Forbes Israel Logo

אבו מאזן: "עד שלא ישוחררו כל האסירים, לא יהיה הסכם עם ישראל"

שירות בתי הסוהר שחרר את 26 האסירים הפלסטינים, במסגרת הפעימה השלישית של המחווה המדינית לרשות, במהלך הלילה (בין שני לשלישי).

בפעם הראשונה משוחררים חמישה אסירים למזרח ירושלים. שלושה אסירים לרצועת עזה וה-18 הנותרים לגדה המערבית דרך מעבר הגבול בטוניה.

מוקדם יותר התאספו עשרות קרובי משפחה של קורבנות המחבלים תחת גשם כבד מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לצעדת מחאה על שחרור הטרוריסטים, כאשר 15 מהמוחאים המשיכו להפגין אל מול ביתו בעיר העתיקה של אחד המשתחררים.

המפגינים צבעו את ידיהם באדום ואוחזים במטריות שחורות בשל הגשם הכבד, מה שנתן לצעדה את השם "צעדת המטריות השחורות". קרובי המשפחה של קורבנות המחבלים צעקו "תתביישו לכם" במהלך הצעדה. בעקבות עתירה שהגישו לבית המשפט העליון, 15 מהמפגינים המשיכו בצעדה אל מעבר לכותל וימחו על שחרור המחבלים מול ביתו בעיר העתיקה של אחד המשתחררים.

במקביל, בג"ץ הדחה את עתירת המשפחות באמצעות ארגון "אלמגור", ובכך הכשיר סופית את שחרור האסירים. גם לפני הפעימות הקודמות של שחרור המחבלים עתר הארגון נגד ההחלטה, אך גם אז העתירות נדחו. בעתירה הנוכחית ביקשו בארגון לטפל במקרים פרטניים של שחרור אסירים, ולא בהחלטה עצמה.

השופט צבי זילברטל כתב בפסק הדין כי הטענה הזו לא נידונה בעבר בבית המשפט, אך "לא עלה בידי העותרים לשכנע כי נתון זה כשלעצמו הופך את החלטת השחרור לבלתי סבירה", והוסיף כי בעבר נדחתה עתירה "שבגדרה נתקפה החלטה למתן חנינה לאסירים פלסטינים תושבי ירושלים ובית המשפט ציין כי לא נמצא לו כיצד פוגעת אותה החלטה בריבונות המדינה".


משפחות שכולות מפגינות נגד שחרור מחבלים. צילום: רויטרס

יעקב טובול, שאיבד את בנו ליאור בפיגוע דקירה בירושלים לפני 23 שנים, טוען כי "מרכיבים ממשלה שמשחררת מחבלים שחוזרים לרצוח ואנחנו המשפחות השכולות, שנשארים עשרות שנים עם לב שבור ונשמה כבויה לא יכולים להשלים עם שחרור הרוצחים שלקחו מאיתנו את היקר מכל". לדבריו, "מאז שרצחו את הבן שלי לא עצמתי עין לילה שלם אחד, אבל נתניהו והשרים ישנים טוב".

אליחי בן ישי, אחיה של רותי פוגל, שנרצחה עם בעלה ושלושת ילדיה בהתנחלות איתמר, הגיע למאהל המחאה בירושלים לביקור הזדהות עם המאבק של המשפחות, ואמר כי הוא "בוש ונכלם מחוסר הצדק שהממשלה מקדמת, תוך דריכה על הערכים החשובים של עם ישראל". לדבריו, "זה לא רק מאבק של משפחות שכולות, זה זועק מהפה שלנו ומהפה של הנרצחים, אני מרגיש שמחר יכולים לשחרר גם את רוצחי המשפחה שלנו, משפחת פוגל. זה בטח היה מעורר זעקה ציבורית אבל זה בדיוק כמו שחרור היום של כל אחד מהמחבלים".

הפלסטינים התכוננו לחגיגות גדולות, רשמיות ועממיות. והזהירו את ישראל מפני דחייה או עיכוב בשחרור האסירים בפעימה הרביעית, לאחר שהשחרור הנוכחי היה אמור לצאת לפועל במקור כבר אתמול.


אבו מאזן חוגג עם האסירים המשוחררים בסבב הקודם. צילום: רויטרס

במוקאטעה ברמאללה נפתחו השערים כדי שמשפחות וגם גורמים רשמיים אחרים יקבלו את פניהם של האסירים. את האסירים קיבלו ליד קברו של יאסר ערפאת, ראשי הרשות בהם יו"ר הרשות אבו מאזן, ראש הממשלה ראמי אלחמדללה.

לאחר השחרור, אמר יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן: "זהו יום שמח לעם שלנו, וכן למשפחות ולאסירים הגיבורים שיצאו לחופשי. זו לא הפעם האחרונה בה ישוחררו אסירים, ועד שכולם לא ישוחררו לא יהיה הסכם. כל 104 האסירים ישוחררו לבתיהם ולא לשום מקום אחר".

על החלטת השרים בישראל באשר לסיפוח הבקעה לישראל, אמר יו"ר הרשות הפלסטינית: "הבקעה היא האדמה שלנו, והיא תישאר פלסטינית. מבחינתנו, מדובר בקו אדום שלא ייחצה".

בהודעה של משרד האסירים ברשות, נמסר: "אנו מברכים את כל האסירים לרגל שחרורם ומזהירים מפני אפשרות לדחות את הפעימה הרביעית. אנו מזכירים לכולם, שהנשיא קיים את הבטחתו להוציא את האסירים מבתי הכלא של הכיבוש".

במחאה על החלטת ועדת השרים: הפלסטינים יקיימו ישיבת ממשלה בבקעה

בתוך כך, ממשלת הרשות הפלסטינית הודיעה כי תקיים מחר (ג') את ישיבתה השבועית באזור בקעת הירדן, בתגובה להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה מיום ראשון, להחיל את החוק הישראלי בבקעה.

מזכ"ל הממשלה הפלסטינית, ד"ר פוואז עקל, אמר לסוכנות הידיעות "מען" כי "ההחלטה לקיים את ישיבת הממשלה בכפר עין אל-בידא, נועדה לשגר מסר שאזור הבקעה הוא שטח פלסטיני. בישיבה נדון בדרכים לחזק את תושבי הבקעה".

גם ראש צוות המו"מ הפלסטיני, ד"ר סאיב עריקאת, התייחס להחלת החוק הישראלי בבקעה, וטען כי ישראל הכשילה את המשא ומתן וכי אין טעם להמשיך בשיחות בפרק הזמן שנותר עד תום 9 החודשים שהוקצו לשיחות.


עריקאת. לא רואה טעם בהמשך המו"מ. צילום: רויטרס

"על הפלסטינים להצטרף כעת אל כל המוסדות הבינלאומיים בתמיכה ערבית, ולנקוט את האמצעים שנקט האיחוד האירופי", הוסיף עריקאת וקרא לקהילה הבינלאומית להכיר במדינה פלסטינית על גבול 1967, ובירתה ירושלים המזרחית.

הבכיר הפלסטיני הדגיש כי כל המסמכים להצטרפות למוסדות בינלאומיים מוכנים. "ניתוק פלסטין מגבולותיה עם ירדן הוא צעד ברור לקראת משטר אפרטהייד", הוסיף עריקאת. "ישראל הראתה שוב שהיא אינה מעוניינת להגיע לפתרון שתי המדינות. ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו ממשיכה להרוס את המאמצים הבינלאומיים לשלום, באמצעות הפיכת הכיבוש לסיפוח בקעת הירדן, המהווים 29 אחוזים משטח המדינה הפלסטינית".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.