תיבת נוח למטבעות וירטואלים: יזם אנונימי מקים מבצרים מאובטחים עבור מרכזי הנפקת ביטקוין

שוויץ מפורסמת בעיקר בשירותי הבנקאות הדיסקרטיים שלה, בהרים המושלגים, השוקולד המעולה ושעוני הקוקייה הצווחניים. אך מעטים יודעים כי במהלך המלחמה הקרה השוויצרים נודעו כחששנים לא קטנים, ובנו מקלטי ענק אטומיים, אשר יוכלו לאכלס את אוכלוסיית המדינה כולה. מאז התפרקות ברית המועצות, מקלטי ענק אלו נותרו ללא שימוש. לאחרונה, הממשלה השוויצרית החליטה לאפשר לרוכשים פרטיים לרכוש או לשכור חלק ממקלטים אלו.

ריצ'ארד פורובקאן, יזם שוויצרי הפועל תחת שם בדוי ומתעסק בסחר והנפקת מטבעות ווירטואלים (ובמיוחד ביטקוין) מיד ראה לעיני רוחו את הפוטנציאל. הוא החל לרכוש מקלטים ברחבי שוויץ, ולהסב אותם, לדבריו, ל"בונקר חסין מפני אפוקליפסה" עבור מערכת הנפקת והסחר בביטקוינס. לפי חזונו, המקלטים יהוו צומת חיוני במערכת כספים אשר תתנהל בצללים ותהיה "טבעית ולא ממורכזת" לחלוטין.

"הביטקוין הולך וצובר תאוצה" הוא אומר. "לכן, תשתית החומרה חייבת להיות מאובטחת ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. בונקר צבאי לשעבר יוכל לספק לנו בדיוק את מה שאנחנו צריכים לשם כך".

מקלטי ענק מתחת לנופים המפורסמים. שוויץ | צילום: shutterstock

אז מי הוא אותו יזם אלמוני מסתורי? הצלחתי לתקשר איתו באמצעות פורום של ביטקוין, בו הוא פעיל באופן קבוע. בהתבסס על הפרטים באתר האינטרנט שלו, מטה הפעילות שלו ממוקם בחלק דובר גרמנית בשוויץ, בצפון-מזרח המדינה. מחיפוש בגוגל ארת' של פסגת ההר עליה ממוקם המטה, הוא נראה יותר כהתיישבות ירחית מאשר כעיירה אלפית טיפוסית.

פרובוקאן מנהל כרגע חברה להנפקת והמרת ביטקוינס בשם GMP. מאז הוקמה ביוני 2012, החברה הנפיקה 200 מטבעות, אשר לפי השער הנוכחי שווים הכנסה של למעלה מ-40,000 דולר, ושילמה כ-65% מהכנסותיה בדיווידנדים לבעלי המניות השונים. החברה זכתה לדירוג "לבן" בבורסה הווירטואלית Cryptostock – סימן כי החברה "משחקת לפי החוקים" ולא מרמה את המשקיעים. את הכסף שהרוויח השקיע פרובוקאן בחומרה ומערכות מחשב למערכת הביטקוינס שלו, אשר צריכה לשמור ולחזק את כוחה בכדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים המתמטיים אשר מייצרים המטבעות החדשים.

הפרויקט האחרון שלו מתוכנן ללכת צעד אחד רחוק יותר, ולא להסתפק בהנפקת מטבעות נוספים. הוא מעוניין להשיג גישה מאובטחת למספר בונקרים בעזרת שותף אלמוני, ומסרב לחשוף כמה מקלטים הוא מתכנן להחזיק בסופו של יום או היכן הם ממוקמים. בתוך אותם מרכזים ימוקמו ספקי כוח עצמאיים, אשר יחוברו באופן מאובטח לרשת האינטרנט ויבטיחו כי המטבע הווירטואלי לא יפול, גם לא במהלך מלחמה גרעינית. באופן המזכיר את סרטי ג'יימס בונד, כל מקלט שכזה מאובטח באמצעות מערכות מגוונות, מצלמות ואזעקות מתקדמות.

כל מקלט אטומי שכזה תוכנן במיוחד בכדי להתמודד עם פצצות או נשורת גרעינית. אפילו אם העולם ידרדר במהרה למצב של עימות גרעיני – בלתי סביר ככל שזה נשמע – המערכת תוכל להמשיך לפעול במשל 4 שבועות שלמים ללא סיוע או התערבות חיצונית כלשהי.

צילום: shutterstock

אך בשביל מה צריך לאבטח את המערכת בכאלו אמצעים קיצוניים? פרובוקאן מעוניין שמקלטים אלו ישמשו מעין "תיבת נוח וירטואלית" בעת צרה. וכשממשלות ברחבי העולם דנות בימים אלו האם להטיל מס על השימוש במטבע הווירטואלי ואולי אף להוציאו מחוץ לחוק – סביר כי מפעילי ומעריצי המטבע יחפשו אחר מקום בטוח ושקט להמשיך ולפעול ממנו.

"העולם נהיה מסוכן להחריד, לכן זה טוב שיהיה מקום בטוח אשר ישמור על המערכת מפני נשורת גרעינית, כמו גם מפני מערכות שונות אשר ביכולתן לשתק מערכות אלקטרוניות מתקדמות" פרובוקאן ממשיך. "העולם זקוק לביטחון וליציבות. למרות שאנו פועלים בתחום מצומצם למדי, אני רואה זאת כצעד קטן לעבר הבטחת יציבות והמשכיות מאובטחת בעולם".

שאלתי את פרובוקאן האם הוא רןאה את המטבע הווירטואלי מחליף את מערכת הבנקים המרכזית והמפורסמת כל כך של שוויץ. "אני לא רואה את ביטקוין הורס את השיטה הקיימת", הוא ענה. "הוא פשוט יהפוך את השיטה הנוכחית למיושנת, ממש כמו שמנוע הבעירה עשה למנוע הקיטור. GMP פועלת על פי עקרונות הדה-צנטרליזציה, אנחנו לא רוצים להפוך למרכז הכלכלי החדש".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן