‫רושם ראשוני קובע: כך ישפיע הבגד שתלבשו לעבודה על שכרכם

כתבתי בעבר על החשיבות של מדיה חברתית ויזואלית לצמיחתו של עסק. הפעם אני הולך לכיוון אישי יותר – החשיבות העצומה של האסתטיקה הוויזואלית שאנו מציגים לאחרים דרך ההופעה והלבוש שלנו.

אני יודע שעבור רבים זהו נושא רגיש. ולמען הסר ספק, אנשים אשר הצליחו בעסקים מגיעים בכל הצורות, הגדלים וסוגי האישיות. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לייצג ולכלול את כולם בשורותיו של העסק שלנו. אנשים חכמים ומוצלחים מביאים עמם את היופי הגלום בהם בכל מקרה.

יותר מזה, לא כל יום מצדיק את השקעת הזמן ותשומת הלב (והתקציב) בתלבושת עסקית פורמלית. תרבויות לבוש הן מגוונות, אבל בעסק שלי תמצאו את הצוות שלי (ואף אותי) בג'ינס וטי-שירט רוב הזמן. נוח לנו ככה. אנחנו מעניקים חשיבות גבוהה לבריאות וכושר, ובגדים לא פורמליים מאפשרים לנו להתנהל טוב יותר, למכור טוב יותר ולהיות מוכנים בכל עת לפעילויות כושר מתוכננות או בלתי מתוכננות.

עדיין, לא יזיק לאף אחד מאיתנו ללמוד יותר על איך להציג את עצמנו לעולם בשביל להצליח. הזמנתי את הסטייליסטית לינדזי שורז (שהיא במקרה גם בתי) לתרום ממומחיותה וללמד אותנו איך נוכל להעצים את ההצלחה של הקריירה האישית שלנו ושל החברה בה אנו מועסקים באמצעות הרושם החזותי שאנו יוצרים.

"מי שאמר 'מה שקובע הוא הפנים' לא יכול היה להיות יותר אופטימי בנוגע לטבע המין האנושי", אומרת לינדזי. "בואו נודה באמת, מה שבחוץ יכול להשפיע לא פחות. האופנה בימינו יורה לכל הכיוונים. מאופנה עילית שמגיעה מבוטיקים בניו-יורק, טרנדים שמגיעים מרשתות המוניות או הקטע של לזרוק על עצמנו את מה שתמיד עובד".

ללבוש נכון יש גם השפעה על הכבוד העצמי וקור הרוח שלנו. דור דרייפר מ"מד מן" | צילום מסך

כבר הוכח שלהתלבש יפה יכול להתבטא בהעלאת שכר, היא מציינת. אבל מלבד העלאה בשכר, לינדזי טוענת שללבוש נכון ישנה השפעה גם על הכבוד העצמי וקור הרוח שלנו.

"הפובליציסט הפופולרי 'מר מאפיוסו' אומר שישנן שבע דרכים להשיג כבוד מיידי", ממשיכה לינדזי. "בעוד שאני לא חושבת שכל אחת מהן היא משהו שראוי לשנן וליישם, אני אוהבת שהוא בחר לשים במקום הראשון את העצה 'תלבש את התפקיד'. מאפיוסו אומר 'בלי קשר למה שעשית בעבר, כמה כסף יש לך בחשבון הבנק, כמה מפורסם אתה או אפילו כמה שמן אתה, גבר בחליפה איכותית התפורה למידותיו יזכה תמיד ליחס טוב ולא ליחס של 'סתם עוד אחד מהרחוב'".

אני מסכימה איתו. והנקודה הזו נכונה לאנשי עסקים, מוזיקאים, גורואים של מחשבים, פקידי קבלה ואפילו שחקני גולף. תלבש את התפקיד שלך, מה שהתפקיד הזה לא יהיה, זה חיוני כדי להעביר את הרושם הטוב ביותר של מי אתה, ומי אתה שואף להיות, טוענת לינדזי, זה צריך להיות הדבר הראשון שמעסיק אותך בכל בוקר.

להתלבש לעבודה

באשר לאיך להתלבש הכי טוב שאפשר לעבודה, אומרת לינדזי: "השקיעו את הזמן הנדרש כדי להוציא מהארון את כל אותם פריטים שישוו לכם מראה שמעיד על האושר, הביטחון והאיכויות שלכם". לכל אחת ואחד יש תכונות ייחודיות. למה שלא תבטאו אותן דרך המראה שלכם? מעבר לזה, אף אחד לא אוהב לראות נעליים מלוכלכות או מכנסיים מוכתמות במשרד. חוסר תשומת לב שכזה מעיד באיזשהו מקום על חוסר בגרות ורצינות, וזה משפיע גם על הרושם בסביבת העבודה. שימו לב שאתם מייצגים את התפקיד שלכם, את מקום העבודה ואת הקולגות.

יש עדיין חברות רבות שהעובדים שלהן מתבקשים להתלבש באופן מיושן ולא אופנתי, למרות שאלו אף פעם לא עוזבים את כותלי המשרד במסגרת התפקיד. למה שתדרוש ממישהו שיושב מאחורי שולחן ועונה לטלפונים של לקוחות לשבת בתוך מדי פוליאסטר, עם עניבה שתואמת לגרביים? אני הייתי מציע למעסיקים לעודד את העובדים שלהם להכתיב את הסטנדרטים של הלבוש בעצמם, בהתאם למה שנכון עבורם. תהליך שכזה יכול לקדם את תפוקת העבודה ולגבש את העובדים במשרד. סביר ביותר שהעובדים שלך יפתיעו אותך לטובה ברצונות שלהם, אם תסכימו מראש על כמה כללי בסיס פשוטים.

בחברת Fishbowl בה אני עובד, לדוגמה, החלטנו שהיגיינה חשובה יותר מחליפת שלושה חלקים. יישמנו את זה בכך שהוספנו למשרד חדר אימון ומקלחות, כך שעובדים יכולים בקלות לפרוש מהעבודה לאימון כושר זריז, אבל עדיין לשמור על היגיינה כשהם שבים לשולחן.

"להתלבש יפה למקום העבודה יכול לעודד את הרעב שלכם להצלחה בקריירה, להבליט את האיכויות הצבעוניות שלכם ולגרום לכם להקרין בטחון עצמי", אומרת לינדזי. "תעברו טוב טוב על הארון שלכם כדי להיפטר מכל מה שאתם כבר לא צריכים. כל מה שאתם עוצרים עליו ואומרים 'אני מקווה שארזה ואוכל יום אחד שוב להשתחל לבגד הזה' – תעיפו! או אם אתם אומרים 'עדיין לא יצא לי ללבוש את זה מאז שקניתי, אבל אין לי ספק שיום אחד זה יקרה'. נו באמת. על מי אתם עובדים? תגידו יפה 'שלום' ותמכרו את זה לחנות יד-שניה. לכולנו עוברות המחשבות האלה בראש, אבל חשוב להוציא את דרך המחשבה העקרה הזו מהמערכת. אלא אם שומרת לך שמלת אוסקר או אתה מחביא בארון טוקסידו לאירוע נוצץ במיוחד – חשוב לדלל את הארון כדי להרגיש יותר מפוקסים ומכוונים מטרה, בתוכניות שלכם לכבוש את העולם".

לבשו את מה שמייצג הכי טוב את מי שאתם עכשיו והכי מחמיא לכם עכשיו, אומרת לינדזי. עליכם להתמקד בפריטים המבטאים את האישיות שלכם. אל תרגישו רע עם זה שאתם מוכרים או תורמים בגדים שכבר לא עולים עליכם. הסתכלו על זה כעל צעד שיגרום לכם להרגיש טוב יותר. בסופו של דבר, יש המון ארגוני צדקה שאם תתרמו להם פריטים מהמלתחה שלכם, אנשים שזקוקים לתרומה יוכלו ליהנות מהם.

עכשיו, אם אתם קוראים את הטור הזה וחושבים 'עשה לי טובה, אין פה יחס בכלל לדברים שאני כן לובש/ת, והרבה' – אז הכתבה הזו היא במיוחד בשבילכם.

חישבו לרגע איך אתם מרגישים כשאתם מתארגנים לעבודה. האם יהיה בסדר מבחינתכם אם הבוס או בן/ת הזוג היו נוחתים אצלכם לכוס קפה באמצע ההתארגנות? אני מקווה שהתשובה היא כן. אותו הדבר צריך להיות נכון גם לקריירה שלכם. אם אתם חושבים שלהתקלח ולזרוק על עצמכם את אותה חולצה מקומטת שלבשתם בשבוע שעבר זה המקסימום שאתם צריכים לעשות – אז אתם טועים.

"כבוד, בטחון עצמי והעצמה עצמית, כל אלו יכולים להתחיל מול המראה בבוקר כשאתם מתכוננים לעבודה," מוסיפה לינדזי. "תדאגו להראות במיטבכם כל בוקר. תתכוננו ממש כמו שהייתם משקיעים אם היה לכם ראיון עבודה לקראת קידום באותו היום. תתלבשו באופן שיהיה לכם נוח, אך גם שיהיה עם סטייל נכון שיגרום לכם להרגיש רעננים, מקצועיים ושהכל מתיישב טוב ביחד. אם צריך, השקיעו ערב אחד בהכנת כמה לוקים מנצחים שיהיו לכם בשרוול לקראת הבקרים הבאים. זה יחסוך לכם הרבה זמן ועצבים בבוקר, כשאתם בלחץ להגיע לפגישה".

בעסקים, זה באמת מאד נכון שאת/ה לעולם לא (או לעתים נדירות) מקבל/ת הזדמנות שניה להותיר רושם ראשוני.

מילות עצה אחרונות מלינדזי: "אם לקחתם את דבריי עד כה ברצינות והבנתם את החשיבות של להתלבש באופן שיחמיא ויעניק לכם מראה חד וחכם, אבל עדיין לא לגמרי ברור לכם איך לעשות זאת, שקלו לפנות לסטייליסט אישי לעזרה. הקריירה (והעסק) שלכם עוד יודו לכם על כך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן