Forbes Israel Logo

אבקת המזל: החברה שהביאה את הרפואה הסינית לעולם המודרני

את כל מה שאתם צריכים לדעת לגבי המתכון להצלחה יוצאת הדופן של חברת מוצרי הבריאות Yunnan Baiyao יכולים לספר מכלי התרסיס, שמתגלגלים לאורך פס הייצור במפעל שלה בדרום מערב סין. תהליך המילוי, הבדיקה והאריזה של המכלים הוא כל כך אוטומטי, עד שמעט האנשים שכבר מעורבים בו לא עושים דבר מלבד לסחוב את הקופסאות שמגיעות אל קצה המסוע.

אלא שהחומר שבתוך המכלים חוזר אחורה, לזמן שבו מפעלים עוד לא היו קיימים. מקור התכשיר הזה נגד כאבים הוא בשיטות של הרפואה הסינית העתיקה. "זה שילוב של הרפואה הסינית המסורתית יחד עם אורחות חייהם של האנשים המודרניים ועם הנוחות הנדרשת בעת השימוש", אומר יין פיניאו (Yin Pinyao), נשיאה הממושקף והקפדן של Yunnan Baiyao. "זו הדרך שבה אנחנו מחדשים".

מודרניות משולבת עם מסורות ישנות – שילוב מנצח | צילום: Unsplash

השילוב – אולטרה-מודרניות יחד עם מסורות ישנות מאוד – הפך את קבוצת Yunnan Baiyao לאחד הכוכבים העולים והמפתיעים של עולם העסקים הסיני. בחמש השנים האחרונות הוכפלו הכנסות החברה, שב-2016 הגיעו לסכום של 3.4 מיליארד דולר. הרווח הנקי רשם ביצועים טובים אפילו יותר – עלייה של 140%, לרמה של 440 מיליון דולר. שווי השוק של החברה, שרשומה בעיר המחוז שנזן, זינק גם הוא – 13 מיליארד דולר, שהם פי שניים וחצי בהשוואה לסוף שנת 2011.

החיוניות הזו הכניסה השנה את Yunnan Baiyao בפעם השנייה לרשימת 50 החברות הציבוריות הטובות באזור האסיה-פסיפיק של פורבס אסיה; היא עשתה זאת קודם לכן גם בשנת 2015.

עסק חולה

הביצועים הללו הם בגדר נס עבור מי שהיתה עד לאחרונה חברה חולה מאוד. Yunnan Baiyao נוסדה בשנת 1971 בעיר קונמינג על ידי הממשלה של פרובינציית יונאן, במטרה לייצר בייצור המוני אבקה ששימשה אז לטיפול בפצעים (תרגומו של השם Yunnan Baiyao הוא "אבקה לבנה מיונאן"). הנוסחה של המשחה, שהמציא רופא שחי בקונמינג בשנת 1902, היא בעצם תערובת עשבים, שכולם משמשים כמרכיבים ברפואה המסורתית הסינית ושמותיהם נשמרים על ידי החברה בסוד. האבקה הוכחה כיעילה בעצירת דימומים ובמניעת זיהומים, ונעשה בה שימוש יעיל על ידי החיילים הסינים במלחמת העולם השנייה.
עד לשנות ה-90 של המאה הקודמת מצבה של Yunnan Baiyao כבר נראה סופני.

האבקה הלבנה שלה נכשלה, בזמן שלסינים היותר עשירים כבר היתה גישה טובה לטיפולים מודרניים. מכירותיה של החברה החלו מתדרדרות. ובכל זאת, Yunnan Baiyao המשיכה לייצר את האבקה – המוצר המרכזי שהיא מכרה – בעקשנות ובקצב גבוה.

בשנת 1999 הטילו הממונים מטעם הממשלה על פיניאו ועל יו"ר החברה כיום וונג מינג'וי (Wang Minghui), אז שני מנהלים בכירים בחברת תרופות סינית אחרת בבעלות המדינה, את המשימה לרפא את Baiyao החולה. "מצאנו שלמוצרים היה פוטנציאל מצוין", אומר פיניאו. "הבעיה היתה כיצד לשלב את התרופה המסורתית עם החיים המודרניים, כדי

לענות על הצרכים הקיימים בשוק".

מוצרים חדשים

מינג'וי ופיניאו הנהיגו ב- Yunnan Baiyaoתהליך ריפוי במינון חזק במיוחד. הם שדרגו את צוות המחקר והפיתוח, כדי שירקח מוצרים חדשים, ואת מחלקת השיווק, כדי שתמכור אותם. האסטרטגיה, שאותה הם כינו "Baiyao החדשה", ביקשה לגשת ישר ולעניין: לנצל את האבקה, שהיתה עדיין מאוד מוכרת בסין, במגוון דרכים חדשות, כדי למשוך את הצרכן הסיני בן זמננו.

טווח שלם של מוצרים מבוססי Baiyao החל זורם החוצה: משחת שיניים, תחבושות, משחה נגד טחורים ואותם תרסיסים להקלת כאבים, שמקפצים להם במורד פס הייצור של המפעל בקונמינג, אם לציין רק כמה מהם.


מוצרי החברה

החל בשנת 2005 לערך Yunnan Baiyao התרחבה אפילו יותר – למוצרים שמבוססים על תצורות אחרות לגמרי של תרופות סיניות מסורתיות. העשבים החלו נמסכים כעת אל תוך מוצרי שמפו, להרגעת גירוד בקרקפת, ולתוך סבונים, שלכאורה, אמורים להאט את תהליך ההזדקנות.

Yunnan Baiyao השתמשה באיכויות הרפואיות הללו כדי לטעון שהמוצרים שלה נעלים בהשוואה למוצרים של המתחרות "הפשוטות" יותר. פלסטרים שהוזרקה להם האבקה הלבנה הקסומה משווקים תחת המוטו "זה נרפא מהר יותר עם Baiyao". בפרסומת אחת למשחת השיניים של Baiyao נראה איש מבוגר מצביע על המותג ומזכיר לקונים, "זה טיפל בי כשהייתי חייל במלחמה", בזמן שאישה צעירה יותר מרימה את השפופרת ואומרת "עכשיו זה מטפל בכל המשפחה שלנו".

מוכנים לשלם יותר

המסר תפס את הצרכן הסיני המשתנה בדיוק ברגע הנכון. בשעה שמשקי הבית הפכו אמידים יותר, הם גם הלכו ונהיו מודעים יותר לנושאי בריאות – וגם נכונים יותר להוציא עליהם עוד כסף. "אנשים פה מקדישים יותר תשומת לב למניעתה של מחלה מאשר לריפוי שלה", אומר פיניאו. "זה הכוח של התרופות הסיניות המסורתיות. בהשוואה לרפואה המודרנית, זו הייחודיות שלנו".

כל אלו הגבירו גם את הרווחיות של החברה בתוך תעשייה, שידועה כמשספת גרונות. באמצעות המיתוג של מוצריה כ-"טיפול תרופתי", Yunnan Baiyao הצליחה גם לגבות עמלה בעבור האיכות.

שפופרת של משחת שיניים מבית Baiyao, למשל, נמכרת ברשתות הקמעונאיות בסכום כמעט כפול משפופרת בגודל זהה של קולגייט, ויש צרכנים שבאמת מוכנים לשלם ביוקר. טו שיאולינג (Tu Xiaoling), מנהלת באוניברסיטת שנגחאי, החלה לקנות את משחת השיניים היקרה של Yunnan Baiyao לפני כשנתיים, בתקווה שזה יעזור להקל את דימום החניכיים שלה. "התרופה הסינית המסורתית מרפאת את הבעיה מהשורש", היא אומרת.

למעשה, חלק מהמוצרים הללו צברו לעצמם נתח שוק משמעותי מאוד. משחת השיניים תפסה 16.5% מהשוק הסיני בשנת 2016, מה שמדרג אותה כמשחה השנייה ברמת הפופולאריות במדינה. הפלסטרים של Baiyao מובילים את הקטגוריה שלהם בשוק המקומי. לפי נתוני חברת מחקרי השוק Euromonitor, החברה צברה לעצמה בשנים האחרונות, ביציבות ניכרת, נתח משמעותי במספר קטגוריות של מוצרים בסין, לרבות מוצרי טיפוח והיגיינה אישית ותרופות ללא מרשם.

הממשלה הסינית מעודדת מכירות גדולות אפילו יותר. בשנים האחרונות בייג'ין קידמה את התרופות הסיניות כחלק מתהליך תחייה של המסורת העתיקה של סין בכלל, מלימודיי המוסר של קונפוציוס ועד לאמנויות מסורתיות, הכל מתוך מטרה לקדם את הגאווה הלאומית, להקרין השפעה תרבותית וכמובן, ליצור משרות חדשות ומוצרים חדשים לייצוא.

לאחרונה מועצת המדינה, הגוף המושל הגבוה של סין, הרחיקה לכת אף יותר וקראה לרופאים מודרניים לחקור את פלאי הרפואה הסינית.

הממשלה גם מגבה את ההתבטאויות שלה במזומנים. החקלאים, שמגדלים את העשבים ואת צמחי המרפא שמשמשים את תעשיית הטיפולים המסורתיים, מקבלים הטבות מס, מה שעוזר להוריד את עלויות הייצור של המוצרים המתבססים על תרופות סיניות. ביולי האחרון נכנס לתוקפו חוק חדש, הקורא לשיפור ההכשרה שלה זוכים מי שעוסקים ברפואה סינית ומבטיח סיוע מדינתי נדיב אפילו יותר.

לידיים פרטיות

כל המגמות הללו מצביעות על כך שהשוק הפוטנציאלי של Yunnan Baiyaoהוא אפילו גדול יותר. וונג יינג'ו (Wang Yinghu), חוקר בכיר בחברת הייעוץ Forward Industries Institute משנזן, צופה שמכירות התרופות הסיניות המסורתיות יותר מאשר יכפילו את עצמן עד לשנת 2022, אז יגיעו לרף של 270 מיליארד דולר – 35% משוק הבריאות בכלל.

פיניאו מתכוון להשיג את הצמיחה הזו על ידי הזרמה קבועה של מוצרים חדשים מהחברה שלו. ב-2014 רכשה Yunnan Baiyao 40% מהבעלות בחברת Qingyitang, יצרנית סינית של מוצרי היגיינה נשית, שאליהם מתכוון פיניאו להחדיר תרופות מסורתיות. מוצרים חדשים אחרים הם, למשל, משחת שיניים פרוביוטית ומסכת פנים טבעית לחלוטין, שהחברה מתהדרת בעובדה שהיא גם אכילה (טענה שלא בדקנו).

בינתיים Yunnan Baiyao נמצאת בעצמה בעיצומו של המהפך. בחודשים האחרונים הממשלה מכרה חלק מהחזקותיה בחברה. במרץ מכרה הוועדה המחוזית, שהיתה מחזיקת המניות הגדולה ביותר בחברה, מחצית ממניותיה לקונגלמרט Newhuadu Industrial Group מהעיר פוזו', המתמחה בתחום הסופרמרקטים והקניונים. מאוחר יותר, ביוני, Newhuadu והוועדה המחוזית מכרו 10% נוספים (משתיהן יחד) מהחזקותיהן בחברה ליצרנית הציוד הרפואי Yuyue Technology Development, שהמטה שלה ממוקם בזנג'יאן, תמורת 835 מיליון דולר. שתי העסקאות הותירו בידי ישויות שבשליטת הממשלה פחות משליש ממניות Yunnan Baiyao. תהליך ההפרטה "יעזור בשיפור ניהול החברה, ימריץ את הביצועים שלה בשוק ההון וישיג לה יתרון תחרותי יותר", אומר יינג'ו מ-Forward Industries.

פיניאו באמת זקוק לכל העזרה שהוא יכול לקבל. ככל שהאוכלוסייה הסינית מזדקנת ושוק הבריאות מתנפח, כך כל חברה שמייצרת תרופות או מוצרי טיפוח אישי מסתכלת על המדינה בתור מקור לצמיחה. אבל פיניאו מאמין שהרפואה המסורתית הסינית תמשיך להיות היתרון של Yunnan Baiyao. "יש לנו הרבה ניסיון בתחום הזה", הוא אומר. "אנחנו יכולים להמשיך לייצר מוצרים מעניינים וחדשים".

שמונה שנות מרדף

המיליארדר הסיני צ'ן פאשו (Chen Fashu), יושב ראש Newhuadu Industrial Group, זכה במרץ האחרון בנתח החזקות ב-Yunnan Baiya, ובכך הסתיים מרדף ארוך מאוד שניהל פאשו עוד משנת 2009, כשהמדינה מקשה עליו את הרכישה.

שלא כמו לפני שמונה שנים, העסקה הזו סיפקה ל- Yunnan Baiyao הון. "הכסף הזה יתדלק את המיזוגים והרכישות שמבצעת Baiyao, שהם הדברים שרוב החברות הבינלאומיות הגדולות עושות כדי להתרחב, ויציב אותה על המסלול המהיר", אומר פיניאו. זה משהו שפאשו ישמח לראות מתגשם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן