תנובה נמכרה לחברת "ברייטפוד" הסינית תמורת מיליארד דולרים

תשלובת החלב תנובה נמכרה אמש על ידי קרן ההשקעות אייפקס, לחברת ברייטפוד הסינית, תמורת סכום של כמיליארד דולר.

במסגרת העסקה, אשר במסגרתה מכרה אייפקס 56% מענקית מוצרי החלב, הוגדר שוויה של תנובה כעומד על 8.6 מיליארד שקל. במסגרת העסקה תעביר אייפקס לסינים את חלקם היחסי באשראי שנלקח מבנק לאומי והבנק הבינלאומי בהיקף של 1.9 מיליארד שקל.

עדיין לא ברור אם איש העסקים מאיר שמיר, המחזיק באמצעות מבטח שמיר ב-21% מתנובה, יצטרף גם כן לעסקה. ייתכן שבשלב מאוחר יקבל שמיר אופציה למכירת אחזקותיו, על פי התנאים שבוצעו עם קרן אייפקס. המשקיעים הסינים אינם מתכוונים להנפיק את תנובה בבורסה.

המשא ומתן לרכישת תנובה התנהל כחצי שנה וידע עליות ומורדות. חלק מהפוליטיקאים בארץ, ובהם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, אבישי ברוורמן, התנגדו לעסקה בתוקף. ברוורמן הביע חשש מפני בריחת ידע וטכנולוגיה ישראלים לסין וכן חשש לגורל העובדים, שעדיין אינו ידוע.

מתרחקת מהבורסה הישראלית | צילום: רויטרס

עובדי תנובה יקבלו בונוסים בעקבות המכירה, אשר על פי הערכות יהיו בגובה שתי משכורות. החברה הסינית תשאיר בארץ את מפעלי תנובה. ותשלובת החלב תייצא, לראשונה, את חלק ממוצריה לשוק הסיני.

יחימוביץ': מכירת חיסול של המדינה

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) מתחה ביקורת חריפה על העסקה, וכינתה אותה "מכירת חיסול של המדינה": "קודם מכרו את תנובה לקרן אייפקס. כך הפכו המזון הבסיסי שלנו, הפטנטים שפיתחנו, החקלאות, הציונות, האדמות, תעשיית האמת – למכשיר פיננסי של חברת השקעות", כתבה יחימוביץ'.

יו"ר העבודה לשעבר גינתה את העובדה שאזרחי המדינה אינם נהנים מפירות העסקה וקראה לציבור להצטרף לתביעה להנפיק את תנובה בבורסה הישראלית – "כדי שכולכם תוכלו להיות הבעלים דרך הפנסיה והחסכונות שלכם", כלשונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן