Forbes Israel Logo

אתגרים לא פשוטים ואפשרויות חדשות: מה טומן העתיד עבור אפל?

בפוסט בבלוג שהפך ויראלי לאחרונה, טען אחד ממייסדי טאמבלר מרקו ארמנט כי אפל אולי תהיה הבלקברי הבאה. לדבריו, בעוד חברות אחרות כמו אמזון, פייסבוק וגוגל מתקדמות בטכנולוגיות מפתח של אינטליגנציה מלאכותית, אפל נראית כנותרת מאחור.

ברור כי הוא צודק לגבי הנקודה השנייה שלו. שירות סירי של אפל חלש יותר מהמתחרות, וסוגים כאלו של שרותי אינטליגנציה מלאכותית נראים כמפתח לעתיד הדיגיטלי. אך הוא מפספס נקודה חשובה – אפל מעולם לא התחרתה עם טכנולוגיות יסוד. במקום זאת, היא מומחית במיוחד בעיצוב טכנולוגיות קיימות לתוך מוצרים שהם נהדרים באופן יוצא דופן.

האמת היא שאפל לא חברת טכנולוגיה ואף פעם לא הייתה, אבל היא אחת מחברות ההנדסה והעיצוב הטובות שהעולם אי פעם ראה. לאחרונה היא אף בנתה שרשרת אספקה שמעניקה לה יתרון נוסף על המתחרות שלה. האמת היא שאפל בכלל לא דומה לבלקברי. אם בכלל, בשנים הקרובות אפל תהפוך לטויוטה הבאה.

הגאונות של סטיב ג'ובס

הקריירה של סטיב ג'ובס מבהירה מיד כיצד הוא היה גאון שיווק עם חוש כמעט על טבעי למה שהצרכן רוצה. הוא הסתכל לקטגוריית מוצר ספציפית, החליט שהגיע הזמן לרענן אותה ועיצב מחדש את הצורה והפונקציה שלה.

בעוד שחברות רבות אחרות פיתחו מחשבים אישיים בסוף שנות ה-70, אפל II ואחר כך המקינטוש היו יוצאי דופן לא רק בגלל שהיו להם יכולות טובות יותר מאחרים, אלא בגלל שהיה קל וכיף יותר להשתמש בהם. בדרך דומה, כשהאייפוד הושק לתוך שוק נגני מוזיקה צפוף, אף אחד לא יכל לחזור על החוויה.

ועדיין, למרות ההצלחה של כל המוצרים האלו, אף אחד לא קידם טכנולוגיה חדשה. למעשה, בשנים האחרונות אפל הייתה איטית יותר מסמסונג בהוספת פונקציות חדשות למכשירים הניידים שלה. במקום זאת היא השתמשה בטכנולוגיה קיימת – שרובה הגיעה מתכניות ממשלתיות – כדי ליצור חווית מוצר שתהיה מובחנת בצורה ובפונקציה שלה.

בעשור האחרון האסטרטגיה של אפל הופנתה למודל עסקי רווחי. מאחר והחברה השתמשה בטכנולוגיות בסיסיות, היא יכלה להוציא פחות כסף על מחקר ופיתוח מאשר המתחרות שלה ועדיין לגבות מחיר פרימיום. ביחד עם שרשרת אספקה יעילה שבנה טים קוק, החברה יצרה רווחים משמעותיים.

אסטרטגיה של שילוב

פקטור נוסף בהצלחה של אפל היה האסטרטגיה המשולבת שלה. בעוד שחברות אחרות התמחו בחומרה או בתוכנה, אפל יצרה מוצרים ששילבו את שתיהן. זה איפשר לה לשלוט בכל היבט של החוויה ולהימנע מבאגים שהטרידו את הפלטפורמות היריבות.

בעידן ה-PC זה הוכח כחיסרון, מאחר והמעבדים של אינטל יחד עם חלונות ואופיס של מיקרוסופט יכלו להציע מגוון גדול יותר ומחיר נמוך יותר. זה גם יצר כמה בעיות, אבל עבור רוב הלקוחות ויזמים בייחוד, מחירים נמוכים עלו על נוחות.

התקופה בה אפל הייתה דומיננטית בוודאי תסתיים, אבל יש לה מה להציע | צילום: fotolia

יחד עם זאת, בעידן המובייל היכולת של אפל לשלב פונקציות בקרב כמה מכשירים, יחד עם מיליוני אפליקציות שהפכו לזמינות בחנות היישומים שלה, הציבו אותה בעמדה מובילה. כיום, במקום רק למכור מוצרים היא משווקת אקוסיסטם שלם שקל מאוד לחבר אותו, גם עבור אלו שאינם שולטים בעולם הטכנולוגיה.

זה מה שהוביל לשליטה בת עשור של אפל. אנשים יכלו לגשת פשוט לאפסטור, לקבל עזרה ולא היו צריכים לדאוג לגבי הטכנולוגיה. ככל שהם נשארו יותר בחנות, הכל היה פשוט עד כדי כך שחלקם סירבו לקנות מוצר מחברה אחרת.

שינוי תפיסות

הטכנולוגיה באפל התקדמה יחד עם תפיסה ברורה. התקדמות באספקת כוח, אכסון ורוחב פס השתפרה ואיפשרה ליצור פונקציונליות חדשה כל כמה שנים. לכן אפל הייתה יכולה ליצור חוויות חדשות עבור המשתמשים שלה באופן מתמשך, תוך כדי קיום תפיסת השילוב שלה.

טכנולוגיית הענן שיחררה את האחיזה של אפל בפונקציונליות. במקום להיות מסוגלים לשלוט בכל היבט של החוויה, הצרכנים יכלו להוריד את רוב הפונקציות של המכשירים שלהם מהאפסטור. הופיעו יותר ויותר אפליקציות (כמו מפות וחיפוש קולי) שמונעות מטכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית, בה לאפל יש תחרות מעטה.

בשנים הבאות נראה תפיסות חדשות לחלוטין שבולטות כמו חישוביות ושבבים נוירומורפיים. המכשירים שלנו יהפכו לשערי כניסה בלבד לפונקציות בענן שרק חברות מעטות מסוגלות להעביר, כמו גוגל ו-IBM. יש הטוענים כי עם יותר מ-200 מיליארד דולר במזומן ובטחונות שוק, אפל תוכל פשוט לקנות את הטכנולוגיה שהיא צריכה. אבל זה לא עד כדי כך פשוט. לוקח עשורים לפתח את הטכנולוגיות האלה ומעט אנשים מבינים אותן היטב.

העתיד של אפל

אפל היא לא חברת ענק שנמצאת בדרך למטה, אלא היא עדיין חברה טובה שתתמודד בעשור הקרוב עם תנאים שיהיו פחות מבטיחים. חברת הנדסה ועיצוב לא יכולה פשוט להתעורר יום אחד ולהחליט שהיא חלוצה טכנולוגית.

ניקח לדוגמא את המדיניות המפורסמת של אפל לגבי חשאיות מוחלטת. זה הגיוני לחלוטין בחברה המתמקדת בהנדסה ועיצוב של מוצרים. אפילו הצצה קטנה לאייפון יכולה לתת למתחרים הרבה ולצמצמם את היתרון של אפל. לעומת זאת, טכנולוגיות מחקר מחייבות גישה פתוחה יותר ושיתוף פעולה.

זה לא אומר שלאפל אין אפשרויות. לדוגמא, לאחרונה היא קידמה ברית עם IBM כדי לעצב אפליקציות שמבוססות על טכנולוגיות מתקדמות כמו ווטסון. אפשר לצפות לבריתות נוספות כאלו בקרוב ואפילו למוצר פורץ דרך או שניים. כפי שטויוטה הראתה לנו, היכולת להנדס מוצרים מהשורה הראשונה – עדיין שווה משהו. יחד עם זאת, העשור בו אפל הייתה הדומיננטית בוודאי יסתיים. רוב הרווח בעשר השנים הבאות ילך לחברות שיכולות לפתח טכנולוגיות ייחודיות עם יכולות ייחודיות, ואפל אינה ביניהן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.