Forbes Israel Logo

“אני מרגיש שזום לא שייכת לזום יותר – היא שייכת לעולם”

אתם חושבים שהעולם שלכם התהפך? תשאלו את מייסד זום, אריק יואן, שפיתח אפליקציית שיחות וידיאו לעסקים, ומגפת הקורונה הפכה אותה לאמצעי המפגש העיקרי בעולם מבודד

ילדיו של אריק יואן, מנכ"ל זום, סופסוף מתעניינים בעיסוק של אביהם. הם היו שם, כמובן, גם לפני כן, באפריל 2019, כשיואן הנפיק בבורסה את אחת מחברות אפליקציות שיחות הווידיאו המובילות בעולם והפך למיליארדר. עד החודש שעבר בתו הקטנה של יואן לא ממש התעניינה בעבודה של אבא. אבל בעקבות מגפת הקורונה כל תלמידי בית הספר שלה עברו ללימודים מרחוק באמצעות המחשב – כולל תלמידי כתה ח' שבה היא לומדת. "מעולם לא היה לה עניין בעבודה שלי", מספר יואן בראיון בלעדי לפורבס. "בפעם הראשונה היא שאלה אותי לפני מספר ימים 'אבא איך מצביעים בכיתה בזום?'".

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל 2020 של פורבס ישראללרכישת הגיליון לחצו כאן

בנו של יואן, בשנתו הראשונה בקולג', הפך למשתמש נוסף בזום בעל כורחו. "'סופסוף הבנתי למה עבדתי קשה כל כך', אמרתי לו. אולי בניתי את הכלים האלו בשבילך, כדי שתוכל להמשיך ללמוד בכיתה וירטואלית בתקופה הזו". יואן בן ה-50 מחייך ומוסיף שלמרות ההבנה הגדולה השניים לא מפסיקים לריב על ה-WiFi בבית. 

עולם חדש

ברוכים הבאים לעולם החדש של חיי עבודה מהבית. כשמגפת הקורונה פוגעת במרבית העולם, מובילה ערים שלמות לבידוד וכופה סגירת בתי ספר ומוסדות אקדמיים בכל רחבי העולם, מתגלה אפליקציית זום, כאחד הכלים המובילים שמאפשרים לשמור על עסקים בחיים, לקיים שגרת לימודים, לערוך מסיבות ימי הולדת וירטואליות, אימוני כושר קבוצתיים ועוד. היא גם אחד הכלים, שזוכים כעת (הודות לבעיות אבטחה ופרטיות) לביקורת הנוקבת ביותר. 

לפני כחודש, ב-28 במרץ, יום שבת, כשלושה מיליון לקוחות הורידו את האפליקציה לסמארטפון שלהם. שיא חדש לחברה במספר הורדות ביום אחד. שלושה מיליון ההורדות הביאו את האפליקציה לכ-60 מיליון משתמשים מאז ההנפקה בשנה שעברה. לאחרונה מוקמה זום במקום הראשון מבין האפליקציות החינמיות שהורדו מהאפסטור של אפל – לפני גוגל, וואטסאפ וטיקטוק. הנתון הזה לא כולל את המשתמשים דרך מחשבים ניידים או נייחים. ב-1 באפריל נרשם שיא נוסף לחברה: 200 מיליון משתמשים בחודש, פי 20 מהשיא של שנת 2019.

הקפיצות אלה דחפו את החברה לסחרור פיננסי. בשבוע שעבר נסחרה מניית זום ב-143% מעל מחירה בהנפקה. היא זינקה ב-44% רק בחודש האחרון, כאשר בתקופה זו צנח מדד S&P 500 בכ-11%. הזינוק במנייה הקפיץ את שווי החברה ל-42 מיליארד דולר. אריק יואן, מנכ"ל זום, הפך לאחד המיליארדרים החדשים הבולטים שעשו את הונם בכוחות עצמם. הוא מופיע ברשימת המיליארדרים החדשה של פורבס עם הון של 5.5 מיליארד דולר.


זום הגיעה למקום הראשון בין האפליקציות החינמיות שהורדו מהאפסטור של אפל – לפני גוגל, וואטסאפ וטיקטוק. ב-1 באפריל נרשם שיא נוסף לחברה, 200 מיליון משתמשים בחודש

גם לפני מגפת הקורונה רשמה החברה רווח מכובד של 25 מיליון דולר על הכנסות של יותר מ-600 מיליון דולר בשנה ועם 81 אלף לקוחות משלמים (לא חינמיים) ביניהם רשת וולמארט האמריקנית וחברת סמסונג.

זום הפכה בין לילה לתופעה נדירה בעולם הרשתות החברתיות. היא הפכה ויראלית בטוויטר, בטיקטוק ואיפה לא – הישג לא קטן לתוכנה עסקית. ציוץ אחד בטוויטר שקיבל 85 אלף לייקים הלך ככה: "קיבלתי אימייל שאמר: 'אנו מזכירים לך ללבוש בגדים במהלך פגישות בזום'. חוקים מומצאים כשהם הופכים לרלוונטיים, לא לפני". ציוץ אחר שקיבל 21 אלף לייקים: "חחח… חשבת שאתה טוב ממני כי למדת בהארוורד??? כולנו עכשיו לומדים באוניברסיטת זום". (אגב, גם אוניברסיטת הארוורד האמיתית מנהלת את כל השיעורים שלה באמצעות זום).    

צניחה חופשית

את יואן ועובדיו מעסיקות שתי משימות: לדאוג להמשך התפקוד של האפליקציה ולוודא שהיא נגישה למי שזקוק לה יותר. כשסין נכנסה לבידוד, פתח יואן את האפליקציה החינמית, שבדרך כלל מוגבלת לשיחה של 40 דקות, לשימוש חופשי של עד 24 שעות ברצף. במהלך חודש מרץ הרחיב את השימוש החופשי באפליקציה לבתי ספר בסין ובאיטליה ובהמשך ל-19 מדינות נוספות. עד תחילת אפריל יותר מ-90 אלף בתי ספר החלו להשתמש בזום.

עד לאחרונה נראה היה שהדאגה העיקרית של זום היא להצליח לשמור על התוכנה מקריסה עקב שימוש של מיליוני משתמשים נוספים. מה שיואן לא לקח בחשבון הוא קצב הגדילה. אבל לזום, שחווה כעת כאבי גדילה, מתווספות דאגות ובעיות נוספות: בתי ספר רבים מתלבטים אם להתחיל שימוש באפליקציה, לאחר שהתברר שהאקרים פורצים את התוכנה ומשתלטים על שיחות. המצב הגיע לכך שהאף. בי. איי פרסם הנחיות וכללים לשימוש בזום על מנת למנוע פריצות נוספות. 

התובעת הכללית של ניו יורק ביקשה תגובה מזום בעקבות חששות של גולשים להשתמש בתוכנה. תוך זמן קצר הצטרפו טענות נוספות של מסירת מידע אישי של משתמשי האפליקציה לפייסבוק, ללינקדאין ולחברות נוספות. זה הספיק כדי ש-SpaceX תצטרף לנאס"א ותאסור שימוש פנימי באפליקציית זום.

זום. אפליקציה ייעודית ששינתה את יעודה בין ליל. צילום: Zoom
זום. אפליקציה עסקית ששינתה את יעודה בין ליל. צילום: Zoom

בתחילת החודש פרסם יואן פוסט שבו הכריז, כי הקפיא את שדרוג מאפייני השיחות ויתמקד בשלושת החודשים הבאים בביטחון מידע ופרטיות ובנושאים נוספים. "אני מחויב להיות פתוח וכן אתכם", כתב יואן. נראה שההצהרה הזו לא הפיגה את חששם של חלק מהמשתמשים – ובעיקר לא את החשש של המשקיעים: מניית זום צנחה ב-20% בשלושת הימים שלאחר ההכרזה.

בראיון בלעדי לפורבס טוען יואן שהוא גאה מאוד במספר האנשים שהאפליקציה עוזרת להם ביומיום, והוא לוקח אחריות אישית על השיבושים האחרונים. "אנחנו לוקחים זאת ברצינות רבה. אני באמת רוצה לבנות משהו שיעזור לעולם להיות מקום טוב יותר".

פעם שמינית גלידה 

כבן למהנדסי כרייה במזרח סין, יואן הוקסם מיזמים כמו ביל גייטס. לאחר שסיים בסין לימודי תואר במתמטיקה יישומית ב-1991 החליט לעבור לארה"ב. אבל בלבול בהגדרת התפקיד שלו גרמה לדחיית הוויזה האמריקנית בשנה וחצי. וכאשר יואן עלה על הרדאר של רשויות ההגירה האמריקאיות כמי שכבר נדחתה לו ויזה פעם אחת, לא איחרו להגיע עוד סירובים. ליתר דיוק שבעה סירובים נוספים.

יואן לא ויתר, ולבסוף הגיע לקליפורניה. שם החל לעבוד בחברת Webex, חברה צעירה בתחום השיחות הווירטואליות. ב-2007 החברה נרכשה על ידי סיסקו, ויואן עזב ארבע שנים מאוחר יותר, מאוכזב מרמת המוצר.

הוא החל לבנות את זום, ובתחילת דרכו הציע את שירותיי האפליקציה חינם לארגונים ומוסדות, כמו אוניברסיטת סן פרנסיסקו. ההצעה החינמית ההתחלתית שיחקה תפקיד משמעותי בהקמת העסק של יואן. בשנה שלפני ההנפקה שלה, רוב הלקוחות הגדולים של זום הצטרפו כלקוחות חינמיים, כך עולה מהתצהיר שהגישה לרשויות המס.


ההישגים דחפו את החברה לסחרור פיננסי. היא זינקה ב-44% רק בחודש האחרון, כאשר בתקופה זו צנח מדד S&P 500 בכ-11%. הזינוק במנייה הקפיץ את שווי החברה ל-42 מיליארד דולר

עכשיו, הדחף האלטרואיסטי הזה מקבל חשיבות גלובלית, כשזום הפכה לחיונית לכלכלת העבודה מהבית. אך זום רחוקה מלהיות החברה היחידה בתחום. מיקרוסופט וגוגל הכריזו שתיהן על פתיחה של עוד אופציות חינמיות לאפליקציות שלהן לשיחות וידאו וכיתות וירטואליות. בנוסף, RingCentral ו-Newsela, שתי חברות אמריקאיות פחות ידועות, עוסקות גם הן בתחום.

אך ככל הנראה, אף חברה לא תצבור את כמות הלקוחות החדשים במהירות כל כך גדולה. איך זום יכולה לעמוד בקצב? "האם הפלטפורמה שלכם מוכנה לכל כיתת קולג' באמריקה? בו זמנית? שאלה שמטרידה את חברי", כותבת אדריאן קין, עוזרת פרופסור באוניברסיטת בראון, בחשבון הטוויטר שלה. "זה לא ריאלי לצפות שפשוט נעביר את הלימודים לשיחות בזום, והכל יהיה בסדר", הוסיפה אחר כך במייל לפורבס. היא ציינה כי ישנם סטודנטים רבים בעלי גישה לאינטרנט איטי או מקוטע או לחילופין ללא מקום שקט ללמוד בבית שבו גרים אנשים נוספים.

15 דקות איחור

יואן אולי לא צפה את כל הדרכים בהן זום תוכל לענות על הקשיים בתנאי הריחוק החברתי, אך החברה החלה להכין את עצמה לשינויים גדולים בעקבות נגיף הקורונה. בסמוך להתפרצותו, בתחילת ינואר, לקוחות כמו וולמארט ודל פנו בשאלות לגבי היכולת להעביר את עובדיהם לעבודה מהבית והאם הדבר יתאפשר באמצעות זום, מספר יואן. החברה הכשירה את עובדיה להתמודדות עם אסונות טבע, אך לא צפו שהאסון יהיה מגיפה עולמית.

17 מרכזי הדאטה של זום מתוכננים לתמוך בתנועת נתונים גדולה פי 100 מהתנועה שזורמת כרגע. "מה שיפה הוא שבשירותי ענן יכולת האחסון היא בלתי מוגבלת, תאורטית כמובן", אומר יואן. עם מהנדסים ומתכנתים פזורים בעולם, כולל בסין ובמלזיה, לזום יש יכולת בקרה מרחוק על כל המערכות בכל זמן.

חברות רבות ימשיכו לעבוד מרחוק גם ביום שאחרי הקורונה. זום תרוויח. צילום: Zoom
חברות רבות ימשיכו לעבוד מרחוק גם ביום שאחרי הקורונה. זום תרוויח. צילום: Zoom

אך עדיין, כמה לקוחות של זום מזהים ירידה באיכות הווידיאו או קשיים בחיבור לשיחות. גם מרכז התמיכה של זום חווה עומס קיצוני עם זמני ההמתנה ארוכים מהרגיל. כל זה לא מפתיע, אם לוקחים בחשבון שמספר המשתמשים הפעילים ביום עלה ב-610% בחודשיים האחרונים.

זו לא רק בעיה של זום. האינטרנט כולו חווה קשיים בשל העומס הרב שנגרם מכל כך הרבה אנשים שחייהם עברו להתנהל עכשיו ברשת, אומר המנהל הטכנולוגי של חברת התקשורת CommScope, מורגן קורק. הוא ממליץ לקבוע פגישות בזום כ-15 דקות לאחר שעה עגולה על מנת למנוע עומס.

ביטחון ופרטיות

אבל הנושא הדחוף והחשוב ביותר של זום כרגע הוא ביטחון ופרטיות. לקראת סוף חודש מרץ, פורסם באתר חדשות הטכנולוגיה Vice Media, שזום מעבירים מידע לפייסבוק גם על משתמשים ללא חשבון פייסבוק. זום טוענים שהמידע היה מוגבל וכלל נתונים כלליים כמו באיזה מחשב אתם משתמשים או איזו שפה אתם מדברים. יום לאחר הפרסום שיתף יואן בבלוג שלו פוסט מתנצל שבו הסביר כי ביטל את האופציה באפליקציה למשתמשים להתחבר דרך חשבון הפייסבוק שלהם. 

ומה לגבי הגנה מפני פריצות והאקרים? ב-30 במרץ נשלח לזום מכתב מהתובעת הכללית של ניו יורק, בדבר טענות על פגיעה בפרטיות, כולל תהייה האם הזינוק במשתמשים הפך אותה לחדירה יותר לפריצות.  "במהלך מגיפת הקורונה אנחנו עובדים מסביב לשעון על מנת להבטיח את המשך התפקוד הרציף של בתי חולים, בתי ספר, אוניברסיטאות ועסקים ברחבי העולם", כך טוענים בזום בהצהרה שנשלחה לפורבס. "אנחנו מעריכים את המעורבות של התובעת הכללית בנושאים האלה ושמחים לספק לה את המידע שדרשה".

נראה שפוסטים והצהרות מתנצלות הן דבר שגרתי אצל זום. יואן מודה שפריצות של האקרים הן משהו שמעולם לא נתקל בו. "אני באמת לא מבין למה האקרים ירצו לפרוץ לכיתות לימוד. הם מתכננים ללמוד אלגברה, אולי חשבון דיפרנציאלי?"

נקודת החולשה

מקור הבעיה לדעתו של יואן הוא השימוש העיקרי והמקורי בזום – לצרכי עבודה. עובדים שישלחו תמונות או תכנים לא ראויים או ינסו לבצע מתיחות במהלך שיחות זום, ימצאו עצמם מהר מאוד מחוץ לחברה, אבל זה שונה כאשר השיחות הופכות לציבוריות או בכיתות וירטואליות. יואן מוסיף, כי ברגע שהחלו להיסגר בתי ספר, האינסטינקט הראשוני שלו היה לעזור למורים, אך הדבר קרה מהר מדי. אולי היתה זו טעות. היה עדיף להעביר יום או יומיים של הדרכה בשימוש בזום למורים ומרצים לפני שהם מתחילים לעבוד עם האפליקציה, הוא מוסיף. ישנן אופציות להוסיף סיסמה לשיחות, או לנעול מסך וחלקם הגדול של המשתמשים לא מכיר את היכולות הללו. "לא עשינו עבודה די טובה. רצינו לתת גישה חופשית לאפליקציה, בהנחה שיש לכולם גישה לשירותי IT טובים, שיכולים לדאוג לענייני האבטחה".


יואן מודה שפריצות של האקרים הן משהו שמעולם לא נתקל בו. "אני באמת לא מבין למה האקרים ירצו לפרוץ לכיתות לימוד. הם מתכננים ללמוד אלגברה?"

נקודות חולשה נוספות של זום נובעות מהגישה הנאיבית שלה לגבי שימוש באפליקציה שלא למטרת עבודה. כך למשל הורדה אופציה שהראתה את מידע על משרת המשתמש ונועדה להקל על שיחות עסקיות. טעויות אחרות היו לחלוטין לא מחויבות המציאות, כמו למשל שיווק האפליקציה ככוללת הצפנת קצה לקצה, מה שלא היה נכון.

בזום מתעקשים שהמידע שנאסף על המשתמשים הוא רק זה שהכרחי על מנת לספק "תמיכה טכנית ותפקודית" או במילים אחרות, לוודא שהווידאו והסאונד בשיחות עובדים כמו שצריך. אך נראה שיש מקומות שבהם החשש גובר, כמו בית ספר בקולורדו שהפסיק לעבוד עם זום בטענה שלא ניתן לדעת למי תהיה שליטה על המידע שנאסף עליהם בטווח הארוך. 

היום שאחרי

בתחילת אפריל, אחרי לילה כמעט ללא שינה, כינס יואן ישיבה של עובדים בכירים בחברה, מהמטה הזמני שנמצא בביתו בקליפורניה. הימים האחרונים היו קשים במיוחד, הוא אמר כשהציג את המשבר הגדול ביותר בקריירה שלו. "אני רוצה להעלות את הרף", אמר יואן לעובדיו. "נעשה בדיקות כפולות, ומשולשות בנושא הפרטיות והביטחון, כדי שלא נאכזב אף אחד מלקוחותינו".

רק שבוע קודם לכן, בשיחת זום אחרת, נשמע יואן שונה לחלוטין. זו היתה שיחת ה"הפי האוור" הראשונה שלו עם מנהלים בחברה. הוא הציג מאפיינים נוספים שהחבר'ה עבדו עליהם כמו מסך דמוי "סנאפצ'אט" בליווי המסר "פגשו את הצד הכיפי של זום", ומצד שני אופציות חדשות להרצאות אקדמיות. חלק מהפיתוחים היו מוכנים וחלקם עוד בעשייה, אבל הכל הוקפא ב-1 באפריל.

יואן טוען שאמצעים נוספים יינקטו על מנת לשמור על פרטיות המשתמשים, מעבר לאלה שפרט בבלוג שלו. ככל הנראה יוסרו אפשרויות האיכון והקוקיז מהאתר. בנוסף, בעתיד לכל שיחה תידרוש סיסמה כאמצעי הגנה. הוא גם אומר שהחברה תכפיל את מאמצי התיקון של תקלות ובאגים, ותהיה פתוחה לביקורת מהלקוחות.

ואם הוא לא יצליח לגרום לזום להיות "הפלטפורמה הבטוחה ביותר בעולם" בשנים הקרובות, הוא אפילו ישקול לפתוח את הקוד של זום, ולאפשר למתכנתים לשפר אותו.

קורבן של עצמה

"אני מרגיש שזום לא שייכת לזום יותר. היא שייכת לעולם", אומר יואן. "אני צריך עזרה מהציבור. בואו נבנה ביחד פלטפורמה בטוחה יותר וטובה יותר. הכי טובה בעולם, כדי שכל העולם יוכל ליהנות ממנה".

ומה יקרה לזום לאחר שמגפת הקורונה תחלוף? אנליסטים רואים בנגיף הקורונה קריאת השקמה לחברות ועסקים לחסוך בשכר דירה ובזמני נסיעות ודלק – ולהעביר עובדים לעבודה מהבית בטווח הארוך. לכן צופים כי זום תמשיך להיות פופולרית אף יותר בעתיד בקרב לקוחות משלמים, גם לאחר שיגמר המשבר. "בזום יש תרבות של רצון לשפר כל דבר, והפעולות שהם מבצעים מצביעות על כך", אומר סטרלין אוטי מ- JP Morgan Research, שממשיך להאמין במניית זום. 

בנוסף, הספקות האחרונים בנוגע לזום לא מגיעים מקהל הלקוחות המשלם שלה. הם מכירים את האפליקציה על בוריה, מאפייניה ויכולותיה. "אני חושב שאריק יואן נמצא במצב בלתי אפשרי", אומר אלכס זוקין אנליסט ב-RBC. "אני חושב שכאשר בנו את המוצר, הם לא תכננו הצלחה עולמית כל כך גדולה", הוא מוסיף ומאמין שזום הפכה לקורבן של עצמה ושל הפופולריות שלה. "אתה נתקל בהרבה מאוד בורות, שאין לך יכולת לממן את הסתימה שלהם, כשאתה מתחיל לנהל בזום ימי הולדת במקום ישיבות עסקיות".

שיעור בהתמדה

יואן מכיר בכך שהוא האחראי העיקרי למצב שנוצר. "אני חושב שעשינו טעות, אך כוונותינו היו טובות", הוא אומר. כשהוא מיוסר מהצרות הטבות שנכנסו לחייו עם הזינוק לצמרת חנות האפליקציות. אבל יואן כבר מצפה לחזור לאזור הנוחות שלו, ללחם ולחמאה – הלקוחות העסקיים. "לו היתה לי אפשרות, בטח הייתי מעדיף לחזור אחורה ולעבוד עם לקוחות עסקיים בלבד, אך כרגע זה משחק שונה לחלוטין", אומר יואן. "אנחנו צריכים לעבוד פי עשרה יותר קשה מבעבר על מנת לרכוש בחזרה את האמון בנו".

אלו זמנים קשים, קשים עוד יותר כשהם מתרחשים בבית, שם עובד יואן לעיני כל בני משפחתו. הוא מספר שעד לפני כמה שבועות אימו, שגרה בביתו, היתה שואלת למה הוא מאחר לארוחת ערב. היום היא שואלת למה הוא נשאר בבית ובקושי מספיק לישון.

יואן, מקווה שבימים אלה הוא משמש דוגמה לילדיו להתמדה בזמנים קשים. "אמרתי לבני משפחתי ולילדיי שאנחנו הולכים לעבור תקופה קשה, שבה אהיה עסוק מאוד ולא אהיה פנוי לדבר איתם הרבה", הוא מספר. "אבל יום אחד הם יבינו למה בתקופה הזאת העבודה שלי היתה אינטנסיבית כל כך". עד אז, יואן עושה כל שביכולתו על מנת לשמור על אנשים מחוברים בעולם מבודד.

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל 2020 של פורבס ישראללרכישת הגיליון לחצו כאן

שער גיליון אפריל 2020 של פורבס ישראל
שער גיליון אפריל 2020 של פורבס ישראל

צילום התמונה הראשית: Kena Betancur/Getty Images

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן