Forbes Israel Logo

אפל יורדת מאפליקציית יוטיוב: האם זו מתקפה על גוגל, או שלה?

אפל הודיעה כי אפליקציית היוטיוב שלה תושמט מן ה-iOS6, מערכת ההפעלה החדשה שתפעיל את האייפון הבא שלה היוצא בחודש הבא. זה נשמע כמו מתקפה דרמטית כחלק מה"מלחמה התרמו-גרעינית", כפי שקרא לזה סטיב ג'ובס, בין אפל לגוגל.

אבל לא בטוח שזה התסריט, אולי אפילו ההיפך: רובנו לא שמים לב, אבל אפליקציית היוטיוב שעל האייפון שלהם באמת עוצבה ע"י אפל, שארית מהשקת המכשיר ב-2007, כשכל האפליקציות היו של אפל ויוטיוב הייתה הזכייה הגדולה. אלא שמאז נראה שאפל לא עשתה הרבה כדי לקחת את האפליקציה קדימה, וכעת היא נראית ישנה לא פחות מהטלוויזיה המצוירת באייקון של האפליקציה.

חשוב מכך אף יותר מנקודת מבטה של גוגל – אפל לא הניחה לפרסומות לחדור לאפליקציית היוטיוב שלה ולהידבק לאותן מיליארדי צפיות בחודש שיוטיוב זוכה להן ממכשירים סלולוריים. אם נקיש שם של אומן כלשהו, נקבל קטעי וידאו שלו – אבל מעט מאוד ערוצים רשמיים, שזה אומר גם מעט מאוד קטעי וידאו רשמיים. בניגוד לזה, חיפוש זהה באתר יוטיוב יניב את הקטעים הרשמיים – ובצמוד אליהם, הפרסומות. 

למה ההבדל כה גדול? משום שאם אי אפשר להקרין את הפרסומות באפליקציה של אפל, אי אפשר להכניס כסף. אם נכפיל את זה באלפי אומנים, סרטים וכל סוגי התוכן שמפרסמים יירצו להצמיד אליו פרסומות – שיכניסו עד 3.6 מיליארד דולר בשנה, ע"פ תחזיות האנליסטים לגבי יוטיוב. ואולי עכשיו קל יותר להבין למה לגוגל לא ממש כואב הלב על כי אפליקציית היוטיוב של האייפון מושלכת לסל המחזור.

גוגל רומזת לכך בהודעתה הרשמית היחידה בנדון: "אנו עובדים עם אפל על מנת להבטיח את קבלתה של חוויית היוטיוב הטובה ביותר האפשרית עבור משתמשי ה-iOS6". עוד לא ברור מתי האפליקציה של גוגל ל-iOS6 תצא, מאחר ועדיין נדרש אישורה של אפל, אך קשה להאמין שהיא איננה מקודדת כבר בשלמותה וממתינה ליציאת האייפון 5 בספטמבר.

אפל הרשתה לעצמה לגלות שענקית החיפוש עובדת על אפליקציה משלה בהודעה הרשמית היחידה שהוציאה: "רשיוננו לכלול את אפליקציית יוטיוב במערכת ההפעלה שלנו תם;  לקוחות יכולים להשתמש ביוטיוב בדפדפן הספארי שלנו, וגוגל עובדת על אפליקציית יוטיוב חדשה משלה לאפ-סטור".

מפתה לראות זאת כקרב עז נוסף במלחמה העקובה מדם שבין אפל לגוגל; ייתכן מאוד כי אכן ישנה פה התנגשות כלשהי, גם אם לא מסדר הגודל של השמטת אפל את אפליקציית המיפוי של גוגל מהאפ-סטור, שאפל כבר לא מספקת ליוטיוב מצבת כה בולטת – אך סביר יותר שגוגל "סיימה" את הרישיון לאפליקציית היוטיוב משום שהיא תוכח כיוקרתית עשרת מונים לו תעמוד בפני עצמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.