Forbes Israel Logo

אלגוריתם לכל פועל: הכירו את המפתח להחלטות עסקיות נבונות

רוב האנשים לא משתמשים במילה "אלגוריתם" בכל יום ורבים חושבים שהיא מתייחסת לשורות קוד מסובכות. אך למען האמת, אלגוריתמים נמצאים בכל מקום והשימוש בהם הופך ליותר ויותר פופולרי.

כמעט כל חברה בעולם מבינה את החשיבות של פיתוח אלגוריתמים שיסייעו לה לנהל נכון את העסק. אלגוריתמים הם נוסחאות – לפעמים דיגיטליות, לפעמים מוטמעות בגיליון אלקטרוני – המאפשרות לחברות שונות לפעול בצורה חכמה יותר המותאמת לצרכי הלקוח. האלגוריתמים הטובים ביותר הם קנייניים; כלומר, רק לחברה מסויימות יש את הנוסחה. לעיתים האלגוריתמים מגובים גם בטכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית (AI), כך שיש להם את היכולת להפוך לחכמים יותר ולקבל החלטות טובות יותר לאחר כל עסקה.

מסייעים בבניית תהליכים | צילום: Shutterstock

רוב החברות מכירות בהצפת המידע הקיימת היום מחיישנים ומהתקנים חכמים, והמידע הנוסף המגיע ממדיה חברתית וממקורות אחרים. ההצפה הזו מצביעה כי זה הזמן הנכון להשקיע באסטרטגיית אלגוריתמים מקיפה יותר. האמת היא שרוב החברות מתקשות לנהל את זרמי הנתונים שכבר יש להן, שלא לדבר על טיפול בנתונים חדשים. אלגוריתמים הם המפתח להפיכת הנתונים הנוכחיים באותן חברות ליעילים יותר והפקת תובנות חכמות ומדויקות יותר.

הקושי בניהול האלגוריתמים

עם זאת, מתקשות החברות בתעשייה להתמקד בניהול המשאב הקריטי הזה והתובנות שהוא מפיק. חברות המפתחות אלגוריתמים מנסות לייצר, לנהל ולפרוס אלגוריתמים לכל שימוש, החל מכאלה המסוגלים לחזות את ביקושי הלקוחות ועד כאלה המסייעים לנהל מלאי. חברות הפיתוח מהירות יותר בלספק את הצורך לתעשייה לפני שזו מעלה ביקוש לכך.

ובכל זאת, כמעט כל החברות מדווחות על הקושי באימוץ אלגוריתמים מכמה סיבות:
• אף אחד לא נחשב כבעלים של אלגוריתמים. הם חוצי ארגון ומעניקים פתרונות ליחידות עסקיות שונות. אף אחד לא קובע להם סדר עדיפויות ומחליט היכן האלגוריתמים יסייעו הכי טוב ליצור לקוח מרוצה. מעטות החברות שמשקיעות באלגוריתמים החשובים ביותר עבורן.
• אלגוריתמים קיימים בכל חברה. יתכן שהם לא מגובים בנתונים מדויקים. יתכן שהם לא שותפו בין היחידות העסקיות הנכונות. הם קיימים, הם נמצאים בשימוש, אך יתכן שלא באופן הנכון.
• מחברות המפעילות אלגוריתמים נדרש תהליך המבוסס יותר על נתונים, מונע יותר מאנליזה. אלגוריתם איכותי זקוק שינהלו אותו.

נוסחאות המאפשרות לחברות לפעול בצורה חכמה | צילום: Shutterstock

זה מדהים כמה החלטות טובות יותר התקבלו כאשר אלגוריתמים ניתחו נתוני רכש בשמונה השנים האחרונות. האלגוריתמים משתלבים עם הבאזז המיוצר ברשתות החברתיות ובוחנים את דפוסי השימוש של הלקוח באמצעות חיישנים המובנים במוצרים המסופקים ללקוחות. אפילו מתכנני הביקושים האנושיים המנוסים ביותר באקסל לא יכולים להתחרות עם האלגוריתמים.

סדרה של צעדים

עבור רוב החברות, פיתוח ארגוני, יצירת תרבות ארגונית ובניית תהליכים מונעים על ידי אלגוריתמים. בעוד שגוגל, אמזון ואובר הן דוגמאות נהדרות לחברות שכבר נולדו לתוך עידן האלגוריתמים ומשתמשים בהם; חלק מהיצירה המעניינת ביותר נעשית דווקא על ידי חברות מובילות אחרות במשק כגון דל, קולגייט-פלמוליב, אנדר ארמור, קורנינג ועוד.

כל החברות שונות זו מזו. יש להן אסטרטגיות שונות בתוך תעשיות ספציפיות, רמות שונות של אוטומציה, וגישות ייחודיות ללקוחות שלהן. עם זאת, יש סדרה של צעדים אוניברסליים כדי ליישם אלגוריתמים בחברות ותעשיות:
• מנו ועדת אלגוריתמים בחברה המורכבת מנציגי מחלקת הכספים, שרשרת אספקה, מחלקת המכירות, השיווק, התשתיות ומשאבי האנוש. מדוע? מכיוון שכל האלגוריתמים הטובים הם אלגוריתמים חוצי-חברה. ועדת האלגוריתם תעדיף איזה אלגוריתמים להטמיע בחברה ותגבה את החלטותיה עם ההשקעה הטכנולוגית הנדרשת.
• בצעו ספירת מלאי של כל האלגוריתמים המוטמעים כבר בארגון ותתעדפו אותם. כך תחליטו אלו שיפורים ניתן לבצע והיכן למקד את ההשקעה. מתברר שלרוב החברות יש התחלה טובה בניהול אלגוריתמים ונתונים. אבל לא רבות הן החברות שהצליחו לפתח אותם. מקדו את ההשקעה באלגוריתמים שכבר קיימים בארגון שלכם.
• פתחו אסטרטגיה ארגונית שתגרום לכל זה לקרות. כנראה חסרים לכם בארגון כמה מתכנתים וחשיבה שיטתית. צאו לגייס אנשי מקצוע וכמה שיותר מהר.

מניתוח החברות בעלות שרשראות האספקה הגדולה בעולם – כמו דל, קולגייט פלמובליב ועוד – ניתן לראות איך הן ממשיכות במסע לעבר האלגוריתמים שלא רק יהפכו את הלקוחות שלהם למרוצים, אלא גם מאושרים. זה מה שיסייע להן לשמור על העסק שלהם, להרחיב ולהפיק את הרווח לו ראויים מובילי שוק.

אולי הגיע הזמן להשתמש במילה אלגוריתם בכל יום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.