תלמיד בן 15 פיתח שיטה מהפכנית לאבחון וטיפול במחלת הסרטן

תיראו את הוידאו שלמעלה, ותגידו בעצמכם אם ההתלהבות הזו לא מידבקת עבורכם – גם אם אתם לא מתים על כימיה: ג'ק אנדרקה, תיכוניסט בן 15 ממדינת מרילנד בארה"ב, זכה בפרס גורדון א. מור ומילגה על סך 75,000$ – עבור שיטה בלתי פולשנית לגילוי סרטן הלבלב בשלב מוקדם שהמציא. הפרס הוענק לצעיר הנלהב חובב המדע במסגרת יריד המדעים וההנדסה הבינלאומי של אינטל שהתקיים בחודש שעבר בפיטסבורג. מדובר, למעשה, ב"אולימפיאדת המדע לצעירים", ובה 1,500 מתמודדים מ- 70 מדינות מתחרים ביניהם, כל אחד מהם כבר עטור פרסים ברמה הלאומית.

הפיתוח של אנדרקה הוא למעשה רצועת נייר-בוחן המשתמשת בשינויי מוליכות בני דקות המאפשרים איבחון של נגיפי-מטרה ואנטיגנים – יותר מהר, יותר בזול ובדרגת דיוק גבוהה יותר מאשר הדיאגנוזות הסטנדרטיות בנות ימינו. אנדרקה סחף את הקהל לא רק בהישג ההנדסי-רפואי שלו, אלא גם בהצגת ההסבר הכימי הנהירה והקולחת שלו. 

רצועת הנייר של אנדרקה נטבלת בצינורית פחמן זעירה – צילינדר חלול עם דפנות "בעובי של אטום בודד", בזיגוג של אנטי-גוף המעוצב במיוחד לשם איחוי עם הנגיף או החלבון המבוקש. התגלית המדעית של הינוקא היא בעיקרה כי מתחוללים שינויים מובחנים במוליכות החשמלית בצינוריות כשהמרחק ביניהן משתנה. כשהאנטי-גופים על שטח הפנים של הצינורית באים במגע עם חלבון המטרה, החלבון קושר את הצינוריות ומפריד ביניהן קצת. השינוי ברווחים ביניהן יכול להימדד חשמלית. ג'ק השתמש במד חשמלי ב-50$ מהום דיפו, אבל הוא אומר שהרופאים יכולים בדיוק באותה קלות להכניס את רצועות הנייר לאותם מתקנים הנפוצים כיום במיליונים ומשמשים את חולי הסכרת. 

נייר החישה של אנדרקה רגיש בצורה יוצאת דופן; במבחן עיוור על דגימות של 100 מטופלים, הוא זיהה נוכחות מסותלין – חלבון המשמש לסימון ביולוגי של סרטן הלבלב – בשיעור של 0.156 נאנוגרם למילימטר, הרבה פחות מהשיעורים הניתנים לזיהוי כעת. הוא גם סלקטיבי פי 100 מהבדיקות הקיימות כיום, מה שאומר אפס טעויות בדיאגנוזה: הנייר התעלם ממטופלים בריאים ואפילו מכאלה עם סתם דלקת בלבלב. 

טכניקת האבחנה הנהוגה כיום ומזה 60 שנה מכונה אליס"ה, ומשומשת בבדיקות הריון, איידס, קדחת הנילוס וצהבת; הנייר של אנדרקה מהיר פי 168, זול פי 26,667 ורגיש פי 400. הוא עשוי לזהות נוכחות חלבון הקשור לסרטן עוד בטרם הסרטן הופך פולשני. עלות החיישן של אנדרקה 3$ (אליס"ה יכולה לעלות גם 800$) וכל רצועה יכולה לערוך 10 בדיקות שכל אחת אורכת 5 דקות. הוא גם יכול לשמש לבקרת התנגדות לאנטיביוטיקה, ולעקוב אחר התקדמותם של חולי סרטן המצויים בטיפול כימותרפי או עוברים הקרנות.

הצעיר המחונן מצוי באיבו של הליך רישום הפטנט על המצאתו ובקרוב יפרסם בכתב עת את הפירוט המדעי שלה דרך האיגוד לחקר הסרטן. בשבוע הבא גם ישא דברים בפני הקונגרס האמריקני בדבר הצורך לממן מחקר בסרטן הלבלב, ששיעורי ההישרדות הקודרים שלו עומדים על כ-5%. חברות רבות שואפות לסמחר את הרעיון ופונות אליו בנידון, אבל"יש לי מנהל טאלנטים ממש חזק שלקחתי לי אחרי הזכייה", הוא אומר וצוחק. 

אנדרקה נולד ב- 1997 ונשאב למסתרי הכימיה כבר מגיל 3. הוריו עודדו את התפתחותו המדעית מבלי לענות לו על שאלותיו, כך שילמד לענות עליהן בעצמו. הוא פיתח עניין מיוחד בחיידקים זרחתיים, והשתתף בתחרות המדע הראשונה שלו בכיתה ו'. מאז זכה כל שנה במדליית כסף או זהב בתחרויות שונות, ופרויקטים מדעיים קודמים שלו כללו דברים כמו גילוי רעלים במים תוך שימוש בבקטריות זורחות, אמצעי בטיחות לסכרים נמוכים, וכו'. פרט ללימודיו התיכוניים הוא גם מתחרה במקצי מתמטיקה בהצלחה, מתאמן בחתירה בקאייאק וראפטינג, והמלצתו להורים וילדים השואלים לאן ואיך לנתב את היצירתיות של הצעירים הנלהבים היא: "וודאו כי אתם להוטים אחר מה שאתם מתעסקים בו, אחרת לא תצליחו להשקיע בו את כמות העבודה הנדרשת".

הוא עצמו נדחה ע"י מאות מדענים שונים עד שמצא מעבדה שהסכימה לתמוך במחקר צינוריות הפחמן הזעירות שלו. "אם אתה לא תתרגש מהעבודה שלך, אף אחד אחר לא יתרגש". בינתיים הוא מתכנן בעיקר להמשיך לקדם את ההמצאה שלו, "שתחליף לגמרי את אליס"ה בעתיד הקרוב", הוא מתנבא. הוא היה רוצה לחקור כיצד להציב אנטי-גופים מרובים על רצועת נייר בודדת כדי לאבחן מגוון של חומרים סוכנים בזרם הדם.

ומה עם תיכון? ג'ק אומר שהוא "מקווה" לסיים את התיכון בו הוא לומד בגלנברני, מרילנד, בעוד שנתיים, אך אם יקים חברה שתמסחר את הצינוריות והרצועות שלו, הוא יצטרך לשים את התיכון בהולד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן