Forbes Israel Logo

"אין שום בועה בשוק הנדל"ן; מחירי הדירות רק ימשיכו לעלות; מע"מ 0 – החלטה פוליטית ותו לא"

"בועה? אין שום בועה בשוק הנדל"ן בארץ. רק בתל אביב". את הקביעה המפתיעה הזו משמיע בראיון מיוחד אמיר יקותיאל, אחד מיזמי הנדל"ן העשירים והמסקרנים ביותר בארץ, אשר פועל כבר שנים רבות באזור השרון ולמד דבר או שניים על שוק הנדל"ן המקומי. "אני בכלל לא חושב שמחירי הדיור סיימו לטפס. המחירים באזורים שמקיפים את תל אביב, כלומר כל אזור המרכז, מתומחרים באופן שפוי לגמרי".

קביעתו של יקותיאל הגיעה שעות בודדות לפני פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השבוע, לפיו מחירי הדיור זינקו במהלך 5 השנים האחרונות בלא פחות מ-86%. ועדיין, יקותיאל מסרב להתרשם. "כמו שאמר טוני סופרנו: אלוהים בורא הכל – אנשים, רעיונות, מחשבות, כסף – הכל, חוץ מדבר אחד, וזה קרקעות. זה מה יש, לא יבראו פתאום עוד קרקעות".

"כל יום עוד ועוד יהודים מגיעים לארץ", הוא מסביר את הביקוש דווקא לפיסת הקרקע המסוימת הזו שברא אלוהים. "ויותר ויותר אנשים רוצים לגור באזור המרכז. צעירים, משפחות, סטודנטים, כולם. כשכולם רוצים לאזור המרכז יש רק תוצאה אפשרית אחת – והיא עליית מחירים". ומה על תכניות אפשריות להפשרת קרקעות? "אני מכיר היטב את מנהל מקרקעי ישראל. אין להם כמעט שטחים באזור הזה. אז יפשירו שטח לבנייה זולה בצפון ובדרום – אבל האנשים רוצים למרכז. פה רוב השטח כבר בידיים פרטיות. לכן אני מאמין שהמחירים רק ימשיכו ויטפסו".

באתי לשנות

יקותיאל הוא אחד מאותם יזמים שבאמת מאמין בשינוי. הוא נולד וגדל בהוד השרון, עוד לפני שהפכה לעיר לוין מוצלחת ומשגשגת. לאחר שירותו הצבאי עבר ללמוד באיטליה, "לראות מה יוליד יום". כשחזר, השתייך למחזור הראשון להשלים את לימודי המשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, והחל להתעסק בתחום העסקים והנדל"ן. בערך 20 שנים חלפו מאז, וכיום יקותיאל הוא אחד מהיזמים המוצלחים בתחום: הוא בנה מאות יחידות דיור באזור השרון כולו, בנוסף למתחמי עסקים וקניות נוצצים. הוא הביא את בשורת מגדלי היוקרה לעיר ילדותו, ובמקביל מקפיד להמשיך ולבנות דירות זולות אשר מיועדות לסטודנטים. בנוסף, הוא משקיע בחברות טכנולוגיה וביוטק, וגם בשוק הנדל"ן בת"א כבר הספיק להתעסק – ולגזור רווחים מרשימים.

"לא יורה לכל כיוון". יקותיאל | צילום: יח"צ

"זה אולי נראה מוזר, אבל אנחנו ממש לא יורים לכל הכיוונים", הוא מסביר את משנתו העסקית. "ההפך. אנחנו בוחרים פרויקטים במשורה, ומשתדלים לעסוק אך ורק בפרויקטים מיוחדים ובעלי פוטנציאל".

יחידות הדיור לסטודנטים הן כנראה דוגמא טובה לכך. על רקע מצב השוק כיום (שוב, לא "בועה", לראייתו), הוא מבין כמה קשה לסטודנט להחזיק דירה משל עצמו. ובאזור השרון, הבין, לא חסרים סטודנטים. הפתרון היה פשוט: "רכשתי קרקעות 'חומות' (קרקע שמיועדת לרווחת הציבור, ג.ק), ופניתי לוועדות האזוריות בבקשה להפשיר אותן לבנייה שמיועדת לסטודנטים. אנחנו בונים שם קומפלקסים שלמים שמיועדים להם – לרבות פאב קרוב, מכולת, פארק, וכו'. הרעיון הוא שסטודנט ישלם סכום מינימלי וקבוע מראש, שיכלול את ההוצאות הקבועות שלו ויוכל ללמוד בראש שקט".

הפרויקט המסקרן נמצא כבר בשלבי בנייה מתקדמים, ויקותיאל מאמין שכבר בעוד כשנה וחצי הוא יצא לדרך. בנוסף, הוא מספר, עיריות שונות כבר פנו אליו בבקשה להקים פרויקטים זהים, ואילו אחרות הציעו הנחות גדולות לסטודנטים אשר יתרמו לקהילה בעיר. "זה פתרון מצוין – גם ערכי, גם עוזר לסטודנט, וגם אפשר להרוויח מזה יפה", הוא מסכם.

8 מיליון דולר ביום אחד

אבל יקותיאל ממש לא מסתפק בהקמת מעונות לסטודנטים. בין שלל הפרויקטים שכבר השלים, הוא גאה במיוחד ברכישת ומכירת הקרקע עליה מוקם בימים אלה "מגדל הצעירים" בפינת הרחובות ארלוזרוב ובגין בתל אביב. "השלמתי את עסקת הרכישה בשעות הבוקר", הוא מספר, "ובשעות הערב חתמתי על מכירתו במחיר גבוהה בכ-8 מיליון דולר. כיום, אגב, הוא שווה בערך פי 2 משהיה כשאני מכרתי אותו".

בנוסף, הוא ממשיך לחפש אחר פרויקטים והזדמנויות מסקרנים באזור. ניכר שהוא נהנה לראות כיצד עיר הולדתו מתפתחת ומתקדמת. "המטרה שלי היא להשאיר חותם", הוא אומר. "אני רואה איך העיר מושכת אוכלוסייה טובה וחזקה, וזה פשוט תענוג. שרק ימשיך ככה". כעת הוא עובד במרץ על הקמת מתחם משרדים ועסקים לחוף האגם המלאכותי אשר הוקם בהוד השרון, ואשר אמור להפוך לאטרקציה לכל דבר. אפילו בית חולים פרטי יש בתכנון, אשר צפוי לארח "תיירים רפואיים" אשר מגיעים לארץ במיוחד. איפה שיש הזדמנות מסקרנת, סביר להניח שתמצאו גם אותו.

"כנראה שהמדינה לא רוצה להוריד את המחירים"

יקותיאל, כאמור, לא מאמין שמחירי הדיור הולכים לרדת בקרוב – ולא בכדי. לטענתו, אם הממשלה באמת הייתה רוצה לצנן את השוק, יש בידיה כלים לעשות זאת: "מע"מ 0 לדוגמא הוא מהלך פוליטי גרידא. היו יכולים, למשל, להוריד את היטלי ההשבחה. אבל במקום זה דווקא את היטלים אלה הולכים להעלות. מע"מ 0 נשמע טוב, עם המילה 'אפס' בפנים, אבל זה לא מהלך רציני".

גם הטלת המס על קבוצות הרכישה הצליח לעצבן אותו. "היה דבר טוב ויפה שאיפשר לאנשים לקנות במחירים זולים. אני מכרתי לאנשים דירות במחיר נמוך ב-20% מהמקובל. היו הרבה בעיות בתחום הזה, אבל אלה בעיות שאפשר היה לפתור עם קצת מאמץ – הסדרה רגולטורית, למשל. במקום זה בחרו בדרך הקלה, ופשוט הטילו מס מטורף על קבוצות רכישה. הרגו את הקונספט". התוצאה, לדבריו, מצערת: "אותו קרטל של קבלנים ממשיך לשלוט בשוק. הם פשוט הפעילו לובינג מטורף כדי לחסום את הרעיון, ולצערי הם הצליחו. ככה אין סיכוי שהמחירים בארץ ירדו".

"מע"מ 0 – מהלך פוליטי ותו לא". ומה יגיד שר האוצר? | צילום: רויטרס

בינתיים, יקותיאל ממשיך לחפש אחר הזדמנויות נוספות לפתח את האזור, כשהוא מאמין שהשילוב הנכון ביותר הוא בין רווח וזיהוי פוטנציאל – לבין נתינה חזרה לחברה. הוא תורם למספר רב של פרויקטים חברתיים ברחבי הארץ, ומאמץ את מחלקות הנוער של קבוצות הכדורגל והכדורסל באזור, דוגמת מועדון הפועל כפר סבא. "יש ילדים שזה הסיכוי היחיד שלהם לצאת מהמציאות קשת היום שלהם", הוא מספר. "ויש גם ילדים אחרים, שהספורט מציל אותם מימים שלמים עם הראש בתוך המסך. גם זו רעה חולה, וגם מזה אנחנו מצילים את הילדים, לראייתי". 

ומה יהיה על שוק הנדל"ן בארץ? יקותיאל, כאמור, לא מאמין שהשינוי המיוחל קרב ובא. "אני מאוד מאמין שיהיה שינוי, אבל לא בהכרח כזה שיוביל להוזלה. תל אביב תהפוך להיות כמו מנהטן – מקום לבילויים ולעסקים, שרק מעטים ירצו באמת לגור בה. רוב האוכלוסייה תמשיך לנהור לערים הסובבות אותה, והמחירים ימשיכו לטפס. המחירים ימשיכו לעלות – והציבור ימשיך לקנות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן