Forbes Israel Logo

אחרי 9 שנים בתפקיד, פתאום נתניהו חברתי

בנימין נתניהו הבטיח אתמול בוועידת "גלובס" לעסקים, "להביא חוק מע"מ אפס על מוצרי יסוד במזון ולהכפיל את הפיקדון לחיילים משוחררים קרביים". מה אני אגיד לכם, הגיע הזמן למנות את הנתניהו הזה לראש הממשלה. אה, הוא כבר ראש הממשלה? שש שנים? פעם שלישית (בסך הכל תשע שנים)??

טוב, שכחנו לרגע. שכחנו שנתניהו הוא האחראי הראשי, הכמעט בלעדי, לקריסת מעמד הביניים בישראל. זה קרה במשמרת שלו, בגלל המדיניות שלו, בגלל האטימות שלו, בגלל הניתוק שלו ובגלל שמעמד הביניים הישראלי לא מעניין אותו. בשש השנים הללו המריאו מחירי הדיור, נסקו מחירי מוצרי המזון, ישראל הפכה למקום המתנכר לצעיריו ומחייך למגזריו: החרדים, המתנחלים ועוד כמה קבוצות לחץ קטנות.

כשפרצה מחאת קיץ 2011 נבהל נתניהו עד עמקי נשמתו, הקים את ועדת טרכטנברג (שלא הועילה) ושחרר את גלעד שליט, בניגוד לאמונותיו, תפיסותיו וספריו, כדי לשרוד בשלטון. זה הצליח. אז עכשיו הוא חוזר על הפטנט: הוא הרי לא מאמין במע"מ אפס, זה מנוגד לתפיסתו, אבל אם זה מה שישאיר את הגברת נתניהו ברחוב בלפור, אז שיהיה.

נתניהו גרר עכשיו את ישראל לבחירות הזויות, התחרט (כרגיל, מאוחר מדי), הבין שמצבו רע, והתחיל לזגזג. קבלו את ביבי החדש. ביבי החברתי. אני מניח שבאותיות הקטנות של חוק מע"מ אפס שהוא יגיש מיד עם כניסתו לתפקיד תיכלל גם גלידת פיסטוק כמוצר יסוד.

לא מאמין במע"מ אפס, אבל אם זה מה שישאיר את הגברת נתניהו ברחוב בלפור, אז שיהיה. נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

שיהיה ברור, הסיכוי שנתניהו יציג מע"מ אפס למוצרי יסוד אחרי הבחירות דומה מאוד לסיכוי שהיה שהוא ימנה את משה כחלון ליו"ר מינהל מקרקעי ישראל אחרי הבחירות הקודמות, כפי שהבטיח. אז, לפני שנה וחצי, התעלם נתניהו מההבטחה הנואשת ההיא, שנועדה למזער את פרישת כחלון ולקושש לו עוד כמה מנדטים. הפעם, צריך לקוות, הוא לא יתעלם מההבטחה, אלא פשוט לא יוכל להגשים אותה כי הוא לא יהיה ראש ממשלה.

אופיו של נתניהו נותח ותואר והוסבר על ידי מומחים רבים. נדמה לי שהתכונה הבולטת ביותר באופי הזה היא חוסר הבושה. לאיש הזה פשוט אין בושה. הוא, שרמס ברגל גסה כל ניסיון להנהיג מע"מ אפס, או מע"מ דיפרנציאלי, פתאום מתקשט בנוצות הללו. הרי רק לפני כמה שבועות הגיש שר בממשלתו, עמיר פרץ, חוק דומה, וביבי בעט בו לכל הרוחות בנחרות בוז.

מה קרה פתאום? התגלגל לידיו עותק של הקפיטל, של קרל מרקס? הוא התאהב בדב חנין? או שהוא מריח את האפשרות החמוצה והבלתי נתפסת שבקרוב הוא ורעייתו ייאלצו לחפש מממן חדש לחיי ההוללות שלהם.

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.