Forbes Israel Logo

אנחנו לא לבד? אסטרונומים איתרו גלי רדיו מסתוריים מגלקסיה מרוחקת

החיפוש אחר חיים מחוץ לכוכב הלכת שלנו הוא אחד האתגרים המדעיים המרכזיים של המאה האחרונה. תקציבי עתק מושקעים ברחבי העולם בתחום חקר החלל, כאשר חלק ניכר מהם מוקדשים למאמצים לברר האם יתכן שכדור הארץ אינו הכוכב היחיד עליו מתקיימים חיים ושהאדם אינו היצור התבוני היחיד שקיים ביקום כולו.

אחד האמצעים הוותיקים בתחום הוא ענף טלסקופי הרדיו – מעין משדרי ענק דמויי צלחות לוויין, דרכם שודרו לעולם עד כה טקסטים מקודדים, מסרים מילוליים מוקלטים ואף מספר קטעי מוזיקה וצלילים אחרים. אך עד לאחרונה, לא התקבלה תשובה לאף אחת מהתשדורות הללו.

בסוף השבוע פורסם במגזין Science כי לראשונה זיהו חוקרי חלל אותות רדיו המגיעים מגלקסיה רחוקה ונקלטים ע"י ציוד המדידה שלהם. עם זאת, לא מדובר בתשדורות מסודרות כמו אלה שנשלחו לחלל ע"י האנושות, אלא באותות חד-פעמיים המיוצרים ככל הנראה ע"י אירועים גלקטיים מרוחקים בסדר גודל עצום.

צילום: רויטרס

האסטרונומים במצפה החלל פארקרס, הנמצא בקרבת סידני שבאוסטרליה, היו בעיצומה של סריקה לאיזור מסוים של החלל כאשר הבחינו בפרצים פתאומיים של גלי רדיו. הם זיהו ארבעה כאלה, שכל אחד מהם נמשך לא יותר מחמש מילי-שניות (כלומר: אלפיות השנייה), ונבדל מהאחרים בעוצמתו באופן ניכר. עם זאת, בסריקת אותו אזור בציוד חזותי הפועל במספר תחומי תדרים, לא אותרו אירועים חזותיים מקבילים.

המדענים מדדו את המרחק המשוער ממנו הגיעו הפרצים בעזרת שיטה המתבססת על חישוב כמות הגז החללי שדרכו עברו הגלים. ככל שגלי רדיו עוברים דרך יותר מהגז המצוי בחלל הספקטרום (טווח התדרים) שלהם מושפע ממנו, ולפי טווח התדרים של הפרצים המדוברים, חישבו המדענים שהוא מגיע ממרחק רב מאוד מחוץ לגלקסיה שלנו. בעקבות כך, הם הסיקו שכדי להגיע עד כדור הארץ, על הפרצים המקוריים להיות ב"ממדי אסון". בנוסף, לפי היקף הסריקה שגילתה את הפרצים טוענים המדענים שבשאר היקום עשויים להיות פי 10,000 אירועים מסוג זה.

כרגע, עדיין מנסים המדענים להבין מהו בדיוק סוג האירועים שפלט את ארבעת פרצי הגלים שאותרו. עד כה נפסלו כל סוגי האירועים המוכרים כרגע לאדם, מאחר והם אמורים היו להיות מלווים בפעילות בתחומי תדרים נוספים, או לדעוך הרבה לפני שהגלים הגיעו לכדור הארץ. לאור העובדה שאת מקורם של גלי גמא לקח עשור לאתר, גם הפעם עשויות לעבור שנים לפני שתיפתר התעלומה.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

צעד נוסף למאדים: ניסוי מוצלח של SpaceX

הדלפה מפוקפקת: האם נחשף האייפון המוזל?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.