Forbes Israel Logo

אופטימיים, גלובליים ומתרחבים: סקר העסקים הקטנים הענק של פייסבוק

עליית המובייל לא רק אומרת שעסקים קטנים יוצרים פרסומות עבור המסך הקטן ומנהלים קמפיינים מהסמארטפונים שלהם, המשמעות שלה היא שיותר עסקים קטנים ובינוניים פונים אחד לשני כדי להבין כיצד לאמץ את השינויים הטכנולוגיים ולצמוח.

זהו אחד מהגילויים המרכזיים בסקר עתיד העסקים של מרץ, מחקר מתמשך שעורכת הרשת החברתית יחד עם הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) והבנק העולמי. לפי הסקר, שהחל רשמית בינואר, 42% מהעסקים הקטנים אמרו שהם לומדים האחד מהשני, כאשר קודם כל הם מחפשים ברשת (64%).

הסקר התרחב מאז תחילתו והוא כולל 200 אלף עסקים קטנים ובינוניים ביותר מ-40 מדינות. התוצאות הציבוריות מכוונות כדי לסייע לעסקים ולקובעי מדיניות להבין טוב יותר את כלכלת המובייל. "הרעיון של המחקר היה אחריות שהרגשנו כמי שיש להם את אחת מהקהילות ביותר של עסקים קטנים, אם לא הגדולה ביותר, כדי להבין כיצד לסייע", הסביר דן לוי, סגן נשיא פייסבוק לעסקים קטנים ובינוניים גלובלי, בראיון במטה פייסבוק במנלו פארק, קליפורניה.

עסקים שאמרו שהם לומדים האחד מהשני נטו להיות גם יותר אופטימיים לגבי הכלכלה, התעניינו במסחר בינלאומי והיו בעלי נטייה לגייס עובדים בששת החודשים שחלפו או להחזיק בתוכניות לגייס בעתיד הקרוב.

לדברי לוי, שתיים מהדרכים העיקריות שפייסבוק מנסה באמצעותן לתמוך בלמידה של עסק-לעסק, הן דרך מאות אירועי אופליין בשנה וקבוצות פייסבוק, שיש בהן אלפי חברי עסקים קטנים. קבוצות הן מקום בו עסקים יכולים לחלוק את מה שעובד עבורם, לבטא תסכול או לבקש תמיכה או עצה.

הוא מציין כי מיתוג הוא נושא אחד שעסקים נוטים להעריך למידה עליו מאחרים, ומציג את הדוגמא של חברת שרברבות מקנזס סיטי ששיתפה כיצד היא הצליחה מיתוגית על ידי יצירת פרופילים של עובדיה ועבודתה בקהילה במקום לשדר את השירותים שלה בפועל. עסקים אחרים בתעשיות שונות היו מסוגלים לשכפל את הטיפ. "עסקים מגיעים אלינו כי הם רוצים לצמוח, למצוא לקוחות חדשים ולהעמיק את מערכות היחסים שלהם עם לקוחות קיימים, ופייסבוק רק הולכת להצליח אם עסקים צומחים", אמר לוי. "אנחנו לא חותמים על חוזים לטווח ארוך עם לקוחות, ואין שום התחייבות מראש. ברגע שהמודעות שלנו מפסיקות לעבוד, הן פשוט יכבו אותנו".

ללמוד מאנשים

במהלך חמש השנים שהוא נמצא בפייסבוק, לוי סייע לקדם את מספר המפרסמים ברשת החברתית פי 10, ל-5 מיליון, צמיחה שתידלקה את ההכנסות שלה בשנה שעברה, שעמדו על כ-27 מיליארד דולר. אחד מהעקרונות המנחים של לוי במהלך הכהונה שלו, היה החשיבות של החדרת אמפתיה לקשר עם עסקים (אונליין או אופליין). הדבר השני היה החשיבות של ההבטחה כי למכירות של פייסבוק ולצוותי השירות של הלקוחות העסקיים שלה יש מגע אנושי.

כשזה מגיע להצגה בפני עסקים של מוצרים חדשים שקשורים לפרסום ואסטרטגיות פוטנציאליות, נרטיביים אנושיים הם מפתח בכך, לדברי לוי. מקרי מבחן לגבי יזמים עם עסקים ואתגרים דומים נוטים ליצור תהודה בקרב בעלי עסקים קטנים. כתוצאה מכך, חומרי השיווק של פייסבוק נשענים בכבדות על הצגת סיפורים שמסבירים כיצד משתמשים במוצרים שונים, במקום להתמקד אך ורק על הפרטים של הפיצ'רים.

מעבר לחומרי השיווק שלה, פייסבוק גם עובדת כדי להפוך את הכלים שהיא משתמשת בהם עבור תקשורת עם העסקים לכאלו שמרגישים יותר כמו אינטראקציות אנושיות פיזיות. מאחר שהצוות של לוי לא נרחב מספיק כדי לפגוש את כל 5 מיליון המפרסמים אישית, פייסבוק עבדה במשך הזמן כדי להפוך את כלי התמיכה הדיגיטלית שלה, כמו הודעות, לאישיים יותר, על ידי הוספת פרטים כמו השמות והתמונות של עובדי פייסבוק.

למרבה ההפתעה, מהסקר עולה ש-42% מהעסקים לומדים האחד מהשני | צילום: fotolia

לפני שנים, לוי נזכר שבעלי עסקים ניגשו אליו באירועים, הניחו יד על כתפו ואמרו, 'אני רק רוצה לוודא שאתה אדם אמיתי מפייסבוק'. "אנשים לא ראו אותנו כאנושיים, הם ראו אותנו כאפליקציה, כאלגוריתם", תיאר לוי. "התחלנו לחפש דרכים להביא אנושיות למוצרים שלנו – אם אתם רוצים לדבר עם מישהו בפייסבוק, הנה מישהו שאתם יכולים להתקשר אליו. חשבנו על גדילה מהר מדי".

אינטראקציה עם עסקים קטנים מציעה גם תובנות קריטיות שנותנות מידע על הדרך בה פייסבוק בונה את מוצרי הפרסום שלה. "את רוב הזמן שלנו עם העסקים אנחנו מוציאים על צפייה ואז יצירת היפותזה כדי לבחון אותה", הסביר לוי. "מה יצירתי, באיזה כיוון הם משתמשים, כיצד הם משתמשים בהודות, היכן הם נתקעים?".

הפיתרון "העשוי בעבודת יד" של פייסבוק שאולי יסייע לעסק אחד, כמו הסרטון של פייסבוק שמתפקד כמו מיני-פרסומת, יכול להפוך לשבלונה עבור מוצר שיכול אחר כך להיות מוצע למיליונים של משווקים אחרים.

המגמות בסקר

התוצאות של הסקר ממרץ הדגישו גם ממצאים על הביטחון של העסקים, צמיחה במשרות, מסחר בינלאומי וניהול מגדרי. באופן כללי, הסקר מצא כי עסקים קטנים היו בטוחים לגבי עתיד העסקים שלהם והכלכלה בכלל. 41% מהעסקים הקטנים אמרו שהם בטוחים לגבי עתיד הכלכלה ו-61% אמרו שהם בטוחים לגבי עתיד העסקים שלהם עצמם. יותר מ-40% מהעסקים הקטנים אמרו שהם רוצים להוסיף עובדים במהלך ששת החודשים הבאים.

"הייתי מסופק מאוד לראות את המספרים לגבי ביטחון וגיוס", אמר לוי. "יש הרבה חרדה בעולם בימים אלו, ולכן כשאנחנו הולכים למטה לעסק היחיד ומדברים איתו, זה באמת מרגיע".

בעוד שברמה הגלובלית, לנשים יש יותר מחסומים לכניסה לעסקים מאשר לגברים, הסקר מצא כי נשים שמנהלות עסקים נוטות, ולפעמים נוטות יותר, להשתמש בכלים דיגיטליים כדי להצמיח את העסק שלהן בהשוואה לחברות שמנוהלות על ידי גברים. בנוסף ציינה מנהלת המחקר של פייסבוק, מולי ג'קמן, כי כ-20% מהעסקים הקטנים סוחרים ברמה בינלאומית, שיעור גבוה יותר מהסטטיסטיקות הקודמות על מסחר חוצה גבולות. "עסקים שמשתמשים בכלים דיגיטליים וסוחרים בעולם הם בטוחים יותר, צומחים מהר יותר ומגדילים את המשרות", אמרה ג'קמן. "זה מלהיב לחשוב על חברה בת חמישה עובדים שמגיעה מחוץ לגבולות המדינה ללקוחות, אבל אני חושב שהשיעור עדיין נמוך ממה שהוא אמור להיות".

המחקר מצא קורלציה בין עסקים קטנים שמעורבים במסחר בינלאומי לבין שיעורים גבוהים יותר של גיוס, ביטחון עסקי ושימוש בכלים דיגיטליים. קרוב ל-50% מהעסקים הקטנים שמעורבים במסחר בינלאומי נוטים להוסיף עובדים בששת החודשים הבאים, בהשוואה ל-39% שלא פועלים בעולם. לעסקים שכן פועלים בעולם היה גם מספר גבוה מהממוצע של התעניינות בכלים חינוכיים שקשורים לעסק.

"עסקים יכולים לקחת סמארטפון ושיהיה להם סטודיו לסרטונים, קופה רושמת, פלטפורמת CRM, פלטפורמת תקשורת, הכל בכיס שלהם", ציין לוי. "לקוחות לא יודעים שזה נמצא במחסן שלכם, שאתם שולחים לכל העולם. זו דמוקרטיזציה עצומה".

לדברי ג'קמן, תוצאות הסקר עשויות להיות מעניינות במיוחד עבור קובעי מדיניות במדינות כמו הודו, בהן אחוז החברות שמנוהלות על ידי נשים נמוך יותר מהממוצע הגלובלי, והממשלות עושות מאמצים כדי לדחוף נשים לפתוח עסקים. היא הוסיפה כי עבור קובעי מדיניות רבים, זה מעודד שעסקים קטנים הם בכלליות בטוחים בעצמם ומעלים את מספר המשרות.

כדי לסייע לעסקים קטנים, חוקרים, אקדמיות וקובעי מדיניות לנווט את הנתונים של סקר עתיד העסקים, פייסבוק השיקה קורס אונליין חדש השבוע. ג'קמן אמרה כי פייסבוק פנתה ישירות לעסקים קטנים כדי לגלות מה הם רוצים ללמוד, וציינה כי התקשורת המתמשכת של פייסבוק עם החלקים העסקיים של הסקר הופכת את זה קל להתאים את השאלות ולאסוף פידבקים בקנה מידה גדול.

בעתיד, פייסבוק אולי תשקול לבצע סקרים בקרב עסקים על הדרך בה הם רואים את סביבת המדיניות שלהם, נושאים נוספים סביב ניהול מגדרי, או כיצד רשתות חברתיות משפיעות על האמון בין העסקים ללקוחות. "אנחנו רוצים ליצור קורס למידה ברשת כך שעסקים קטנים יוכלו למנף את הנתונים בסקר כדי לסייע לעצמם לצמוח", סיכמה ג'קמן. "יש תיאבון בקרב העסקים להיות מעורבים באופן קרוב יותר בכלכלה הדיגיטלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן