Forbes Israel Logo

"ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל, וכזו היא תישאר. אבל למה לא להוסיף גם את סין למשוואה?"

"ישראל היא מדינה קטנה, לכודה בלב האזור המסוכן ביותר בעולם. ועדיין, היא שורדת וממשיכה להתפתח. זה בלבד אמור להגיד משהו למשקיעים אשר חושבים אם כדאי להשקיע במשק הישראלי". את הדברים החמים האלה לא אמר דובר רשמי מטעם ממשלת ישראל, וגם לא בכיר במשק אשר פונה למשקיעים מרחבי העולם בניסיונות שכנוע נואשים: למעשה, דברי ההלל האלו הגיעו דווקא מפיו של רוני צ'אן, איל הנדל"ן ואחד האנשים העשירים בסין, במהלך טקס הענקת פרס מיוחד בכנס "Go4Israel", אשר אורגן על ידי בית ההשקעות קוקרמן וקרן קטליסט.

צ'אן זכור במיוחד על רקע תרומת הענק אשר העביר לאוניברסיטת הרווארד על סך 350 מיליון דולר – התרומה הגדולה ביותר אי פעם למוסד היוקרתי. הוא נחשב לידיד גדול של המשק הישראלי, וביקר פה כבר פעמים רבות. בנוסף, הוא מספר, הוא פועל רבות להבאתם של אנשי עסקים ומשקיעים נוספים מסין אל המשק הישראלי.

צ'אן (במרכז) עם שר החקלאות שמיר (משמאל) ואדוארד קוקירמן | צילום: יח"צ

"כולנו יודעים שיראל תלויה בארה"ב. היא ידיתכם הטובה ביותר, וכזו היא גם תישאר. ותאמינו לי, לא תוכלו לבקש ידידה טובה מזו", אמר צ'אן במהלך נאומו, וסירב להתרשם מההידרדרות הנוספת אשר נרשמה ביחסים בין המדינות לאחרונה. "אני גם מאמין שיחסי ישראל עם אירופה יישארו איתנים. אבל אני שואל – למה לא להרחיב את מעגל הקשרים? למה שלא יהיה מקום לכולם?". 

"אני בעיקר מופתע שאין חברות ענק ישראליות כיום", המשיך צ'אן בנאום אשר נשמע יותר כניסיון שכנוע עבור היזמים הישראלים – שיקחו גם את המשקיעים הסינים בחשבון בפעם הבאה בה יצאו לסבב הנפקה. "יש חברות מוצלחות, אבל הן נמכרות בין רגע לחברות ענק אמריקאיות ונטמעות בהן. עם סין זה יהיה שונה. אני לא קורא לכם למכור את החברות למשקיעים סינים – אלא פשוט להיעזר בהם כדי להגיע ולמכור את המוצרים שלכם גם לשוק הסיני".

את הפרס קיבל צ'אן, כאמור, במהלך כנס ההשקעות השנתי אשר מארגנים יחדיו בית ההשקעות קוקרמן וקרן קטליסט. לאחר שבשנים הקודמות נקרא הכנס "Go4Europe", השנה החליטו המארגנים לשנות את השם – עקב נוכחותם הרבה של אנשי העסקים והמשקיעים אשר הגיעו מסין. מאות אנשי עסקים ישראלים וזרים הגיעו השנה, בכדי להכיר אלה את אלה ולדון על שיתופי פעולה אפשריים בעתיד.

"תשאלו את אנשי אינטל, שהשקיעו כאן כבר לפני עשרות שנים, והם ישמחו לספר לכם כמה הם מרוצים", אמר השר לענייני מודיעין ושר האוצר לשעבר, הד"ר יובל שטייניץ. "ולא רק הם. כל מי שהשקיע בישראל בעבר יספר לכם כמה הוא מרוצה כיום. משמח אותי במיוחד לראות שבנוסף למשקיעים האמריקאים והאירופאים, אנחנו רואים גם נוכחות הולכת וגוברת של משקיעים מסין – זה חשוב מאוד למשק".

השר יובל שטייניץ עם אדוארד קוקרמן, יו"ר קוקרמן בית השקעות | צילום: יח"צ

"היו הרבה דיונים וחילוקי דעות בדבר המכירה של חברות ישראליות לידיים סיניות", הגיב שר החקלאות יאיר שמיר לביקורות אשר הושמעו לאחרונה, בעיקר לאחר מכירת חברת "תנובה" למשקעים סיניים. "ההחלטה של המדינה הייתה ברורה: כל עוד לא נגרם סיכון של ממש לביטחון מדינת ישראל – ניתן למכור לכל מי שחפץ. וכך יהיה".

במהלך הכנס התקיימו דיונים ופאנלים שונים אודות עתיד ההשקעות, מצב המשק הישראלי והכיוון אליו מתקדמת הטכנולוגיה – ותעצב את חיינו בשנים הקרובות. באשר לפניהם של המשקיעים הסינים, בהחלט נראה כי רבים מהם החלו להתייחס ברצינות יתרה למשק הישראלי בשנים האחרונות. האם המשק הישראלי ישתף עמם פעולה, ומה יהיו ההשלכות של מהלך שכזה – ניתן יהיה לשפוט רק בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.