תחיית המתים הווירטואלית: האם המידע שנאסף עלינו ברשת יאפשר חיים לאחר המוות?

הדבר היחידי שבטוח בחיים הוא המוות. והנתונים.

במהלך השנה מציע לנו פייסבוק לשלוח ברכת יום הולדת משמחת לחברינו ברשת החברתית, אך לעיתים זה בלתי אפשרי – פשוט בגלל שאותם חברים כבר אינם בין החיים. עד שנת 2015 תנועת ה-IP השנתית ברשת תעבור את סף הזטה-ביט (10 בחזקת 21 בייטים), ורוב המידע מייצג תנועה אמתית של אנשים חיים. אך טביעות האצבע הללו ישארו ברשת, גם הרבה לאחר מותם של המשתמשים.

עם כל כך הרבה פרטים על חיינו האישיים הנמצאים כיום ברשת, עולות שאלות רבות של בעלות ומוסר: למי שייכים חייכם הדיגיטליים? למי יכולה להינתן גישה אליהם? ולאיפה החברה הולכת מכאן?

עד כמה שהנושא לא נעים, חברות יאלצו להתמודד עם סוגיית המוות, כך אומר וויליאם ברספורד, המייסד השותף של חברת ניתוח המידע Beyond Analysis. "כשאתם פותחים עמוד פייסבוק, האם אתם באמת מכניסים כתובת אימייל של אדם איתו יצרו קשר לאחר שתמותו?"

כדי לסגור עמוד פייסבוק של קרוב שמת, תצטרכו לספק תעודת לידה ופטירה שלו ולהוכיח שאתם רשאים לייצג אותו, לא משימה נעימה במיוחד. "זה עניין מסובך, וזה לא מסוג הדברים שאתה חושב עליהם כשאתה חי את חייך הדיגיטליים", אומר ברספורד. "חייבת להימצא הדרך לגבש את הזהות הוירטואלית שלנו מפרגמנטים מפוזרים לכדי אוסף מוגדר של המידע הנמצא במקום מסוים וניתן לקבוע מי רשאי לגשת אליו ומי רשאי להיות הבעלים שלו".

מה קורה למידע שהשארנו אחרינו ברשת לאחר מותינו? | צילום: Shutterstock

המידע שמשאירים ברשת אנשים לאחר מותם הופך עם הזמן לאשפה באוקיינוס הדיגיטלי, אך מה ניתן לעשות עם המידע הזה? פיטר קוצ'רן, המנהל הטכנולוגי הראשי של בריטיש טלקום אופטימי לגבי פוטנציאל השימוש בו.

"יש אנשים שטוענים שבגלל שאנחנו כבר לא כותבים מכתבים, אנשים בעתיד ידעו על חיינו הרבה פחות, אבל אני טוען שההיפך הוא הנכון. השוו את סטיבן הוקינג ואייזיק ניוטון. ניוטון כתב הרבה מאוד מכתבים מעניינים. חלקם שרדו והם מהווים את בסיס ההבנה שלו את חייו. אבל אם נבחן את הוקינג, נמצא את כל מורשתו בשפע של אימיילים, עותקים דיגיטליים של פרסומיו, וחשבונותיו ברשתות החברתיות, כך שנוכל לקבל תמונה מעמיקה בהרבה על חייו".

חשבו כמה משדרים יש סביבכם במהלך היום: מעבר למחשב, הסמארטפון, והלפטופ, נכנסים לרשימה גם המכונית שלכם, מפתחות המכונית ושלטים של כל מכשיר חשמלי בביתכם. "יש כמות עצומה של חפצים המשאירים שובל קלוש של נוכחות דיגיטלית. לאן שלא נלך אנחנו מחוברים לוויי-פיי, בלוטות', 3G, 4G וזה משאיר רישום של המיקום שלנו. הכל נשמר, כך שיש כמות עצומה של מידע עלינו".

"זה מידע מאוד מעניין עבור מפרסמים, ועם טכנולוגיות חדשות כמו משקפי גוגל, ניתן יהיה לסכם את כל היום שלנו ולמצוא את המידע תוך דקות." קוצ'רן מאמין שבעתיד נוכל אפילו "לדבר עם המתים" באמצעות שילוב של אינטליגנציה מלאכותית והמידע שהצטבר על אנשים בזמן חייהם.

המתים יוכלו לתקשר איתנו באמצעות נוכחות וירטואלית? | מתוך הסרט "מלחמת הכוכבים"

הוא אומר שכבר לפני זמן רב דיבר עם כמה מדענים מובילים והציע להם לתעד את הרצאותיהם, כך שאולי בעתיד יוכלו לשמש כבסיס נתונים לנוכחות וירטואלית שלהם, לאחר מותם, שתוכל לענות על שאלות בהתאם לידע שהיה להם, לצורה בה חשבו ולחוויות אותן חוו בחייהם. "כל המרכיבים הדרושים קיימים. לא מדובר בהיפותזה מדעית, אלא באתגר הנדסי בלבד".

חשבו על זה, האם הייתם רוצים לדבר עם הנוכחות הווירטואלית של יקיריכם שנפטרו? זה עשוי להיות מנחם ומתסכל באותה מידה. במוקדם או במאוחר הטכנולוגיה הזו תגיע, והיא תכלול לא רק אישים חשובים ומיוחדים אלא כל אדם שמת.

תקשורת בין החיים והמתים נשמעת כמו מדע בדיוני, אך כך גם נשמעו טכנולוגיות רבות הקיימות בימינו, לפני 50 שנה. הנוכחות ההולכת וגדלה שלנו בעולם הדיגיטלי מציבה אותנו בפני סוגיות שלא ניתן עוד להתחמק מהן – מהי בדיוק הנוכחות הזו, מה הקשר שלה אלינו ולמי יש זכות קניין עליה? יתכן שעוד לפני שהחברה שלנו תספיק לענות על סוגיות אלה, נאלץ להתמודד עם ישויות חדשות בעולמנו, בדמות צילם הווירטואלי של המתים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן