Forbes Israel Logo

אחריות תאגידית: גוגל היא החברה בעלת המוניטין הגבוה ביותר ב-2018

בשנה האחרונה ראינו כיצד רוב הקהילה העסקית העולמית מבצעת בקרת נזקים, וגם הבכירים ביותר בהייטק – למרות מעמדם החזק בעולם – לא היו חסינים למשבר מוניטין. בעוד אפל ופייסבוק עדיין מתפתלות בעקבות שרשרת של שערוריות, גוגל דווקא הצליחה להישאר מעל קו המים.

לדירוג המלא

"גוגל עדיין נחשבת למעסיק שנותן בחירה. זוהי חברה שאפתנית, שלא מחפשת לעשות דברים רעים", אומר סטיבן האן-גריפית'ס, מנהל תחום המוניטין של מכון מוניטין. מאז 2011, המכון פרסם את ה-CSR RepTrak, מחקר שנתי המדרג את החברות בעלות המוניטין החברתי הטוב ביותר בעולם. הדירוג של השנה לא רק חשף ירידה ממוצעת של 1.4 נקודות במוניטין של חברות, אלא גם התפתחות של מושג האחריות החברתית התאגידית.

גוגל. מקום ראשון בעיקר הודות למנכ"ל פיצ'אי | צילום: shutterstock

"אנחנו מגדירים מחדש את מה שקראנו לו בעבר 'אחריות חברתית תאגידית'", אומר האן גריפית'ס. על ידי הדגשת הקטע החברתי של המשוואה, הוא אומר, חברות מתעלמות מרכיבים חשובים לא פחות המופיעים במשחק: המעסיק, אחריות סביבתית ופיסקלית. לכן המכון החליט להשמיט את המילה "חברתי" בשפה הארגונית ולשנות את שמה בדירוג. "אחריות תאגידית היא שילוב בין חברתי, פיסקלי, המעסיק ואחריות סביבתית. זה המרכיב החדש להצלחה".

כדי לקבוע את דירוג ה-CSR RepTrak, המכון סקר יותר מ-230 אלף אנשים באוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, הודו, איטליה, יפן, מקסיקו, רוסיה, דרום קוריאה, ספרד, בריטניה וארצות הברית במהלך החודשים ינואר-פברואר 2018. 140 החברות שנבדקו היו אלה המוכרות לפחות ל-30% מכלל אוכלוסיית המדינות הנסקרות.

לאור הגדרה חדשה זו של אחריות תאגידית, איך גוגל, רק 15 חודשים לאחר פיטוריו של המהנדס ג'יימס דאמור, ששלח מזכר נגד מדיניות הגיוון התעסקותי של החברה, הצליחה לצאת מהמחלוקת על המוניטין שלה, לא רק ללא פגע אלא גם חזקה יותר מאשר אי פעם? גוגל יכולה להודות בעיקר לסונדר פיצ'אי על העליה שלה למקום הראשון, עם ציון של 71.9: "פיצ'אי הוא מנכ"ל חזק אשר נתפס גם אחראי", אומר האן גריפית'ס. "יש ענווה וצניעות בדרך בה הוא מדבר בפומבי".

אישיותו הבלתי מעורערת של פיצ'אי הועמדה במבחן רק לאחר שהמזכר של דאמור התפרסם בפומבי. בחופשה משפחתית הרחק מהקמפוס של מאונטיין ויו, פיצ'אי יכול היה להסתתר מאחורי מכונת יחסי הציבור של גוגל. אבל הוא חזר מהחופשה מוקדם, פיטר במיידי את דאמור ושלח מייל המגנה אפליה לכל עובדי החברה. בצעדים אלה, פיצ'אי הפגין את מחויבותו להבטיח את מעמדה של גוגל כמעביד הנותן הזדמנות שווה, שלא לדבר על דאגתו האמיתית לרווחתם של העובדים שלו, רגש המהווה את הליבה של התרבות עליה מתבסס הארגון.

"גוגל נבחנת על בסיס הערכים שלה, התרבות והתחייבותה ליצירת מקום עבודה משגשג", אומר האן גריפית'ס. "אם אתה לא יכול לטפל באנשים שעובדים עבור החברה שלך טוב, אתה לא יכול להשיג את המטרה של להיות טוב בתחום האחריות התאגידית". ובכל זאת, למרות המוניטין החזק שלה, אפילו גוגל חייבת להיזהר מפני סיכונים שאורבים בדרך, כמו אלה שנוצרו על ידי פרצת האבטחה האחרונה של גוגל פלוס. "גוגל צריכה להיזהר מהממשלה, במיוחד בכל הנוגע לתחומי המידע, יושר ושימוש", אומר האן גריפית'ס. "היא צריכה לנהוג בפתיחות, שקיפות ולפעול בזהירות".

כשמדובר בשקיפות המוצר, אין חברה שעושה את זה יותר טוב מלגו. במקום השלישי עם ציון של 69.4, יצרנית הצעצועים הדנית ידועה כבר שנים ביצירת אבני בניין צבעוניות למשחק ילדים. לאחרונה, השם של לגו הפך שם נרדף לקיימות סביבתית. במרץ 2018, הודיעה לגו כי היא מתכננת לייצר את חתיכות המשחק ממקורות צמחיים. רק ארבעה חודשים לאחר מכן, שחררה החברה את האוסף הראשון של אבני לגו, המורכבות מקנה סוכר. "לגו היא ישות תאגידית מוצקה מאוד, חברה מאוד תכליתית המובילה למידה דרך משחק שמכבד את הסביבה", מסביר האן גריפית'ס. "זה פשוטו כמשמעו לשים את המטרה ואת האחריות התאגידית בתוך מוצרים שלה".

ארגון נוסף המתאים את המוצר עם המטרה הוא נובו נורדיסק, המדורג במקום החמישי, עם ציון של 68.7. "הדרך היחידה לבנות אמון היא להרוויח אמון", טוען האן גריפית'ס. "יש הבנה עמוקה וחזקה שנובו נורדיסק מובילה שינוי ומצילה חיים". באמצעות הצעות חדשניות, הממוקדות בחולה, כמו Ask Sophia – צ'אבוט שנועד לענות על שאלות הקשורות לסוכרת, ונובופאן 6 ו-NovoPen Echo Plus עטי האינסולין החכמים של החברה, היא הוכיחה את מסירות, אחראיות ונגישות של שירותי הבריאות שלה.

בעוד שמו של משחק המוניטין השתנה, המפתח להפוך לעסק הידוע באחריות התאגידית הוא בדיוק אותו הדבר – כוח עבודה מאוחד. "יצירת חברה שנראית כבעלת אחריות תאגידית גבוהה מתחילה מבפנים החוצה", אומר האן גריפית'ס. "כאשר יש לך היערכות פנימית, החיצוניות הופכת להיות הרבה יותר חזקה".

20 החברות המובילות בדירוג האחריות התאגידית 2018:

1. גוגל – 71.9 נקודות
2. חברת וולט דיסני – 69.5 נקודות
3. לגו – 69.4 נקודות
4. נטורה – 69.4 נקודות
5. נובו נורדיק – 68.7 נקודות
6. מיקרוסופט – 68.1 נקודות
7. בוש – 68.1 נקודות
8. קאנון – 67.6 נקודות
9. מישלן – 67.6 נקודות
10. איקאה – 67.2 נקודות
11. רולס רויס – 67.2 נקודות
12. סיסקו – 67.1 נקודות
13. אינטל – 67 נקודות
14. קבוצת ב.מ.וו – 66.9 נקודות
15. טויוטה – 66.9 נקודות
16. פיליפס – 66.9 נקודות
17. ברידג'סטון – 66.6 נקודות
18. גודיר – 66.6 נקודות
19. אמבראר – 66.5 נקודות
20. 3M – 66.5 נקודות

לדירוג המלא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.