Forbes Israel Logo

אובדן הקוליות של אפל מציב בעיה עבור שירות הסטרימינג החדש שלה

בעשור הראשון של המילניום רכבה חברת אפל על גל הקוליות. בין אם היה מדובר בנגני Mp3, טלפונים חכמים, טבלטים או מחשבים ניידים, אפל היה המותג הנחשק מכולם. כל אופציה אחרת נראתה פרקטית מדי ואפרורית.

זה לא מקרי. האסטרטגיה של אפל די ישירה: למצוא מוצר פונקציונלי ולא סקסי, המיועד לאנשים בעלי אוריינות טכנולוגית גבוהה, לתת לו עיצוב אלגנטי וממשק אינטואיטיבי, ולמכור אותו במחירי פרימיום. זאת הייתה תוכנית הגיונית, והיא עבדה במשך שנים רבות.

אך לאחרונה משהו השתנה במפה הטכנולוגית, בגלל השינוי בחרות המתחרות באפל. הכישלון הראשון של אפל הגיע עם שירות הסטרימינג שלהם – Apple Music. אחרי שנים בהם משתמשי אפל הורידו מוזיקה דרך iTunes, אפל ניסתה להשיק שירות סטרימינג משלה. רק שהפעם היא פספסה את המומנטום. שירותים כמו פנדורה וספוטיפיי כבר הצליחו שלטו בשוק, והמוצרים שלהם היו מעוצבים היטב ואהובים על ידי הקהל. Apple Music לא סיפקה למשתמשיה סיבה לעזוב את המתחרים. אחד המאפיינים המרכזיים שלה – היכולת לייבא את ספריית ה-iTunes, הפך ללא רלוונטי עבור דור המילניום ודור ה-Z, שבלאו הכי כבר לא מחזיקים בספריות מוזיקה פרטיות.

טים קוק, מנכ"ל אפל | צילום: Shutterstock

הפער בפופולריות של Apple Music בא לידי ביטוי בשיעורי האימוץ של המוצר בקרב צעירים – 14% בלבד, לעומת 47% אצל ספוטיפיי. בעוד אפל מחזיקים מותג ששווה רבע טריליון דולר, ספוטיפיי נאבקת כדי להפוך עצמה לרווחית. אך לספוטיפיי יש משהו יקר ערך הרבה יותר – וזה התדמית הקולית. אפל מייצגת את שירותי המוזיקה של ההורים שלכם, עם שירות מסורבל ופחות נוצץ. אין לה את האקס פקטור שהופך את ספוטיפיי ופנדורה לנחשקות עבור הדור הצעיר.

הטעות השנייה של אפל קשורה בשירות הפקודות הקוליות שלה. סירי, שהיה הראשון בתחום, יצא לשוק עם באגים רבים, שהיוו מטרה קלה לבדיחות בתרבות הפופולרית, וסלל את הדרך לאלכסה של אמזון, ששולט ב-75% מהשוק.

HomePad, התגובה של אפל לאמזון, זכה לתגובות אדישות, כאשר הוצג לראשונה לפני מספר חודשים. המכשיר אמנם כולל רמקולים איכותיים, אך המתחרה מבית אמזון מספקת שירות דומה בשישית מהמחיר.

כעת אפל מנסה לנגוס בשוק שידורי הטלוויזיה בסטרימינג, אך עומדים בפניה אותם אתגרים שעמדו בפני Apple Music: שירותי הסטרימינג של אמזון ואחרות כבר ביססו את מקומן בשוק, וזכו לאהדה ונאמנות מצד הקהל. המוצר החדש של אפל אמנם מעוצב היטב ופונקציונלי, אבל היצע התכנים בו מצומצם יותר והוא לא מספק סיבה ממשית לנטוש את המתחרות.

עם זאת, אפל לא איבדה לחלוטין את מעמדה כסמל סטטוס נחשק, והפופולריות של האייפון רק הולכת וגוברת. סקר חדש מראה כי 76% מבני הנוער האמריקאים מחזיקים במכשיר אייפון, לעומת 69% בשנה שעברה. כאשר נשאלו, 81% מבני הנוער השיבו כי הם מצפים שהמכשיר הבא שלהם יהיה מבית אפל (לעומת 75% בשנה שעברה).

לאחרונה הצעתי שני פתרונות שיסייעו לאפל לחדור לשוק הסטרימינג: ראשית, להציע את תכני הטלוויזיה החדשים בחינם למשתמשי אייפון, במקום להסתמך על פלטפורמות הסטרימינג הלא פופולריות. שנית, עליהם להשיק תוסף המחבר אלחוטית בין הטלוויזיה למכשירי אפל השונים, שיתחרה באמזון.

הפתרון של אפל, לא לעשות שינוי ולקוות שהקהל יבין כמה נחשק המוצר החדש שלה, או להציג חידושים טכנולוגיים שאף אחד לא דרש. המיתוג הזה לא יעבוד הפעם. עם כמה שקשה להפוך מוצר לנחשק, יהיה לאפל קשה עוד יותר להחזיר למותג את היוקרה שאבדה לו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן