חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אפל נאלצה לחשוף: לג'ובס עצמו היו ספקות לגבי האייפון

ענקית המחשוב אפל החלה לזמן את העדים לדוכן, אחרי הצהרה פותחת של 90 דקות בה אמרה כי השותפה לשעבר והמתחרה בהווה סמסונג גנבה את העיצובים של האייפון והאייפד – במסגרת משפט המחלוקת על הפטנטים, על רקע שוק הסמרטפונים והטבלטים היוקרתי והתחרותי.

"סמסונג מסרבת להפסיק להשתמש ברכושה האינטלקטואלי של אפל", טען עו"ד החברה הרולד מקלהיני בבית המשפט שבסן חוזה, קליפורניה. "סמסונג נטלה את רכושנו, אל לאנשים להשתמש במה שהמצאת בלא רשות". אפל תובעת 2.5 מיליארד דולר עבור נזקים מסמסונג בטענתה כי חברת האלקטרוניקה הקוריאנית, שגם מספקת חלקים לאייפון ולאייפד, העתיקה את עיצובי החומרה והתוכנה שהפכו את הגאדג'טים של אפל להצלחה מסחרית. אפל טוענת כי סמסונג הפרה לא פחות מ-12 פטנטים.

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

סמסונג, שהגישה תביעה נגדית מול אפל, טוענת כי חלק מהפטנטים של אפל הם משוללי תוקף כי לא הייתה זו החברה הראשונה שהביאה את הסמרטפונים והטבלטים עם התצוגה המלבנית המוגדלת, הקצוות המעוגלים והעיצוב המינימליסטי לשוק. סמסונג גם הודתה כי "קיבלה השראה" ממוצריה ועיצוביה פורצי הדרך של אפל. "אין שום דבר פסול בהתבוננות במה שמתחריך עושים ולספוג מזה השראה", טען עו"ד סמסונג צ'רלס ורהובן. "זה ניתוח תחרותי וזה נעשה כל הזמן. אין עם זה שום בעיה".

עד רמת פראנויה. סטרינגר על דוכן העדים באיור רשמי מאולם המשפט | צילום: רויטרס

העד הראשון של אפל היה כריסטופר סטרינגר, חבר צוות-העילית של המעצבים התעשייתיים שמאחורי מוצרי אפל ואיש החברה מאז 1995. סטרינגר, חנוט בחליפה בהירה וחמוש במבטא בריטי, סיפר על הליך העיצוב החסוי עד רמת הפראנויה של אפל, ואמר כי הוא עובד עם צוות קטן של 15-16 מעצבים המדווחים למנהל העיצוב ג'ונתן אייב. "תפקידנו הוא לדמיין מוצרים שאינם קיימים ולהנחות את תהליך הבאתם לחיים".  קבוצת המעצבים המגוונת יושבת סביב שולחן ומשוחחת המוצרים ועיצוביהם. "זה מעגל ויכוחים כן עד כאב", הוא סיפר, כשהמעצבים כפייתיים במיוחד כלפי כל היבט של העיצוב.

סטרינגר שתושאל ע"י מקלהיני סיפק הצצה נדירה להליך העיצוב של אפל, ודיבר על הדרך שהרעיונות המועלים עושים עד יצירת המודלים הפיזיים. לגבי האייפון, סטרינגר נתבקש לתאר את מטרות העיצוב של אפל. "חיפשנו עדכון חדש, מקורי ויפה, משהו שיהמם את העולם. נכנסנו לקטגוריה בה לא השתתפנו בעבר", אמר. אפל רצתה "ליצור משהו שיהיה פשוט ושאנשים יאהבו".

סטרינגר העיד כי הצוות והמנכ"ל דאז סטיב ג'ובס המנוח הבינו כי החברה נוטלת סיכון בכניסתה לשוק הטלפונים הסלולריים, ודבריו הדהדו טענות דומות שהושמעו בנאום הפתיחה של מקלהיני. "לג'ובס עצמו היו ספקות", אמר סטרינגר. "זו הייתה פריצת דרך. יותר מטלפון. סמרטפונים כבר היו קיימים אבל הם היו כמו מחשבים קטנים. אנחנו באנו עם משהו עוצר נשימה, זה היה מהפכני".

פוגעני. מכשירי הגלקסי III של סמסונג | צילום: רויטרס

כשנשאל לגבי האייפד, סטרינגר דיבר גם על מטרות העיצוב. "רצינו שוב ליצור משהו פשוט בצורה יוצאת דופן, מכשיר יפהפה. משהו שממש תרצה שיהיה לך. ומשהו שממש קל לשימוש, מובן", הוא אמר. כשנשאל לפשר אלה הסביר: "משהו שיהיה מאוד מיידי. אתה לוקח, אתה משתמש. משהו שלא דורש הסבר".

סטרינגר לא הביע כל ספק שסמסונג העתיקה את עיצובי אפל. הוא וחבריו המעצבים "נפגעו" ממוצרי אפל, טען. "גנבו מאיתנו. מאוד קל לראות את זה", הוא אמר. ע"י מי? "במיוחד סמסונג… זה פוגעני. זו קפיצה גדולה בדמיון, לבוא עם משהו חדש לגמרי. זה משהו שאנחנו עשינו. זה תהליך שעליך לשכוח במסגרתו כל מה שאתה יודע… כי אם אתה שם לב לתחרות, אתה תמצא את עצמך עוקב אחרי, במקום להוביל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן