חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אושר בועדת הכספים: המס על "דירות רפאים" יוכפל

במאמץ למאבק במחירי הדיור, אישרה הבוקר פה אחד ועדת הכספים תקנות חדשות שיאפשרו גביית ארנונה כפולה מ"דירות רפאים", קרי דירות מגורים שאינן בשימוש.

בערים מסוימות בישראל רכישת דירות לצורכי נופש או מגורים לפרקי זמן קצרים הפכה לתופעה שכיחה ביותר. דירות אלה, שבמרבית הזמן עומדות ריקות, מקטינות את היצע המגורים בעיר. מטרת המהלך היא לעודד הוצאת חלק מהדירות הללו להשכרה. "הכפלת תשלום הארנונה על דירות מגורים שאינן בשימוש תעודד את השכרת הדירות ותסייע בשמירת המרקם העירוני", אמר שר הפנים, גדעון סער.

נציג הלשכה המשפטית במשרד הפנים, עו"ד איתיאל מלאכי, הסביר שהמהלך בא בעקבות החלטת ממשלה שנתקבלה לאחר הגשת מסקנות ועדת טרכטנברג. על פי הנתונים, בישראל ישנן 46,855 דירות שאינן בשימוש. הערים בהן התופעה היא הנפוצה ביותר הינן תל אביב – 4,746 דירות, חיפה – 3,445 דירות וירושלים – 3,429 דירות. על פי התקנות שאושרו, דירה תחשב דירה ריקה, במידה ולא יעשה בה שימוש במשך 9 חודשים רצופים או במצטבר במשך שנת כספים (לחישוב ארנונה) מ- 1 בינואר עד 31 בדצמבר.

בכמה כסף תושכר דירה כזו? | צילום: דרור שאייר

התקנות מאפשרות לרשויות להחליט, באישור שרי האוצר והפנים, על יצירת סיווג חדש בצו הארנונה לפיו בעליהן של דירות שאינן בשימוש יידרשו לשלם ארנונה כפולה. הוחלט כי רשויות שיחליטו על החלת הצו בשטחן יוכלו להחריג מקרים מסוימים על פי שיקול דעתן על מנת להימנע מפגיעה באזרחים שדירותיהן נכנסות לקטגוריה האמורה בשל נסיבות ייחודיות. התקנות יכנסו לתוקף החל מה-1 בינואר לתקופה של שנתיים, במהלכן ייבחנו יישומן והשפעתן על שוק הדיור.

סגן ראש עיריית ירושלים, עופר ברקוביץ', טען מצידו כי יש "למצוא דרכים להחלתו המיידית, כבר על דירות ריקות ב-2013, שכן לדחות את הפעם הראשונה שישלמו ארנונה כפולה ל- 2015 זה נראה ממש לא אפקטיבי. אנחנו במשבר דיור חמור ויש לתת מענה מיידי לכך". עוד דרש, כי כדא שתהיה חובת דיווח של התאגידים, מים וחברת החשמל, לעיריות בעניין הזה.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר היום כי "בלי קשר לכך שקשה מאוד יהיה לאכוף את זה, לא תהיה לכך כל אפקטיביות להוזלת מחירי הדיור". "ברור לכל שדירות הרפאים המדוברות הן לא דירות סטנדרטיות, אלא בדרך כלל דירות יוקרה, באזורים יקרים מאוד. בעלי הדירות הם אנשים עשירים, שמסוגלים לחיות גם עם אורות דולקים באופן רציף בדירה, על מנת לעבור את מכסת החשמל שקבעה ועדת הכספים. מדובר בעוד צעד פופוליסטי, אשר לא ישנה במאומה לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים".

עוד יעלה לדיון היום בוועדה המשותפת לוועדת הכספים וועדת הכלכלה, החוק לקידום התחרות בענף המזון, שלדברי שר האוצר לפיד אמור לסייע בהפחתת יוקר המחיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן