Forbes Israel Logo

מיפוי ממוקד: הכירו את האלטרנטיבה של צה"ל לגוגל מפות

שיטות הלחימה של צה"ל תמיד משכו את תשומת הלב העולמית. האחרונה שבהן, שמשלבת בינה מלאכותית, מידע רווי מודיעין, ומציאות רבודה - תנהל את שדה הקרב של העתיד

"תארו לעצמכם תייר שמגיע לעיר זרה", אומר לי קצין מודיעין ישראלי, "הדבר הראשון שהם עושים זה לפתוח את גוגל מפות ולחפש מסעדה. גוגל מסייע להם למצוא מקום, לנווט אליו ומציע מסלולים שיביאו אותם בזמן למסעדה. אנחנו עושים את אותו הדבר". טוב, לא בדיוק. אפליקציית מיפוי המציאות הרבודה שמתאר סגן אלוף נ' נועדה למצוא מחבלים מסתתרים, ולא מסעדות. "טעויות יכולות להיות קטלניות", הוא אומר לי, "אנחנו צריכים לאתר את הבית הנכון בו מסתתר המחבל, ברחוב הנכון".

ברוכים הבאים לשדה הקרב של העתיד – בינה מלאכותית, מיזוג נתונים ממקורות מרובים, מציאות רבודה. הכל מבוסס על טכנולוגיות קצה ובזמן אמת. אלא שזה לא ממש שדה קרב, כפי שאתם מכירים אותו. "מה שקרה לנו", אומר הקצין, "הוא שגורמים עוינים אימצו טכניקה להתמזג באזורים עירוניים מאוכלסים באזרחים, ועלינו לחשוף אותם במדויק ולנטרל את האיום".

אז עכשיו אתם מתחילים להבין את התמונה. תחשבו על גוגל Street View – אלא שזה לא גוגל. ומיפוי באמצעות מציאות רבודה שמקורו באיחוד מקורות רבים של מודיעין מסווג מאוד, לא שרתי הענן, ואם זה לא מספיק, יש גם בינה מלאכותית שמריצה ניתוח דפוסים על טקטיקות, טכניקות ונהלים של האויב כדי להסיק איזה אויב נסתר עשוי לבצע את הצעד הבא, בזמן אמת.

מכוונים רק לתוקף, לא לאזרחים

זו מציאות רבודה צבאית והיא לא ייחודית – מערכות כאלה נמצאות בפיתוח, אוזניות בסגנון גיימינג, שמכסות משחקים חבריים בדרך כלל, ולוחמים ככל הנראה, עוזרות למיקוד והימנעות מירי תועה של חיילים. אולם המערכת החדשה של צה"ל שונה. המציאות הרבודה נובעת ממיזוג של מקורות מידע מרובים, הכוונה היא לא להציג לחיילי הקרקע מבט מתקדם בסגנון המשחק על שדה הקרב, אלא להשתמש בנתונים חיים כדי להסיק היכן מסתתרים יעדים ממשיים.

תארו לעצמכם שוב את ה-Street View – אין צילומי מסך, אני חושש שהוא מסווג. חיצים וגרפיקה מסבירים לחייל בשטח מדוע הדירה בקומה השלישית עם מרפסת הברזל נחשבת לסביבה עוינת, מדוע כל מי שיוצא מהבניין יכול להיחשב כלוחם. הכוונה היא להשמיד איומים, אך גם לשמור על ביטחונם של אחרים, כדי למנוע נזק כולל. "עלינו לוודא שאנחנו מכוונים רק לתוקף ולא לאזרחים כלשהם", אומר סא"ל נ'.

הרעיון של ישראל ל"קרב רווי מודיעין" נמצא בפיתוח כבר יותר מעשור. התוכנית החדשה נמצאת בתוך יחידה 9900, פעולת המודיעין הויזואלי (מפות חשיבה, תמונות לוויין, ניתוח תמונות) בתוך אגף מודיעין, מנהלת המודיעין הצבאית במדינה, ויחידת אחות ליחידת מודיעין האותות 8200 הידועה יותר. יחידה 9900 הניבה כותרות לפני כמה שנים כאשר דווח כי היא מגייסת בני נוער אוטיסטים עבור כישורי הניתוח הייחודיים שלהם.

זיקוק מידע

כאשר סא"ל נ' מתאר את עבודת הצוות שלו, "פיתוח מיפוי תלת ממדי שהוא כמה שיותר מציאותי", הוא מתייחס ללא הרף לתצוגת המפות של גוגל על מפות העולם, לתחושת ההיכרות הזו. כן, המיקום עשוי להיות מוזר, אך נקודת המבט ידועה, מובנת בזמן אמת מוחלט. "עלינו לבנות משהו עם חווית משתמש זהה", הוא אומר, "חיילי צה"ל שחוצים את הגבול בפעם הראשונה חייבים להכיר את הסביבה".

נקודת מבט "רוויה מודיעינית" יכולה להיות מוצגת בפני החיילים בסמארטפון או בטאבלט, ו"בעיקר אנדרואיד", או להיות מוזרמת ישירות למשקפת או לכוונות הנשק שלהם. "הם לא יודעים מאיפה המידע מגיע", אומר סא"ל נ', "אבל זה מגיע למטרות שלהם ולמערכות ה-C2 שלהם בזמן אמת". הקצין מדגיש כי כל ההחלטות לגבי המטרה מתקבלות על ידי החייל בשטח, לא על ידי המערכת עצמה, זהו כלי עזר ולא מערכת מיקוד אוטומטית.

האתגרים שהיחידה החדשה התגברה עליהם, נאמר לי, כוללים את זיקוק המידע הזה, "טרה-בייט כל יום", אל מה שניתן ורלוונטי, זה תפקיד הבינה המלאכותית, ניתוח התבניות. החלון קצר – לחיילים ניתנות חמש עד עשר שניות להחליט על כל פעולה שהם נוקטים. הם מאומנים בתחום עם הטכנולוגיה, והמשוב שלהם מחדד את התוכנית עצמה, "מה דורש המשך פיתוח ומה יכול להשתלב בשטח".

מודיעין בזמן אמת

בסופו של דבר, אם מציבים את המורכבות בצד אחד, זו מפה תלת ממדית, פוטו-ריאליסטית, "עמוד השדרה עליו אנו בונים את המודיעין שלנו בזמן אמת – כדי להבין את האזור ומה האויב עושה בזמן אמת". על ידי כריית נתונים מחוויות לחימה קודמות, הבינה המלאכותית "מזהה דפוסי התנהגות האויב – ויכולה להבין היכן האויב ומה הוא מתכנן". זה מגובה במידע בזמן אמת, כולל נתוני קוד פתוח על השטח והסביבה.

דיברו רבות על מיזוג בין תחומי הסייבר והפיזי בשנה האחרונה, לא מעט בישראל, שהפכה למדינה הראשונה שהגיבה צבאית-פיזית להתקפת סייבר. כעבור כמה שבועות ארה"ב עשתה את ההפך. המושג החדש הזה של שדה קרב "רווי מודיעין" יכול לקחת את תחום הסייבר ולהזין ישירות את החיילים בשטח. אותם חיילים גדושים בחיישנים, והכל ניזון למערכת הביון המרכזית.

מידע מודיעיני שמתקבל בזמן אמת נשלח למשקפות ולכוונות של החיילים בשטח. צילום: shutterstock
מידע מודיעיני שמתקבל בזמן אמת נשלח למשקפות ולכוונות של החיילים בשטח. צילום: shutterstock

סא"ל נ' מתייחס לעתים קרובות ל"אויב הנעלם". הוא מתכוון לצללים העירוניים שבהם לוחמים ואזרחים משתלבים יחד, אסונות שעלולים להתרחש בכל רגע נתון. כן, הסגנון החדש הזה של לחימה במציאות מדומה נועד לחדד את התגובות, אך גם למנוע טעויות. נ' מסביר כי תצוגת המציאות המדומה מספקת מספיק מידע כדי לאפשר לחייל להבין מדוע מיקום נחשב עוין – החלטת המיקוד הסופית היא שלהם, ואם הם לא מבינים הם לא יפעלו בדרך הנכונה.

נאמר לי שהתוכנית החדשה הזו ביחידה 9900 הפכה למוקד פיתוח, שלמד את הגישה שלה מהתעשייה.  בתוך "המעבדה המשותפת" תמצאו מודיעין, חיילים קרביים, סייבר ופרסום, המקבילה הישראלית לדרפא (סוכנות ביון ממשלתית של ארה"ב), קבלני הגנה, אפילו סטארט-אפים. כאשר מתוכנן משהו חדש, נוצר אב-טיפוס שניתן לחיילי הקרקע למבחן שדה. המשוב שלהם מחדד את היכולת – או שולח אותו לפח.

שיטות לחימה חדשות

העולם הצבאי השתנה, אומר סא"ל נ', "היינו צריכים לדמיין שיטות לחימה חדשות – ככל האפשר אנו משתמשים בכלים שנוצרו מחוץ לתעשייה הביטחונית. אנו לוקחים מערכות אזרחיות וקוד פתוח ככל האפשר, אנו ניגשים למחקרים מרחבי העולם כדי לספק מוצרים מתקדמים".

התוכנית החדשה בשלה לשיתוף פעולה בינלאומי. "הדיונים שלנו עם מדינות שונות שנלחמות בטרור בעולם מראים שהן עומדות בפניי איומים ואויבים שמסתתרים בסביבות עירוניות. זו מערכת שמפגישה מודיעין מהיר, משופר על ידי בינה מלאכותית ומחובר למיפוי מדויק. זה החידוש שלה".

אין פרטים על מדינות אחרות שמשתמשות בטכנולוגיה, כמובן, אין פרטים על מקורות מידע – כולם מסווגים מאוד. "אני יכול להגיד לך שזה גשר בזמן אמת בין מודיעין לחיילים – מודיעין רוצה לשמור על סודותיו, מפעילי לחימה רוצים את המידע בזמן אמת".  בדיקת היכולות החדשות החלה השנה.

אתה יכול להוסיף את התוכנית החדשה של צה"ל להמון מערכות חדשות שנרכשות ומפותחות על ידי לקוחות צבאיים ברחבי העולם. הרעיון של הפצה בזמן אמת של מודיעין חי ממקורות רבים, ממש ל״C2״ או לכוונות של חייל, הוא חדש. האתגר כאן הוא שעל החייל להישאר מקבל ההחלטות. אם אי פעם תהיה השלכה כלשהי שהמיקוד יהיה אוטומטי, אז העולם הצבאי ישתנה ולא תהיה דרך חזרה.

צילומים: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן