Forbes Israel Logo

לג'ף בזוס יש עכשיו הרבה זמן פנוי – זה מה שהוא מתכנן לעשות בו

אחרי שנה חלומית מייסד אמזון הודיע כי יפרוש מתפקידו כמנכ"ל וישמש כיו"ר הדירקטוריון. אל דאגה, לא הולך להיות לו משעמם - כך הוא הולך לנצל את הזמן הפנוי

כמעט שלושה עשורים לאחר שהקים מתוך מוסך ביתו בסיאטל, חנות קטנה למכירת ספרים ברשת האינטרנט – והפך אותה לענקית סחר גלובלית ולספקית עולמית מובילה של שירותי ענן  – ג'ף בזוס, המנכ"ל, היו"ר והמייסד של אמזון הודיע על כוונתו להתפטר בקרוב מתפקידו כמנהל הכללי של החברה. בזוס ישמש לאחר הפרישה כיו"ר הדירקטוריון, מהלך שלדבריו ייתן לו יותר זמן להתמקד ב"תשוקותיו" האחרות – כמו המאבק בשינוי האקלים, חקר החלל ופעילויות פילנטרופיות חברתיות.

רבים הופתעו מהודעת ההתפטרות של בזוס שתיכנס לתוקפה במהלך הרבעון השלישי של השנה, דווקא כשהחברה שייסד כשהיה בן 30,  נמצאת בשיא כוחה. את שנת 2020, שנת שיא בפעילות החברה, חתמה ענקית המסחר כשלראשונה בתולדותיה היא עוקפת את רף ה-100 מיליארד ומציינת מכירות של 125.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון של השנה. הרווח הנקי ששלשלה לקופת המזומנים שלה הסתכם ב-7.2 מיליארד דולר או 14.09 דולר למניה – פי שתיים מתחזיות האנליסטים.

ואולי זהו דווקא התזמון המושלם עבור מי שמשאיר אחריו אימפריה. בשנה האחרונה טסה מניית אמזון ב-67% וטיפסה לשווי שוק מדהים של 1.7 טריליון דולר. 11.1 האחוזים מהון המניות של החברה בהם הוא מחזיק (לאחר הסכם הגירושים) הפכו אותו למיליארדר – ולא "סתם מיליארדר". בשלוש השנים האחרונות מחזיק בזוס כמעט לבדו בתואר האיש העשיר ביותר בעולם, עם הון הנאמד על ידי פורבס ב-196 מיליארדי דולרים.

מי שיכנס לנעליו הענקיות יהיה אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS (Amazon Web Services), העומד כיום בראש פעילות שירותי הענן המאוד מצליחה והמאוד רווחית של החברה. 

דרך ארוכה

בזוס ייסד את אמזון, שהחלה את דרכה כחנות ספרים מקוונת, בשנת 1994 מחוץ למוסך שלו בסיאטל. שלוש שנים לאחר מכן הוא הנפיק אותה ועד 1998 כבר ביצע את השינוי הגדול הראשון – מ"חנות הספרים הגדולה בעולם", ל"מבחר הגדול בעולם". המבחר הזה כלל בתחילת הדרך קצת בגדים וצעצועים לצד DVD ודיסקים למוזיקה. כעת אמזון היא אחת החברות הגדולות בעולם, שבאמת עוסקת כמעט בכל תחום – משידור סטרימינג, דרך שירותי ענן ועד סופרמרקטים.

אבל גם החנות עצמה עברה שינוי עצום, כשב-1999 פתח בזוס את שעריה למוכרי צד ג', שיכלו למכור על גביה את הסחורה שלהם ולהתחרות, למעשה – באמזון. בכך היא הפכה מחנות מקוונת לפלטפורמת מסחר. כיום הם אחראים על 60% מנפח העסקאות.

החיים בפנסיה

במכתב שנשלח אתמול לעובדי אמזון כתב בזוס כי ינצל את זמנו הפנוי כדי להתמקד בקרן Day One Fund – הקרן בהיקף של 2 מיליארד דולר שהקים בשנת 2018, כדי לפתוח גני ילדים ביישובים חלשים ולממן עמותות התומכות במשפחות חסרות בית.

בנוסף ציין במכתבו כי בכוונתו להקדיש יותר זמן ל"קרן כדור הארץ" שלו (Bezos Earth Fund) , אותה הקים לפני שנה ואליה התחייב להזרים 10 מיליארד דולר – כמעט 10% מהשווי הנקי שלו באותה תקופה. את הקרן הקים במטרה להילחם בשינויי האקלים באמצעות מתן מענקים ל"מדענים, פעילים, ארגונים לא ממשלתיים וכל מאמץ שמציע אפשרות אמיתית לסייע בשימור והגנה על עולם הטבע", לדבריו.

בזוס מחזיק בבעלותו גם את Blue Origin, חברת טיסות החלל הפרטית, שמפתחת חלליות, מנועים רקטיים וטילי שיגור לתיירות חלל מסחרית. הוא רמז כי היא עשויה לסייע לנאס"א בשינוע בני אדם לירח.

מלבד כל אלו מסר המנכ"ל הפורש במכתב שהפיץ כי מעתה יקדיש יותר זמן לעיתון הוושינגטון פוסט, שרכש ממשפחת גראהם תמורת 250 מיליון דולר בשנת 2013, ויסייע בהרחבת הנוכחות הדיגיטלית שלו ובצמיחה משמעותית בהכנסות.

"אני אשאר עסוק ביוזמות חשובות של אמזון, אבל יהיה לי את הזמן והאנרגיה שאני צריך כדי להתמקד בתשוקות האחרות שלי. מעולם לא היתה לי יותר אנרגיה, וזה לא קשור לפרישה. אני מאוד נלהב מההשפעה שלדעתי יכולה להיות לארגונים האלה", כתב המנכ"ל הפורש.

צילומים: Patrick Fallon/Bloomberg via Getty Images

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן