תשכחו מנפט: הטכנולוגיה שתשנה את המאזן העולמי קרובה מתמיד

האם הסדר העולמי הישן עומד להשתנות בעקבות טכנולוגיה שתייתר את הצורך בנפט ובגז טבעי? ניסוי שהושלם בארה"ב מלמד שהאפשרות הזו אינה רחוקה כפי שאולי נדמה.

בחודש אפריל השלימו משרד האנרגיה האמריקאי וקונסורציום בינלאומי של חברות נפט וגז, מבחן הוכחת היתכנות חסר תקדים שארך כחודשיים במדרון הצפוני של אלסקה. הניסוי אמור היה להראות כי זרימה קבועה של מולקולות מתאן יכולה להיות מופקת מחומר המכונה הידרט מתאן, או כפי שהוא מכונה "קרח דליק", הנמצא מתחת לקרקעית הים.

הניסוי הצליח, והעולם התקדם צעד אחד קרוב יותר להפקת גז ההידראט, משאב דלק המאובנים (נפט, פחם וגז טבעי) השכיח ביותר על פני כדור הארץ.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

תרכובת הגז שנמצאה כוללת גבישים שבהם מולקולות מתאן – המרכיב העיקרי של גז טבעי – לכודות בסריג של מולקולות מים (קרח). "תכולת האנרגיה של גז המתאן במצב הצבירה הזה היא עצומה, ואולי אף עולה על תכולת האנרגיה המשולבת של כל הדלקים המאובנים הידועים האחרים", כך על פי מחלקת האנרגיה.

הידרט המתאן נמצא תחת שכבת הקרקע הארקטית ובקרקעית האוקיינוס לאורך כמעט כל יבשת בעולם. על פי ביטאון המכון הלאומי למחקר טכנולוגיה ותקנים, מקורות הידרטות המתאן מוערכים בפי שניים מכל עתודות הנפט והגז הטבעי שנותרו.

ארצות הברית שוחה בחומר, כמעט באופן מילולי. לדוגמה, שטחים קטנים יחסית הממוקמים בערך 200 קילומטרים מול חופי צ'רלסטון, דרום קרוליינה, מכילים יותר מ-1,300 טריליון רגל מעוקב של גז מתאן.

מולקולת "קרח אש" | צילום: ויקיפדיה

בשנת 2008, הגיע המכון הגיאולוגי של ארה"ב למסקנה כי ישנם כ-85 טריליון רגל מעוקבים של משאבים שטרם התגלו במדרון הצפוני של אלסקה. המחקר, שבמהלכו הופקו גז מהידרטות, הסתמך על טכנולוגיה שמזריקה תערובת של פחמן דו חמצני וחנקן לתוך התצורה הגיאולוגית של ההידרט, כדי להקל על הזרימה של הגז הטבעי.

משרד האנרגיה מתכנן לבנות על פריצת דרך זו, על ידי מימון פרויקטי מחקר נוספים שיבחנו תפוקה ארוכת טווח באזור הארקטי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן