תמונת ההתפוררות: ההוצאה לפועל מפרקת מזגנים במעריב

סיפורו של מעריב בתמונה אחת: עובדי מערכת העיתון בירושלים הופתעו לגלות הבוקר במערכת את טכנאי ההוצאה לפועל, שהחלו לפרק מזגנים במערכת העיתון בירושלים בטרם ייכנס לתוקף צו הקפאת ההליכים של העיתון מוכה החובות, שנמכר בשבוע שעבר למו"ל מקור ראשון שלמה בן צבי. גורם במעריב ציין כי "היה פה בלאגן גדול. אנחנו מבחינתנו חיים באפלה, לא יודעים מה קורה איתנו, זה מצב בלתי אפשרי".

בתוך כך, נמשך הקרב על פיצויי העובדים: בהודעה שפורסמה היום, טוענים בחברת הכשרת הישוב, אשר הייתה בעלת השליטה הקודמת ועדיין מחזיקה ב-27% מהעיתון, כי בתקופת שליטתה בעיתון, במשך כ-18 שנה, "בוצעו במעריב בהקפדה כל ההפרשות הנוגעות להתחייבויות כלפי העובדים במלואן וכסדרן". הודעת החברה מגיעה לאחר שבועות שבהם נאבקים עובדי העיתון על הפיצויים, בטענה שלא הופרשו כראוי.

בהכשרת הישוב מגלגלים את הסוגייה לפתחם של בעלי העיתון בשנתיים האחרונות, איש העסקים זכי רכיב וקבוצת אי.די.בי: "ההפרשות האמורות נבדקו על ידי רואי החשבון החיצוניים של מעריב לצורך פרסום הדוחות הכספיים, ואף אושרו לאחר בדיקה קפדנית במסגרת בדיקות הנאותות שבוצעו בתהליך ההשקעה על ידי זכי רכיב ופעם נוספת, במסגרת בדיקות הנאותות לקראת ההשקעה של דיסקונט השקעות", נכתב בהודעת החברה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"במהלך השנים הארוכות בהן הכשרת היישוב שלטה במעריב היא עשתה מאמצים גדולים להתמודד עם קשייה של מעריב והזרימה לקופתה סכומי עתק שמעולם לא הושבו לה, והיא אף נאלצה למחוק את מלוא השקעתה במעריב תוך הסבת הפסדים של מאות מיליוני שקלים".

מקפיאים הליכים

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום לבצע הקפאת הליכים במעריב למשך 30 יום, עד ה-23 באוקטובר, תקופה שבמהלכה ימונו עו"ד ירון ארבל ושלמה נס כנאמנים. הליך ההקפאה הוא חלק מהסכם מכירת העיתון למו"ל מקור ראשון שלמה בן צבי.

הערב נפגשו נציגי ועד עובדי מעריב עם הנאמנים. עו״ד נס ביקש לדחות את השביתה המתוכננת ליום שלישי ולתת הזדמנות לעבודה משותפת עימם. בשלב זה החליטו בוועד לבטל את השביתה שתוכננה, אולם מחר (שני) בצהריים יפגינו העובדים כמתוכנן מחוץ למשרדי "הכשרת היישוב" בדרישה כי גם עופר נמרודי ייקח אחריות על חלקו במצב הקשה אליו נקלעו.

השופטת ורדה אלשיך ביקרה את אי.די.בי על כך שבקשת ההקפאה התבצעה לאחר שהחברה סיכמה על מכירת מעריב: "זאת כמו היה בית המשפט 'עט' שכל תפקידו הוא לרשום אישור פורמלי למהלך", כתבה בהחלטתה. אלשיך ציינה גם כי "עולה תהייה האם תיקונים וייעול שניתן לעשות בהקפאת הליכים עשויים אכן להבריא את החברה ולהביאה למצב רווחי, או שמא מדובר במשבר עמוק ויסודי עוד יותר, אשר מטיל צל כבד על יכולת הקבוצה לערוך הבראה אמיתית".

מוקדם יותר היום הביע עורך מעריב ניר חפץ תמיכה בעובדי העיתון. בראיון לגלי צה"ל אמר עורך העיתון כי הוא מאמין ששלמה בן צבי, שקנה את העיתון מנוחי דנקנר, ישמור את מתכונתו הנוכחית, והביע תקווה כי הבעלים החדש יקלוט כמה שיותר עובדים מהעיתון לעבודה.

חפץ הביע תמיכה במחאת עובדי מעריב ואמר: "יש כאן משפחות רבות שעברו בחודשים ובשבועות האחרונים טלטלה. הם נמצאים כל הזמן בין תקווה לייאוש ואפשר להבין אותם". עוד הוסיף חפץ כי הוא עצמו לא מודאג מעתידו ביום שאחרי פיטורי העובדים. לטענתו "יש הרבה אנשים שיהיה להם קשה למצוא עבודה ואני מקווה שכמה שיותר מהם ייקלטו אצל בן צבי". חפץ העביר את האחריות לעתידם של העובדים להסתדרות והמדינה, אשר לטענתו צריכות לדאוג להם לפרנסה כעת ואף אמר: "אני אהיה מוכן לייעץ לאחראים בעניין מיד לאחר שאסיים את עבודתי במעריב".

עובדי מעריב מפגינים נגד פיטוריהם | צילום: אירית אוליצקי

בנוסף אמר חפץ כי בכל הזמן בו קיימו עובדי העיתון את המאבק על עתידם הוא הקפיד להתעסק בתוכן ולא להיכנס להיבטים המסחריים של עסקת מכירתו. אולם לטענתו, עיקר עבודתו בשבועות האחרונים התמקדה ב"כיבוי שריפות".

אולם, למרות העובדה כי על פי עסקת מכירת מעריב, התחייב בן צבי לקלוט חזרה רק 400-300 מתוך כ-2,000 עובדי העיתון, חפץ עדיין מקווה שייצא פתרון שישמור על העיתון בשלמותו. "יש ציבור גדול בישראל שרוצה שהעיתון יימשיך. בן צבי מתמצא בעולם הפרינט ואני מניח שהוא ירצה להמשיך את הקו שמאפיין אותו כיום". 

במסגרת עסקת המכירה, שילם בן צבי 74 מיליון שקל עבור העיתון והתחייב לקלוט חלק מהעובדים חזרה כעובדים חדשים, פירוש הדבר שהם יאבדו את זכויותיהם, זאת לאחר שקבוצת אי.די.בי התחייבה לבטל את כל התחייבויות העובד-מעביד טרם קליטת האנשים מחדש על ידי בן צבי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן