Forbes Israel Logo

“אנחנו מביאים בשורה חדשה לעולם הגירושין”

אחד מכל ארבעה זוגות בארץ עתיד להתגרש – ומספר המתגרשים רק הולך ועולה. ב-2013 למשל, לא פחות מ-27% מהזוגות שנישאו באותו השנה התגרשו, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אלו לא רק סטטיסטיקות קודרות, משנות סדרי חיים וכואבות, אלא מאחוריהן עומד תהליך ארוך אשר גוזל משאבים רבים של זמן וכסף: קרבות ממושכים בין עורכי דין ממולחים שמלבים את התסכול והכעס, משברים כלכליים בלתי צפויים והורים וילדים שחיים במשבר חריף.

על רקע זה נפתח לאחרונה מרכז חדש מסוגו בארץ שכל כולו מוקדש לנושא הגירושין. הדדין, המרכז לגישור, ייעוץ והכוונה למתגרשים, מבקש להסתכל על הבעיה בעיניים אחרות. "המטרה שלנו היא להביא בשורה חדשה לעולם הגירושין", מספרת אפרת עזור, מנהלת המרכז. "אנחנו אומרים – תתגרשו בשלום, תתגרשו נכון, תתגרשו חכם, כך שתיפגעו פחות בדרך, ויהיו לכם פחות הוצאות כלכליות".

מרכז הדדין. להתגרש אחרת

לדבריה, המרכז מעניק מכלול של כל השירותים הקשורים בהליכי הגירושין. "זוג שמגיע אלינו למרכז ומעוניין לעבור את התהליך, מקבל ליווי של מגשר מקצועי", אומרת עזור. המגשר עובד קודם כל ביחד עם בני הזוג כדי לבנות תשתית טובה וחזקה להמשך הקשר שלהם ביום שאחרי הגירושין. השלושה גם עובדים יחד כדי להגיע להסכם גירושין שמיטיב עם שני בני הזוג וילדיהם, וכמובן מגן עליהם.

"לפעמים", ממשיכה עזור, "בזמן שהמגשר יושב עם בני הזוג יש צורך ביועצת זוגית שתלווה את בני הזוג, תרגיע את הרוחות, תייעץ כיצד להתנהג עם הילדים, והוא מעביר אותם לכזו. במקביל, המגשר מעביר אותם ליועץ כלכלי, שמסביר להם איך להתנהל ביום שאחרי, וישנה גם מאמנת אישית לילדים שמלווה את הילדים בתהליך". במרכז חשבו על כל תחומי החיים שבני הזוג יצטרכו להתמודד איתם בדרכם הנפרדת, ואף מציבים להם את האפשרות לרואה חשבון שילווה אותם, מתווך שיסייע למצוא קונה לדירה המשותפת, במידה והם רוצים בכך, ואף יועץ הלכתי שיענה על כל שאלה הלכתית שתעלה לאורך התהליך.

שגיא רוקח, עו"ד ומגשר בענייני משפחה

"למעשה, אנחנו מציעים מעטפת כוללת", אומרת עזור. "בדרך כלל כל אחד מבני הזוג הולך לעורך דין, ומשלם לו 60-70 אלף שקל. אצלנו ישנם בין שישה לעשרה מפגשי גישור שביניהם יש אימון פיננסי, אימון לילדים ועוד, התהליך מסתיים כאשר כל קצוות החוטים נסגרות. תוך חודשיים שלושה אפשר לסיים את כל ההליך בדרך יפה, תוך כדי שזה שכל אחד מבני המשפחה מקבל טיפול, בצורה זולה יותר מהליך הגירושין הקיים". בעצם, המרכז נותן מענה מהרגע שמחליטים להתגרש ועד הרגע בו התהליך מסתיים, כאשר כל השירותים ניתנים במקום אחד ובאותה עלות.

במרכז עושים הכל כדי שהזוג יצא לדרך חדשה בצורה הטובה ביותר, ועזור מדגישה שאם מגיע אליו זוג שעדיין לא בשל לגירושים, צוות המרכז לא ממהר לפתוח בהליכים. "אנחנו נותנים גם לו את המקום ומפנים אותו ליועצת הזוגית שיושבת אצלנו".

שגית ארגמן הוט, עו"ד ומגשרת גירושין

לשנות תפיסה

במרכז הדדין יושבים כיום אנשי מקצוע מנוסים בתחומם – עורכי דין שהם גם מגשרים, יועצים כלכליים, יועצות זוגיות ומאמנת אישית לילדים. הוא נמצא בגבעתיים, אך הכוונה היא לפתוח סניפים נוספים בעתיד. בין השאר, ניתן למצוא במרכז את שגית ארגמן הוט, עו"ד ומגשרת גירושין שמאמינה כי העיסוק בענייני משפחה נוגע בקרביים של כולנו, במקומות הפרטיים ביותר ובעצבים החשופים; שגיא רוקח, עו"ד ומגשר בענייני משפחה, שבמסגרת עבודתו כעו"ד מייצג פגש במשפחות רבות אשר עוברות טלטלה של ממש בעקבות פירוק התא המשפחתי; נדב נישרי, מגשר גירושין שכתב את הספר "להתגרש בשלום"; אלינור רוזן שוורץ, עו"ד ומגשרת שסבורה כי בהליך גישור, בניגוד להליך משפטי, ניתן למצוא פתרונות יצירתיים "מחוץ לקופסא"; חיים זוארץ, עו"ד שמאמין בדרכי פשרה וגישור לפתרון הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט; עליזה הרשקוביץ, שבשנים האחרונות ליוותה ואימנה בהצלחה רבה ילדים ונוער אשר חוו משברים משפחתיים, אישיים וחברתיים; מיטל חדד מסורי, מנחת הורים ומאמנת זוגית ואישית, שמייעצת בגישת שפר; ושי אבו, שבמשך השנים זכה להכיר משפחות רבות במסגרת ליווי פרטני באמצעות גופים גדולים כגון משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ומשרדי ממשלה.

"יש כיום מרכזי גישור שמעניקים שירותי גישור, אבל אין משהו כזה שמכיל בתוכו הכל", מדגישה עזור. "חשוב לנו להדגיש שהמטרה היא לשנות תפיסה, האג'נדה שלנו היא לעשות טוב. גם ככה גירושין הוא תהליך מאוד קשה, אם יש ילדים שמעורבים בזה אז בכלל", היא מסכמת, "אנחנו מציעים להתגרש אחרת, בלי מלחמות עולם".

לאתר הדדין – המרכז לגישור, ייעוץ והכוונה למתגרשים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.