשך. כמו כן מוסיף הבנק "התחזית משקפת גם השפעה שלילית מתמשכת של מבצע "עמוד ענן" על התיירות הנכנסת". תחזית הצמיחה הכוללת את הזרמת הגז (הזרמה זו אינה צפויה להשפיע על רמת התעסוקה והאבטלה בטווח הקצר) עומדת על 3.8%.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הבנק גם מסמן את הסיכונים המרכזיים שעלולים לפגוע ביציבות התחזית: החרפת משבר החובות באירופה; סיכונים גיאופוליטיים ומדיניים אזוריים; אי ודאות בקשר למדיניות הפיסקלית לאחר הבחירות; וסיכון, של פי הבנק פחת לאחרונה, מהריסון הפיסקלי בארה"ב.

בנק ישראל | מארק ישראל סלם

בסיכום שנת 2012, מתייחס הבנק בדו"ח למחירי הדירות בשנה החולפת ומציין כי לאחר שמחירי הדירות נותרו יציבים ברבעון הראשון של השנה, בחודשים מארס-אפריל ועד אוקטובר-נובמבר הם עלו ב-5.4%. לצד העלייה במחירי הדירות נרשמו ברבעון השלישי עליות משמעותיות בהיקף המשכנתאות החדשות ובמספר העסקאות של רכישת דירה. כל אלה חיזקו לטענת הבק את החשש מפני התחדשות של מגמת העלייה במחירי הדירות. זאת במיוחד לאור ירידה בקצב שיווק הקרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל.

הבנק המרכזי גם מסכם את המדיניות הפיסקלית ומציין כי בתחילת המחצית השנייה של 2012 שררה אי ודאות בנוגע לצעדים שיינקטו על מנת לצמצם את הגירעון שנוצר, בנוגע לאישור התקציב ל-2013 ובנוגע להוצאה הממשלתית בשנה הנוכחית. הגירעון הגבוה ב-2012 נבע ברובו מתקבולי מסים נמוכים מהתחזית אך גם מחוסר בהכנסות שאינן ממסים, ומהוצאות גבוהות מהתקציב המקורי בכ-0.2% תוצר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן