Forbes Israel Logo

אחרי סנודן: משבר בין קהילת ההאקרים לממשל האמריקאי

מארגני הכנס השנתי של קהילת ההאקרים ביקשו לאחרונה בפעם הראשונה מזה 21 שנים מנציגי הממשלה בארה"ב שלא להגיע אליו, בטענה כי הגילויים של אדוארד סנודן גרמו לכמה מהמשתתפים להרגיש "שלא בנוח" בנוכחותם.

"זה יהיה הכי טוב עבור כל המעורבים, אם הבולשת הפדרלית תיקח פסק הזמן השנה ולא תשתתף", כתב המייסד ג'ף מוס בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט של הכנס.

קהל של יותר מ-15 אלף האקרים, חוקרים, מומחי אבטחה של חברות, עורכי דין המתמתחים בצנעת הפרט, אמנים ואחרים צפויים להשתתף בכנס, אשר יחל ב-2 באוגוסט בלאס וגאס.

מוס, אשר משמש בין היתר כיועץ למשרד לביטחון פנים, אמר כי זו היתה "החלטה קשה", אבל גם כי הוא האמין שהקהילה זקוקה לזמן כדי להבין את הגילויים אחרונים לגבי תוכניות המעקב של ארה"ב.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

"הקהילה צריכה לעכל את הדברים שנעשו בידי הבולשת הפדרלית", אמר מוס, שידוע בחוגים פנימיים בשם Tangent Dark. "קצת זמן לעיכול יכול להיות דבר בריא, במיוחד כאשר רגשות עזים מעורבים". לדבריו, המהלך נועד לנטרל את המתח בקרב המשתתפים. "לא נעשה ציד מכשפות או נבדוק תעודות זהות ונבעט החוצה אנשים", אמר עם זאת.

הכנס משך אליו במשך השנים אנשי סוכנויות רבים, לרבות סוכנות הביון המרכזית, הסוכנות לביטחון לאומי, הסוכנות הפדרלית לחקירות, השירות החשאי וכל זרועות הצבא. בשנה שעברה, היה הגנרל קית' אלכסנדר, ראש הסוכנות לביטחון לאומי, נואם מרכזי באירוע, שהוא כנס ההאקרים השנתי הגדול בעולם. הקהל הגיב בכבוד, מחא כפיים בצניעות וגם שאל את אלכסנדר לגבי חטטנות ממשלתית. הוא הכחיש בתוקף כי הסוכנות אוספת מידע אודות מיליוני אמריקאים, כפי שכמה עובדים לשעבר בסוכנות טענו עוד לפני מקרה סנודן.

אלכסנדר אמור לדבר ב-31 ביולי בכנס "הכובע השחור" בלאס וגאס, כנס קטן יותר בן יומיים, שנוסד גם הוא בידי מוס. עלות ההשתתפות בכנס הכובע השחור, אשר מושך אליו קהל תאגידי יותר, עומדת על 2,000 דולר, לעומת 180 דולר בכנס של מוס.


מפגין בברלין מוחה נגד מדינות ארה"ב בנושא סנודן | צילום: רויטרס

מנכ"ל כנס הכובע השחור, טריי פורד, אמר כי הסוכנות לביטחון לאומי אישרה שאלכסנדר ידבר בכנס, שנמצא כיום בבעלות חברת המדיה העולמית UBM Plc. האבטחה תהיה מוגברת ואלכסנדר יענה גם על שאלות של הקהל. בסוכנות אישרו כי אלכסנדר ישתתף, אבל לא פרטו או הגיבו לגבי בקשתו של מוס כי הממשלה הפדרלית לא תשתתף בכנס השני שייסד.

אנשי הממשלה היו בעבר נוכחים קבועים בכנס. מוס מספר כי הזמין אותם החל מהשנה הראשונה, אולם תחילה הם סרבו בנימוס, ולאחר מכן הופיעו בעילום שם. הם השתתפו בכל שנה מאז, ומוס אמר שפיתח חברות אמיצה עם רבים מהם.

"יצרנו סביבה שבה הבולשת הפדרלית יכולה היתה להגיע ולא להתקל בסביבה עוינת", אמר מוס בראיון שקיים לפני כשנה. "אנחנו יכולנו לשאול אותם שאלות, והם יכולים היו לשאול את ההאקרים לגבי טכניקות פריצה חדשות". פקידים פדרליים מסוימים אף סייעו לצוות מתנדבי הכנס שמנהל את הוועידה והסתובבו לבושים בחולצות עליהן נכתב "בריונים". הכנס הפך גם למקום פורה לגיוסים. צבא ארה"ב, סוכנויות המודיעין וגורמי אכיפת החוק התחרו בדרך כלל עם התאגידים במציאת כשרונות חדשים בקרב משתתפי הכנס. 

המחלקה לביטחון המולדת וה-FBI סרבו להגיב. לא ניתן היו להשיג את תגובת הפנטגון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.