Forbes Israel Logo

אסיה מתחממת: יפן וארה”ב חוברות יחד כדי לעצור את סין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דיבר מאז נובמבר עם המנהיגים של סין, טאיוואן והפיליפינים. הוא נלהב להשאיר חותם באסיה. אבל ביקור ראש ממשלת יפן שינזו אבה בוושינגטון בשישי האחרון, מראה סימנים לעידוד מערכת היחסים הקרובה של טראמפ עם המדינה הזו, שהיא משמעותית אסטרטגית. הסיבה לכך – השניים חוברים יחד כדי להתנגד להתרחבות של סין.

ממשלת ארה"ב צריכה את יפן יותר מאי פעם כדי להתגבר על ההתרחבות הסינית באסיה, כאשר טראמפ שומר על חשדנות כלפי בייג'ינג בכל הקשור למסחר וההתרחבות הימית הסינית אל מעבר לחופה הדרומי. ליפן יש את התלונות שלה כלפי סין והיא צריכה את השוק האמריקאי, שהוא לא משהו שטראמפ שמח לוותר עליו עבור הבטחות הקמפיין שלו שכללו את "אמריקה קודמת לכל". המדינה עם הכלכלה המפותחת ותלוית הייצוא רוצה גם להוביל את אסיה, ולסייע לחלקים הפחות מפותחים של היבשת עם תשתיות, בתמורה לפתיחת שווקים ודלתות עבור השקעות. סין, במידה רבה, עושה את אותו הדבר.

במקביל, מתברר שסין ויפן לא כל כך מסתדרות יחד בשל נושאים לא פתורים הקשורים למלחמת העולם השנייה ולוויכוחים בני ימינו על ריבונות בשטחים ימיים. מזכיר המדינה של טראמפ הכעיס את בייג'ינג כשאמר כי ארה"ב צריכה להרחיק אותה מאיים מלאכותיים בים סין הדרומי. מדיניות המסחר האמריקאית-סינית מתוחה גם היא, כמו גם קמפיין "מניפולציית המטבעות" נגד כלכלת סין שהגיע לאחריה.

לכן, כאשר טראמפ קרא לברית ארה"ב-יפן "אבן פינה לשלום וליציבות" באסיה ונדר להביא את שני הצדדים קרוב אף יותר, ההערות האלו הקלו על אבה, שלא היה בטוח כיצד לקרוא כמה מהמילים הקשות שנאמרו קודם לכן על ידי טראמפ לגבי גישה מבחוץ לשוק היפני, שלוותה על ידי שיחה עליזה ביום חמישי האחרון לנשיא הסיני שי ג'ינפינג.

לבעלת הברית האמריקאית הוותיקה יש את העוצמה הצבאית – מספר שבע בעולם בדירוגים של מסד הנתונים GlobalFirePower.com – כדי להיות שחקנית משכנעת באסיה. סין מדורגת שלישית.

טראמפ ואבה לוחצים ידיים בנובמבר האחרון | צילום: Government of Japan

ליפן יש השפעה כלכלית גם כן. היא מעניקה סיוע בפיתוח והשקעות למדינות עניות באסיה, כשהמטרה בחלקה היא לבסס ברית אנטי סינית, פרו אמריקאית. בריתות אחרות כוללות את וייטנאם והפיליפינים. יחד עם זאת, לארה"ב יש דברים אחרים לעשות – כמו אלמנט "אמריקה ראשונה" של הנשיאות בת הכמעט חודש של טראמפ. היא עשויה להישען על יפן בניסיון לבצע כמה בדיקות על סין.

"עבור מה שקורה באסיה, לארה"ב לא הולכת להיות נוכחות גדולה", טוען כריסטיאן דה גוזמן, סגן נשיא ופקיד אשראי בכיר במודי'ז בסינגפור. "ליפן אולי יש את התשוקה למלא את החלל הזה". אחרת סין אולי תמלא אותה, לדבריו. "סין הבטיחה מאגר גדול של השקעות עבור הפיליפינים. ואז הממשלה הסינית חזרה בה והבטיחה חבילה דומה עבור מלזיה. הם מנסים להשיג השפעה דרך השקעות".

לאחר שבת בריתה של סין, צפון קוריאה, ביצעה ניסוי בירי טיל בליסטי לים ביום ראשון, גם יפן וגם ארה"ב הביעו את מחאתן. טראמפ העניק לטוקיו זריקת עידוד נוספת על ידי הרגעת יפן כי איי סנקאקו שאינם מיושבים אך אסטרטגיים, נמצאים תחת ריבונות יפן אך נתונים למחלוקת עם בייג'ינג – נופלים תחת אמנת הביטחון היפנית-אמריקאית. שיתוף הפעולה ההגנתי יהיה "אינטרנסיבי", מציין ג'ון וייל, האסטרטג הגלובלי הראשי בפירמה Nikko Asset Management היושבת ביפן. שני הצדדים "חולקים מספר דאגות גיאופולוטיות", הוא מוסיף.

יפן צפויה לקבל משהו עבור זה שהיא פוקחת עין על מעשי סין. עם קשרים הדוקים כאלו, גם נשיא פרוטקציוניסט אמריקאי כמו טראמפ יגלה שקשה לגרום ליפן לעזוב את השוק האמריקאי. מצב כזה יפגע קשות ביצואנים יפניים גדולים כמו פנסוניק וטויוטה. סין וארה"ב הן שני השווקים המובילים לייצוא של יפן, כאשר בשנים האחרונות כל אחד שווה מעל ל-100 מיליארד דולר. "ההיקף עבור הסיוע של יפן בתיעוש מחדש של ארה"ב הוא עצום", מסביר וייל. טראמפ רוצה להביא מפעלים מעבר לים לאדמת ארה"ב, כדי להעלות את מספר העבודות באמריקה.

"למרות שלנשיא טראמפ יש עמדה נוקשה כלפי יפן, הפגישות בסוף השבוע סייעו לפתח יסודות עבור מגעים עתידיים", מציין קוהי איוואהרה, כלכלן ב-Natixis Japan Securities. "לפחות הם לא הרסו כעת את האקלים העתידי של כלכלת יפן וההשקעות שלה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.