Forbes Israel Logo

אין מחסה: חברה אמריקאית פיתחה קליע רובה אשר ישנה את מסלולו – ויעקוב אחר המטרה בזמן אמת

ככל שהזמן עובר, יותר ויותר פנטזיות הוליוודיות של סרטי מדע-בדיוני הופכות למציאות: יצרנית ומפתחת טכנולוגיות הנשק DARPA (ראשי תיבות של Defense Advanced Research Projects Agency), סוכנות ששייכת למחלקת ההגנה האמריקאית, הודיעה כי פיתחה קליע רובה מונחה מיוחד – שרודף אחר מטרתו.

הקליע החדש, שנקרא EXACTO (ראשי תיבות של Extreme Accuracy Tasked Ordinance), הוא בקוטר של 0.5 ומיועד לשימוש ברובי צלפים. הוא מונחה אל מטרתו בעזרת קרן לייזר, בדומה לטילים המונחים שנפוצים כיום והופיעו לראשונה עוד בתקופת מלחמת וייטנאם. בנוסף, קצה הקליע של ה-EXACTO מצוייד גם בחיישנים אופטיים, שתפקידם למפות מכשולים פוטנציאלים בנתיב מעופו, ולשנות את מסלולו אל היעד בהתאם. לפי דף הפיתוח באתר של DARPA, ה-EXACTO יוכל להתמודד גם עם תנאי מזג אוויר בעייתיים כמו רוחות חזקות וסופות חול בסביבות מדבריות.

צילום: thinkstockphotos

EXACTO נוצר כדי לשפר את אחוזי הדיוק בפגיעה של צלפים במטרות נעות – מטלה לא קלה בכלל. בנוסף לרמת הקושי הגבוהה, תמיד קיים סיכון שבמקרה והצלף מפספס את המטרה הוא חושף לאויב את מיקומו ואת מיקום חבריו לכוח, סיטואציה שעלולה להידרדר מהר מאוד. DARPA פיתחה את EXACTO בדיוק בשביל לצמצם מקרים מסוג זה.

בסרטון שפירסמה DARPA ביוטיוב אפשר לראות את EXACTO בפעולה: הצלף בסרטון מפספס בכוונה את מטרתו ויורה ימינה ממנה. תוך כדי תעופת הקליע, EXCATO מתקן את מסלולו ברגע האחרון ופוגע בול במטרה.

צפו בסרטון ההדגמא (מתוך יוטיוב):

עוד לא נוסה בשטח

לפי ידיעה שפורסמה באתר הוושינגטון טיימס באותו נושא, מומחי נשק נפעמים מהפיתוח החדשני אמנם – אך אומרים כי עוד לא הוכח כי הטכנולוגיה אכן אפקטיבית בשדה קרב אמיתי. עד כה, EXACTO הופעל רק בסביבות ניסוי מבוקרות, ועוד לא חווה את טבילת האש הראשונה שלו בשטח. רק לאחר שיעבור את אותה טבילת אש מדוברת, טוענים המומחים, ניתן יהיה להתווכח על השפעות הפיתוח החדשני על שדה הקרב העתידי.

השאלה הבאה שתישאר פתוחה היא המשמעות הסימלית של המהלך – והעובדה שתפקיד הצלף האנושי המיומן יהפוך, למעשה למיותר. אמנם עדיין לא מדובר ברובוט אשר יחזיק ברובה בעצמו, אך למעשה ה"צלף" יוכל להסתפק בכיוון כללי – והטכנולוגיה תעשה את השאר. 

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: 88 Tauri – הסמארטפון שיעלה לכם 6,000 דולר

עוד בגיקטיים: Viber הדור הבא: נכנסת לתחום הגיימינג ומשיקה שלושה משחקים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן