תנו לגדול בשקט: תופעת בורסות למסחר בחברות פרטיות

מי מאיתנו לא היה רוצה להשיג נתח מחברת סטארט־אפ מצליחה כמו וואטסאפ עוד בטרם היא נמכרת או מונפקת בסכום דמיוני? בשנים האחרונות חלה קפיצת מדרגה בהיקף הסטארט־אפים אשר נרכשים על ידי חברות ענק. בשנת 2013 לבדה בוצעו בעולם יותר מ־27 אלף עסקאות של מיזוגים ורכישות בסכום מצטבר של 2.3 טריליון דולר. בנוסף, עולם ההנפקות הראשוניות (IPO) חזר לקדמת הבמה ומדי יום אנו שומעים על חברות חדשות שנרשמות למסחר.

בעבר, נאלצו מרבית המשקיעים להמתין עד שהסטארט־אפים יונפקו בבורסות הציבוריות. אולם, ברכישת מניות של חברות שכבר נרשמו למסחר, לרוב ישלמו המשקיעים מחיר גבוה ביחס לשווי של אותן חברות בשלב הינקות. לכן, לאור הביקוש הגובר להשקעה בסטארט־אפים, נוצרו בשנים האחרונות מעין בורסות למניות של חברות פרטיות.

מיליון דולר יש?

דוגמאות לשתי פלטפורמות מסחר מובילות בתחום הן SharesPost ו־SecondMarket. מטרת זירות אלו ליצור שוק למניות של חברות שאינן רשומות למסחר בבורסות הציבוריות. אופן פעילותן דומה למסחר מעבר לדלפק (OTC) – כלומר, אין ספר פקודות המציג את הביקוש וההיצע לכל נייר, או את העסקאות האחרונות שבוצעו בו. מטבע הדברים, היקף ותדירות המסחר שם דלילים משמעותית ביחס לשוקי מניות מוכרים.

צומחים ללא הפרעה | צילום: shutterstock

חשוב להדגיש כי הגישה לזירות המסחר הפרטיות אינה פתוחה לכלל המשקיעים, כיוון שמדובר בהשקעה בני"ע שמוגדרים בסיכון גבוה. הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הגדירה תנאי סף קשיחים, ומשקיעים פרטיים שמעוניינים להשקיע בהן נדרשים להיות "כשירים" – כלומר, בעלי נכסים של מיליון דולר ומעלה, או כאלה שהכנסתם השנתית עולה על 200 אלף דולר.

אנונימיות מבורכת

הפלטפורמות החדשות משנות את כללי המשחק עבור סטארט־אפים ומגלמות יתרונות חשובים לחברות בכלל ולעובדיהן בפרט – וכמובן למשקיעי הון סיכון בשלבים השונים. בהתחשב בכך שמרבית החברות הנמצאות בשלב הינקות אינן רווחיות, המשמעות של פנייתן להנפקה ציבורית בתקופה זו היא התפשרות על שווי החברה.

מצב העולם החדש מאפשר להן להישאר פרטיות לזמן ממושך יותר, ולהתמקד בפיתוח העסקי תוך שמירה על פרופיל תקשורתי נמוך. בנוסף, אין להן מחויבות רגולטורית לפרסום דוחות מפורטים על פעילותן ועל מצבן הפיננסי, כך שלמתחרים בענף קשה יותר לחסום את צמיחתן. באופן זה, עולה ההסתברות להצפת ערך משמעותית בחברה, עוד טרם ההנפקה לציבור.

גם העובדים והמנהלים בחברה מרוויחים מהסיפור. בניגוד לעבר, שבו נאלצו להמתין עד לאקזיט המיוחל, כיום באפשרותם להמיר את מניותיהם למזומן עוד לפני שהחברה תימכר או תונפק בבורסה, וכך לצמצם את הסיכון האישי במקרה שהחברה לא תמריא. בהתאם לכך, לא מפתיע שמרבית ההיצע (כ־90%) בבורסות הפרטיות מגיע מכיוונם של עובדים ועובדים לשעבר.

יתרת המממשים הם יזמים או משקיעים בחברות. עבורם זירת המסחר מהווה אפשרות לביצוע אקזיט מוקדם, לעתים תוך יצירת תשואות פנומנליות. לעומת זאת, בצד הביקוש, מרבית הרכישות (יותר מ-70%) מתבצעות על ידי גופים מוסדיים שמעוניינים לקבל נתח בחברות הצעירות עוד לפני שהן מונפקות.

הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות.

פסגות עשוי להשקיע בני"ע ו/או מכשירים שונים לרבות אל השהוזכרו בכתבה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליך לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן