Forbes Israel Logo

האם בוגרת Forbes Under 30 תצליח לנצח את הקורונה?

מחקר תאי מהפכני עשוי להוביל בקרוב לפיתוח "אנטיביוטיקה לווירוסים". אליס זאנג מנסה לרתום את המחקר גם למלחמה במגפה העולמית

חדשות מדאיגות: לנגיפים הגורמים למחלות כמו אבולה, סארס וקורונה אין לנו תרופה שעובדת כמו הפניצילין – אנטיביוטיקה בעלת טווח רחב שיכולה להילחם בעשרות זני חיידקים – אפילו כאלה שטרם גילינו. מציאת טיפול דומה לנגיפים היא הגביע הקדוש של מחקר התרופות במשך עשרות שנים.

עם זאת, כל זה יכול להשתנות בקרוב בזכות עבודתה של אליס זאנג, בוגרת רשימת Forbes Under 30 האמריקאית בשנת 2017 בתחום המדע. החברה שלה, Verge Genomics, השקיעה שנים בניסיון למצוא טיפול לחולי ALS, מחלה נוירולוגית הרסנית המכונה גם מחלת לו גריג. כפי שמתברר, וריאציות של תרופת ה־ALS שפיתחה עשויות להיות יעילות נגד נגיף הקורונה – וגם נגד נגיפים אחרים.

https://secure.cardcom.solutions/e/xBvE

"זה חשוב", אומרת זאנג, "כי אנחנו באמת זקוקים לתרופות שנוכל לאגור כדי למנוע מצב זהה למצב שבו אנו נמצאים כעת".

תעבוד גם מחוץ למעבדה?

מספר תרופות של החברה של זאנג היו "יעילות למדי" כנגד נגיף הקורונה בבדיקות שנערכו במכון המחקר MassCPR, לדברי ד"ר מארק נאמצ'וק, אחד ממובילי המחקר של הקבוצה.

ההסתייגות הגדולה: מה שעובד במעבדה לא תמיד עובד בגוף האדם. פחות מ־10% מהתרופות החדשות שמפותחות מגיעות לשוק, ושיעור ההצלחה של שימוש מחדש בתרופות קיימות לטיפול שונה – הוא דומה.

מטפלת ב"מכלי אשפה"

התרופה של Verge מתקנת "מכלי אשפה" בתוך תאים שממחזרים פסולת. עם מחלה כמו ALS, התהליך "משתגע" במערכת העצבים, אומרת זאנג. אך נגיפים משתמשים בו גם כדי לפלוש ולהדביק תאים. התמקדות ב"מיכלי האשפה" האלה מונעת מהווירוסים להיכנס, ובכך עוצרת את הזיהום.

הצעד הבא של זאנג הוא להפוך לשותפה עם חברת תרופות גדולה יותר כדי לפתוח בניסויים קליניים, שכנראה יחלו בתחילת שנת 2021. אם זה יתממש, לדבריה, זו יכולה להיות "הגנה חזיתית מפני התפרצויות נגיפיות עתידיות".

איור התמונה הראשית: Diego Patino

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.