Forbes Israel Logo

איך הפכה פלטפורמת גיימינג לאימפריית מתכנתים משגשגת?

כשאלכס בינלו היה בן 13, הוא התחיל לשחק משחקים באתר שנקרא רובלוקס (Roblox). הוא כל כך אהב לבלות בעולמות המשחקים עם שמות, כמו "עבודה בפיצריה" ו"דאון היל סמאש!", עד שהתחיל לחלום על משחק משלו. היום, 11 שנים מאוחר יותר, הוא היוצר של MeepCity, משחק תפקידים מתרחב שזכה ל־15 מיליון מבקרים ביולי האחרון, בפלטפורמה של רובלוקס.

הכתבה מופיעה בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

פורבס מעריך, שהמשחק הכניס לבינלו מיליונים מאז השקתו ב־2016. בן ה־23, שמעולם לא לקח קורס אחד בתכנות, מעסיק עכשיו מנהל קריאייטיב בשכר ומשתמש בשישה עובדי פרילאנס נוספים כדי לעדכן את המשחק שלו. "רובלוקס תמיד היתה חלק מהחיים שלי", הוא אומר. "אני מרגיש שהיא קצת גידלה אותי".

משתמשים מלמעלה מ־30 מדינות. משרדי רובלוקס | צילום: Roblox

רובלוקס, שפועלת מסן מתאו, קליפורניה, היא פלטפורמה שמשלבת בין גיימינג לרשת חברתית. יש בה מיליוני משחקים ששחקנים – בעיקר צעירים – יכולים לחקור עם החברים שלהם, תוך שהם מצ'וטטים ומקיימים אינטראקציה רציפה. אבל מה שמייחד את רובלוקס זה שהיא לא עוסקת ביצירת משחקים – היא רק מספקת את הכלים והפלטפורמה לילדים ליצור את הדברים הייחודיים שלהם. ומה שמרשים יותר מכל, רובלוקס הפכה את קהל הנערים והנערות שלה לצבא של יזמים צעירים ולהוטים. מפתחים יכולים לדרוש תשלום ברובקס (Robux), כסף וירטואלי, עבור פריטים שונים וחוויות במשחק והם יכולים להמיר את הרובקס שהרוויחו בכסף אמיתי: 100 רובקס שווה 35 סנט (שחקנים יכולים לקנות 100 רובקס תמורת דולר).

"הרבה מפתחים של רובלוקס צמחו בפלטפורמה", אומר דייב בזוקי, 55, השותף המייסד ומנכ"ל רובלוקס. "רבים מהם מתחילים עכשיו להתפרנס בפלטפורמה".

ילדים, מתברר, די טובים ביצירת משחקים שמושכים ילדים אחרים. לרובלוקס יש 70 מיליון משתמשים יוניקים מדי חודש, בספירה גלובלית. לפי comScore, בני 12־6 מבלים יותר זמן ברובלוקס מאשר בכל אתר אחר ברשת. בקרב בני הנוער האתר מגיע למקום השני, מיד אחרי שלל האתרים של גוגל למינהם, כולל יוטיוב. זה מיתרגם למספרים מרשימים ביותר: לרובלוקס יש תזרים מזומנים חיובי והכנסות מוערכות של מאה מיליון דולר בשנה החולפת (השנה הוא צפוי להגיע ל־200 מיליון), ואנשיו גייסו כ־185 מיליון דולר מקרנות, לפי הערכת שווי של 2.5 מיליארד דולר. הנתח של בזוקי מוערך ב־300 מיליון דולר (המייסד הנוסף של רובלוקס, אריק קסל, מת מסרטן בפברואר 2013).

אחד ממקורות הצמיחה המרשימה הזאת הוא המספר של המשחקים שמיוצרים. כמעט מיליון משחקים נוצרים מדי חודש על ידי למעלה מארבעה מיליון מפתחים בפלטפורמה. המשחקים האלה מכסים מנעד רחב של ז'אנרים, החל במרוצים מסורתיים, דרך משחקי תפקידים ועד המשחק הפופולרי Jailbreak (הפריצה מהכלא), גרסה מקוונת של שוטרים וגנבים. יש גם דברים יומיומיים יותר, כמו "סימולטור לגריפת שלג" או "עבודה בפיצריה". הפלטפורמה אפילו יצרה ז'אנרים משל עצמה, כמו obbys, מסלולי מכשולים מורכבים וקשים לניווט.

"זה כאילו אנחנו מנהלים תוכנית של 'אמריקן איידול', אבל למפתחי משחקים צעירים", אומר בזוקי.

מעבדה ליצירתיות

המקורות של רובלוקס מתחילים בחברה שהקים בזוקי ב־1989, סטארט־אפ חינוכי בשם מהפכת הידע (Knowledge Revolution). החברה בנתה תוכנה ששימשה כמעבדה דו ממדית, שבה יכלו מורים ותלמידים ליצור מודלים לבעיות פיזיקליות, עם מנופים, רמפות, גלגלות וקליעים וירטואליים. בזוקי גילה שהתוכנה שלו יצאה מקהילת התלמידים, ושילדים משתמשים בה כדי לעשות דברים שונים בהרבה ממה שלומדים בספרי הפיזיקה. תלמידים יצרו מודלים של מכוניות מתרסקות, בניינים קורסים ועוד דברים מהנים, שאפשרה להם התוכנה החינוכית ללימוד פיזיקה. "היצירתיות של השחקנים עצמם היתה הרבה יותר מעניינת מהתוכן בספרי הלימוד", הוא אומר.

ב־1998 מהפכת הידע נרכשה תמורת 20 מיליון דולר על ידי חברת התוכנה MSC Software, אז בזוקי החליט לקחת קצת זמן לעצמו ולחשוב מה הוא רוצה לעשות עכשיו. הוא קיבל השראה מהעולמות שבנו הילדים בתוכנת הפיזיקה האינטראקטיבית שלו, וביחד עם אריק קסל, שהיה סמנכ"ל הפיתוח במהפכת הידע, "נכנס לחדר למשך שנה וחצי" כדי לבנות את הגרסה הראשונה של רובלוקס.

"ממש כשהתחלנו דמיינו קטגוריה חדשה, של אנשים שעושים דברים ביחד", אומר בזוקי. "קטגוריה שמערבת חברים, כמו רשת חברתית. קטגוריה שכוללת שימוש עשיר בתלת ממד. קטגוריה שכוללת תוכן מגניב, כמו רשת תוכן, ולבסוף קטגוריה שמאפשרת יצירה אינסופית".

בחודשים הראשונים אחרי השקת הבטא של רובלוקס, קהילת המשתמשים היתה זעירה – בתקופות השיא שיחקו כ־50 איש על הפלטפורמה בכל רגע נתון (היום המספר הממוצע עומד על מעל מיליון משתמשים), אבל היקפה המצומצם של הקהילה אפשר לבזוקי ולקסל לבלות עם השחקנים שלהם ולקבל פידבק, בזמן שהם שיפרו את הפלטפורמה.

כשהצמד שחרר את רובלוקס סטודיו, האפליקציה שמאפשרת למשתמשים ליצור משחקים וסימולציות, נפרצו השערים. ב־2012 לרובלוקס היו יותר משבעה מיליון יוניקים בחודש, מה שהפך אותה לאתר הבידור הפופולרי ביותר לילדים. האתר ממשיך לצמוח, אבל הצוות המייסד סבל מטרגדיה קשה, כשקסל אובחן כחולה סרטן. "הוא אהב את מה שאנחנו עושים ברובלוקס", אומר בזוקי. "ואני ראיתי שאריק לא משתנה. הוא המשיך לעשות את מה שהוא עשה. זאת היתה ההשראה לאנשים שאנחנו שוכרים – למצוא אנשים שמתאימים לתרבות שלנו, אנשים עם תשוקה, שרוצים לחלוק את החלום שלנו וליצור את הסביבה המדהימה הזאת".

אקסלרטור ותמלוגים

במהלך גדילתה, התנסתה החברה במודלים עסקיים שונים. בהתחלה ההכנסות הגיעו מפרסום וממודל של מנויי פרימיום, שנקרא "מועדון הבונים". אבל אחרי מספר שנים עברה החברה למודל הנוכחי: מכירת רובקס.

תוכנית המוניטיזציה של רובלוקס מאפשרת למפתחים צעירים לקבל אחוז מהכסף ששחקנים מוציאים במשחקים שלהם. ב־2017 המפתחים הרוויחו כמעט 40 מיליון דולר בפלטפורמה. המספר צפוי לעבור את רף ה־70 מיליון ב־2018. רובלוקס התחילה גם לייצר צעצועים – תחשבו על דמויות צעצוע ומכוניות פלסטיק – שמבוססים על המשחקים הפופולריים. את הכסף שהחברה מרוויחה ממכירת הצעצועים היא חולקת עם המפתחים, מה שהכניס להם עוד כמיליון דולר בתמלוגים בשנת 2017.

"אנחנו פשוט מעצימים את המפתחים ונותנים להם הזדמנות להבין מי נגד מי", אומר קרייג דונטו, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של רובלוקס. "אם מפתח אגרסיבי מדי במוניטיזציה שלו, ילדים לא ישחקו. אם יש להם רעיון מעולה, יעתיקו אותו".

החברה גם עוזרת למפתחים להעשיר את המשחקים שלהם. ועידת המפתחים השנתית שלהם מושכת מפתחי רובלוקס מכל העולם, שמגיעים להיפגש זה עם זה ולהחליף טיפים ועצות. יותר מ־400 איש הגיעו לוועידה השנה, שהתקיימה ביולי בסן פרנסיסקו.

לחברה יש גם תוכנית התמחות בתשלום, סוג של אינקובטור או אקסלרטור למפתחים צעירים, שבמסגרתה הם יכולים ליצור משחקים ולשפר אותם. התוכנית הזאת, במשרדי החברה בסיליקון ואלי, מלמדת אותם לפתח כישורים דמויי ניהול פרויקטים ומעבירה אליהם את האחריות לדדליינים שקבעו לפרויקטים שלהם.

מכיוון שרובלוקס לא צריכה לדאוג לפיתוח משחקים – או אפילו ליצירת הכנסות מהם – היא יכולה להתמקד באופן כמעט בלעדי בתשתיות. בימים אלו נמצאת החברה בתהליך של העברת הפלטפורמה משירותי ענן חיצוניים לענן משלה. הם שכרו את דן וויליאמס, שעזר לדרופבוקס לעזוב את שירותי הענן של אמזון.

משחקים בינלאומיים

והשלב הבא? חדירה לשוק הבינלאומי. על אף שהמשתמשים של רובלוקס מגיעים מלמעלה מ־30 מדינות, עד לפני כמה חודשים הפלטפורמה פעלה רק באנגלית ובדולרים (לפני מספר חודשים הושקה גרסה בספרדית). מאז נכנסו לאתר כחמישה מיליון משתמשים מארצות דוברות ספרדית.

החברה מפיקה עכשיו גרסאות בפורטוגזית, צרפתית וגרמנית. היא אירחה את ועידת המפתחים האירופית השנייה שלה ובונה צוותים שיאפשרו לה להתרחב לשווקים חדשים בשנים הקרובות. "זה סופר מרגש לחשוב על ילד בג'קרטה שיכול לבנות משחק שילד במנלו פארק לעולם לא יוכל לדמיין, אבל יכול להיות רלוונטי מאוד לילדים אחרים בדרום מזרח אסיה – ואולי גם לילד במנלו פארק", אומר כריס מיסנר, נשיא רובלוקס אינטרנשיונל.
"אנחנו מקווים שנקרב בפועל אנשים מסביב לעולם", אומר בזוקי.

למרות הצמיחה האדירה של הפלטפורמה, בזוקי עדיין שומר על קשר עם המשתמשים המובילים שלו, גם אם רבים לא מכירים את שמו. בסיור בחברה ביום שישי בבוקר, מדריך שואל את הילדים אם הם שמעו פעם על דייב בזוקי, וכולם מנידים בראשם לשלילה. ואז הוא שואל אם הם מכירים את בילדר־מן, הכינוי של בזוקי בפלטפורמה.
עכשיו הוא כבר מקבל צעקות "כן!" נלהבות מכל הקטנים.

הכתבה מופיעה בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.