Forbes Israel Logo

אקדמיה ותעשייה: מהנדסים שיתופי פעולה פורצי דרך

המשק הישראלי משווע בשנים האחרונות למהנדסים בכל התחומים, הביקוש למהנדסים צומח ומספר החברות שמבוססות על ידע הנדסי הולך וגדל. כבר שנים שקיים מחסור בכוח אדם מיומן במקצועות ההנדסה ובלימודי המדעים, עניין שעל פי התחזיות עלול להכות בכלכלה הישראלית בעשורים הקרובים.

בשל הצורך האדיר הקיים בשוק למהנדסים, פיתחה SCE המכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון, סביבת לימודים מבוססת פרויקטים (Project Oriented) המתרגלת לימוד תוך כדי עשיה: הסטודנטים לומדים נושאים חדשים, תאוריות ומתודולוגיות ומתבקשים לפתור בעיה הנדסית, כשחלק מהנושאים שיובילו לפתרונה נלמדים באופן עצמאי, תוך הנחיה, בדיוק כפי שקורה במקום העבודה. "לא בכדי 90% מבוגרי המכללה משתלבים בעבודה בתחומם עם סיום הלימודים" מסביר פרופ' יהודה חדד, נשיא SCE.

כמדי שנה, גם השנה הוצגו בחודשי הקיץ פרויקטי הגמר של הסטודנטים במחלקות השונות, בתחומי המחקר, הרובוטיקה והמכטרוניקה, פיתוח אפליקציות ותוכנות, סייבר, אנרגיה וגז, חומרים ועוד.

"90% מהבוגרים משתלבים בשוק העבודה" פרופ' יהודה חדד

מרבית הפרויקטים שהוצגו, הם פרויקטים שגורמי תעשייה חפצו בהם ועל כן פנו למכללה בשאיפה לשתף פעולה ולמצוא מענה לאתגרים. מספר דוגמאות חדשניות ופורצות דרך, אשר ענו במדויק על הצרכים שהוגדרו, פותחו על ידי סטודנטים מהמחלקות השונות עבור התעשייה הצבאית, התעשייה הכימית והתעשייה המסורתית.

במסגרת תערוכת פרוייקטי הגמר של סטודנטים לתואר ראשון במחלקה להנדסת מכונות, הוצג אב טיפוס של מערכת חדשנית ליצירת אנרגיה דיסקרטית מפאנלים סולאריים. הדרישה לפיתוח זה הגיעה מצד התעשייה הצבאית. בתערוכה הוצגו 3 עבודות נוספות, אשר גם הן הוזמנו מהתעשייה הצבאית: מתקן ליישור מוטות הנחשב לאתגר גדול מאוד היום בתעשייה, מערכת לפתיחת ונעילת צינורות מול כוחות גרר, ומערכת המאפשרת שינוע כלי עבודה מסביבה יבשה לסביבה נוזלית.

כלים חשובים

שיתופי פעולה מעניינים ניתן לראות גם עם התעשייה הכימית. הסטודנטים מעידים כי שיתופי הפעולה ההדוקים בין SCE לתעשייה במהלך הלימודים האקדמיים, מסייעים במציאת עבודה עם סיום התואר ונותנים כלים חשובים להתנסות אמיתית בעולמות התוכן של התעשייה כבר במהלך הלימודים.

מכללת סמי שמעון

ליעד הרלב, בוגרת המחלקה להנדסת תעשייה וניהול ב־SCE: "אופי הלימודים הייחודי של המכללה בסביבה מוכוונת משימה אפשר לי להתנסות עם בעיות אמיתיות בעולם ההנדסה. פרויקטים בדרגות קושי שונות הכינו אותי לשוק העבודה והתעשייה והפגישו אותי עם עבודת המהנדס". הרלב החלה את דרכה מיד לאחר קבלת התואר בחברת ייעוץ לענקית הטכנולוגיה "אינטל", וכיום משמשת כחברת הנהלה במפעל הבינלאומי "אמרז".
יובל זיו, מנהל מפעל פריגו API בנאות חובב, בוגר המחלקה להנדסה כימית ב־SCE אומר: "בזכות העבודה גיליתי את האהבה שלי לתחום הניהול, הכימיה וההנדסה והגעתי לתפקיד מנהל מפעל".

לדבריו של פרופ' חדד אי אפשר לנתק את הקשר בין פעילות האקדמיה לתעשייה שבשטח: "אנחנו גאים על כך שגורמים בתעשייה בארץ ובדרום בפרט פונים אלינו במטרה לשתף פעולה במחקר ובפיתוח, התעשייה מרוויחה את מיטב המהנדסים שהוכשרו ב־SCE".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.