Forbes Israel Logo

איך הפך האיש העשיר באסיה לתומך הגדול ביותר של תעשיית הסטרטאפ בישראל?

כל מי שעקב אחר הכותרות הכלכליות לאחרונה יודע ששיתוף הפעולה העסקי בין סין וישראל פורח עם הרכישה האחרונה של תנובה על ידי ברייטפוד והכיוון הברור אליו חותר שר הכלכלה נפתלי בנט – עם הפנים למזרח. אך אולי יש אדם אחד שצריך להודות לו על ההתעניינות הסינית בישראל יותר מכולם – המיליארדר לי קה שינג.

האדם העשיר באסיה שפורבס מעריך את הונו ב-35.1 מיליארד דולר בילה את מרבית חייו העסקיים בעולם של יזמות והצלחה, אך מאז שהסב את מבטו לעולם הסטרטאפ, ולישראל באופן מיוחד, נראה כי הדברים הולכים לכיוון הנכון עבור שני הצדדים. תראו למשל את וייז, אחד מ-20 הסטרטאפים בהם השקיע לי, או את 130 מיליון הדולר שהשקיעה קרן Horizons שלו כתרומה לטכניון – אחת התרומות הגדולות ביותר שקיבל מוסד אקדמי בישראל אי פעם. לי מעוניין להיות מעורב בטכנולוגיות פורצות הדרך החדשות ולא אכפת לו מה המחיר הנדרש לשם כך – לכן הוא מושקע באופן משמעותי בישראל.


לי. התרומה הגדולה ביותר למוסד אקדמי בישראל | צילום: רויטרס

הרבה לפני שהפך להיות אחד מהאבות המייסדים של מהפכת הטכנולוגיה המודרנית, המיליארדר הקשיש בן ה-85 התחיל את דרכו במקום שונה לגמרי. לאחר מות אביו, בהיותו בן 15 בלבד, הוא נאלץ לעזוב את בית הספר בו למד במחוז גואנגדונג ולהתחיל לעבוד 16 שעות ביום בחברת מסחר של מוצרי פלסטיק. עד גיל 22, לי שהיה נחוש לתמוך במשפחתו ולהוציא אותה מחיי עוני, הצליח להרוויח מספיק כסף על מנת לפתוח את העסק הפרטי שלו לייצור צעצועי פלסטיק. ב-1979 רכש לי את חברת האחזקות Hutchison Whampoa מהבנק הבריטי HSBC ועד 1987, הסוחר הסיני הצעיר כבר נכנס לרשימת המיליארדרים של פורבס.

בעוד שההשקעות המגוונות של לי בנדל"ן, שירותים ומניות, הספיקו על מנת להפוך אותו למיליארדר, הוא לא היה מוכן לפרוש לחיי נוחות ומותרות. ב-2006 הוא החל להתעניין בעולם החידושים הטכנולוגיים פורצי הדרך כמו סקייפ, פייסבוק וסירי. דרך קרן ההשקעות שלו, לי היה אחד המשקיעים הראשונים של פייסבוק עם 120 מיליון דולר שהעביר אליה ב-2007 וב-2008, כאשר החברה היתה עדיין בקושי רווחית, והיה המושיע של סקייפ כאשר התמודדה עם הפסדים הולכים וגדלים ב-2005.

כיום משקיעים לי ושותפיו כ-350 מיליון דולר ב-50 חברות ביותר מ-10 מדינות – יותר מ-20 מהן, מקורן בישראל. מה שמשך את לי למקומות רחוקים וקטנים כמו ישראל הוא החיפוש אחר חברות שיש להן פוטנציאל להפוך להצלחת גדולות ולהניב רווחים משמעותיים. הדוגמה הקלסית היא וויז שנמכרה לגוגל ב-966 מיליון דולר, אך היתה רק חברה קטנטנה ומבטיחה כאשר לי השקיע בה 30 מיליון דולר ב-2011.

כפי שהסביר לפורבס מנכ"ל וויז, נועם ברדין, קרן Horizons של לי מוערכת בשוק העסקי בשל קשריה העמוקים בעולם העסקים הסיני והאסיאתי. "הם נטועים חזק בסין", מוסיף יהל זילקה, משקיע נוסף בוויז ואומר כי לי עזר לחברה למצוא שותפים אסייתיים פוטנציאליים. מאז וויז, התקרבו זילקה ולי וכעת השניים משקיעים יחד בשני סטרטאפים ישראלים נוספים (וחסרי שם בשלב זה).

לאחרונה השקיעה Horizon 10 מיליון דולר ב-Tipa, סטרטאפ ישראלי שמציע אריזות מחומרים מתכלים לתעשיית המזון, ו-5 מיליון דולר ב-Magisto, עורך וידאו אוטומטי הפועל אונליין. הקרן משקיעה במספר מיזמים נוספים במטרה לעזור להם לחצות בשלום את "עמק המוות" – השלב הראשוני של כל סטרטאפ הדורש מימון והוכחת הפוטנציאל.


מסוחר קטן שהחל מאפס, לאחד מהמשקיעים הטכנולוגיים המובילים. לי קה שינג | צילום: רויטרס

אך מעבר להשקעה הישירה, הצליח הטייקון מהונג קונג להסב את תשומת הלב של משקיעים באסיה לחדשנות הישראלית. לפי נתוני משרד הכלכלה, אסיה עומדת לעקוף במהלך השנה את ארה"ב כיעד היצוא השני של ישראל לאחר אירופה. ההערכה הזו מגובה גם בעובדות בשטח, כאשר ניתן לראות עליה בשיתופי הפעולה וההתעניינות בכל התחומים הטכנולוגים בישראל מצד מדינות כמו סין, יפן ודרום קוריאה.

לי לא משקיע בחברות רק לצורך צבירת הון. הוא מעביר את כל רווחי קרן Horizon לעמותת צדקה הנושאת את שמו. העמותה שהוא מכנה "בנו השלישי" תומכת בפרויקטים של במחקר רפואי, חינוך ותרבות על מנת לקדם תהליכים חברתיים באסיה. לי תרם במהלך השנים מיליארדי דולרים באמצעות העמותה על מנת לאפשר לצעירים לקבל את ההזדמנות לחינוך שנמנעה ממנו. במסגרת זו הוא גם תרם בשנה שעברה את הסכום הנכבד לטכניון. גם כאן הוא התגלה כסולל דרך, כשבחודש שעבר הודיעו אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת צינגואה מבייג'ין על הקמת מרכז מחקר משותף חדש בעלות של 300 מיליון דולר. נראה כי הפריחה שאנו רואים ביחסי המסחר והטכנולוגיה בין ישראל וסין נמצאת רק בתחילתה, ועם המשך פעילות כמו של לי אפשר לצפות לעוד ועוד משקיעים ויוזמות אסיאתיות בשנים הקרובות.

לכתבה באתר NoCamels

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.