Forbes Israel Logo

אקסלנס: בישראל קיימת בועת נדל"ן – מחירי הדיור צפויים לעלות ב-5% נוספים במהלך 2015

בישראל קיימת בועת נדל"ן ומחירי הדיור צפויים רק להמשיך ולעלות ב-5% במהלך 2015, כך מעריכים היום בבית ההשקעות אקסלנס. בסקירה השנתית של החברה אומר בכלכלן הראשי, יניב חברון כי "קובעי המדיניות הכלכלית שמו דגש על שער החליפין, האינפלציה והגרעון, בעוד שבועת מחירי הדיור והזינוק בחובות של משקי הבית הם הבעיה החמורה של המשק. בטווח הארוך, בועת הדיור היא משקולת על הצמיחה, שלא לדבר על קטסטרופה במקרה של התפוצצות הבועה. אני מעריך כי הסיכון הטמון במחירי הנדל"ן ותימחור חסר של סיכוני האשראי גדול הרבה יותר ממעידה בשיעור הגרעון או באינפלציה".

עוד מעריך חברון כי המשק יצמח השנה בכ-3.6% – מעל תחזית בנק ישראל, שעומדת על כ-3%. "המשך התאוששות בארה"ב, התייצבות צפויה באירופה במהלך 2015 כתוצאה ממדיניות הרכישות והתייצבות בסין והודו – יהווה קרקע פורייה יותר עבור היצוא המקומי, שצפוי לצמוח ב-8% בשנה הקרובה, וב-11% בשנת 2016. בנוסף הצמיחה הגלובלית והסחר העולמי צפויים להשתפר גם על רקע ירידת מחירי האנרגיה".

"היבוא צפוי לצמוח בכ-9% בשנה הקרובה וב-11.3% ב-2016, על רקע הרחבת מפעל אינטל בקרית גת והתגברות הרכישות של ישראלים באינטרנט, ולמרות הפיחות של השקל. הצריכה הפרטית צפויה לעלות בכ- 3.4% בשנה הקרובה", מעריך חברון.

על רקע הקדמת הבחירות ואי אישור התקציב, הגרעון בשנה הקרובה צפוי לעמוד על 3% ולא לגדול, כפי שתוכנן. להערכת אקסלנס, האינפלציה תסתכם בכ-1.2%, מעל לקונצנזוס התחזיות, העומד על כ-0.7% בלבד. "למרות ציפיות האינפלציה המדוכאות ולמרות תמימות הדעים לגבי דעיכה באינפלציה בישראל ובעולם, אנחנו מעריכים שהאינפלציה תפתיע מעט ותחזור לתחום היעד כבר ב-2015. הכוח המניע יהיה כמובן הפיחות של השקל מול הדולר ומול הסל. 'חוק המזון', שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת השנה עשוי להוביל לירידת מחירים נוספת עם תחילתו, אולם אנחנו בכלל לא בטוחים לגבי ההשפעה בטווח ארוך יותר, שעשויה להיות אפילו הפוכה".

שוק המניות ימשיך לעלות

להערכת אקסלנס, הריבית במשק תעלה בכ-0.5% בשנת 2015, וכל ההעלאה תתבצע ברבעון האחרון של השנה, שיעור האבטלה צפוי לעלות מ-5.9% ל-6.4% ולצד אלה צופים בבית ההשקעות גם העלאות מיסים ששר האוצר החדש עשוי לבצע.

בשוק ההון צופים באקסלנס את המשך המגמה החיובית ומעריכים כי השוק המקומי יעלה במהלך 2015 בכ-7%-8%, בדומה לעליות שצפויות להירשם בשוק המניות האמריקאי. שוקי המניות באירופה, סין והודו צפויים לעלות בשיעור אף גבוה יותר. כך מעריך בית ההשקעות אקסלנס. בנוגע לשוק האג"ח הקונצרני, מציינים באקסלנס כי "המרווחים המצומצמים של האג"ח לא משאירים הרבה מקום לרווחי הון משמעותיים בשוק הקונצרני. על אף שאנו סבורים כי שנת 2015 תהיה מאתגרת יותר מ-2014 כתוצאה מעליית תשואות בממשלתי וממשיכים להמליץ על הורדת רכיב, עדיין אנו מזהים הזדמנויות בענפים מסוימים כגון אג"ח של חבורת נדל"ן יזמי בישראל, בנקים, ליסינג וכן באג"ח של חברות נדל"ן מארה"ב.

פלוג. תחל להעלות את הריבית ברבעון האחרון של 2015 | צילום: אריק סולטן

לגבי השווקים בחו"ל, מעריכים באקסלנס כי שוק המניות האמריקאי צפוי לעלות בכ-7%-8% נוספים השנה. ארה"ב תמשיך להוביל את ההתאוששות הגלובלית גם ב-2015. ההתאוששות בשוק העבודה האמריקאי תימשך. באירופה, הרכישות של הבנק המרכזי האירופי יעשו פלאים: אשראי זמין, זול וגמיש יותר ייטיב כמובן עם הסקטור העסקי במדינות הפריפריה. אירופה תיהנה גם מירידת מחירי הנפט. כלכלת ספרד חוזרת להתאושש, מחירי הנדל"ן בה צפויים להתייצב ומגמת הירידה שלהם תתהפך. לגבי הדולר, מעריכים באקסלנס כי מגמת הפיחות תימשך לתוך שנת 2015. "מדובר במהלך של פעם ב-15 בשנה", הם מסכמים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.