Forbes Israel Logo

איזו השפעה תהיה ל"תגלית של המאה" על האנושות?

הפיסיקאים בעולם חוגגים היום לאחר החדשות שהגיעו מהארגון האירופי למחקר גרעיני CERN, לפיהן ייתכן שאותר "החלקיק האלוהי" היגס בוזון, שאחריו תרו מדענים במשך עשרות שנים. מדובר בהישג עצום למדענים במאיץ החלקיקים הענק LHC, שעלה כ-10 מיליארד דולר, ונחנך לפני שנתיים וחצי במטרה למצוא את החלקיק.

למרות שמדעני CERN מהססים להכריז סופית כי מדובר בוודאות בהיגס בוזון, מסתו של החלקיק החדש גדולה יותר מכל דבר שנראה עד היום, תכונה חשובה לה ציפו מההיגס.
על מנת לקבל פרשנות על התגלית, פנה "פורבס" לפיסיקאי גארט ליסי, שטוען שייתכן שמדובר ב"יום המשמעותי ביותר בפיסיקת החלקיקים במאה האחרונה".

לפי ליסי, חלקיק ההיגס בוזון נחשב לגביע הקדוש של פיסיקת החלקיקים מכיוון שהוא "החוליה המקשרת שמסבירה איך קיבלו כל החלקיקים את מסותיהם. אנו מנסים להשיג הוכחות להיגס בוזון כבר עשורים, בשל חשיבותו להבנת הכוחות ביקום".

מאיץ החלקיקים הענק LHC נבנה על מנת להטיס חלקיקים זה כלפי זה במהירות הקרובה למהירות האור, כדי שאחרי ההתנגשות תהיה אפשרות לחזות בהיגס בוזון. החדשות שהגיעו מ-CERN, לפיהן התגלה חלקיק עם מסה גדולה במיוחד בתוך הטווח שבו ציפו למצוא את ההיגס הוא חדשות טובות לאלפים אשר הימרו על בניית מאיץ החלקיקים החזק ביותר בעולם.

כעת למדענים יש כלי נוסף – כמו חוקי המשיכה של ניוטון, תיאוריית הכבידה של איינשטיין ומכניקת קוואנטים – על מנת להבין את התופעות המסתוריות ביותר הסובבות אותנו. ההבנה של תופעות כמו החומר השחור ואנרגיה שחורה, מימדים נוספים ואנטי-חומר רק תרוויח מההבנה העמוקה של חלקיקים תת-אטומיים והכוחות שמחברים אותם.

לדברי ליסי, אמנם עוד לא ברורות הדרכים המיידיות שבהן התגלית תועיל לאנושות בטווח המיידי, אולם הן יגיעו בסופו של דבר, בדיוק כפי שהן הגיעו לאחר תגליות משמעותיות קודמות בפיסיקה. "אנחנו לא יודעים מה יהיו ההשלכות של התגלית בעוד עשורים, אבל הן בוודאות יהיו עצומות", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.