חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אתם לא יודעים מה אתם רוצים: על האלגוריתם המהפכני שיגלה מה מעניין אתכם באמת

אתרים רבים ברשת האינטרנט מקפידים לשאול אותנו באופן גלוי: מה אנחנו מחפשים? מה אנחנו אוהבים? באתרי צפייה ישירה מבקשים מאתנו לבחור את הז'אנר המועדף אלינו, אתרים מוזיקליים מבקשים שנצהיר לאיזה סגנון אנו מתחברים במיוחד ואף אתרי חדשות שונים (בעיקר בארה"ב) שואלים באיזה תחומים נרצה להיות מעודכנים. אך מעל כולם בולט תחום הענק אשר לא מפסיק לגדול ולהתפתח בשנים האחרונות: סצנת ההיכרויות ברשת.

כל אתרי ההיכרויות הפעילים כיום מבקשים מהמשתמשים לפתוח "פרופיל אישי", בו יצהירו איזה מין אדם הם מחפשים להכיר: האם חשוב להם שיהיה גבוה, או דווקא נמוך, האם ישימו דגש על הופעתו החיצונית, או דווקא על מידת ההשכלה או חוש ההומור שלו, ועוד שלל מאפיינים. אך נשאלת השאלה – האם אנו בכלל יודעים מה אנו רוצים? על פי מחקר חדש, התשובה, באופן חד משמעי, היא לא.

אתם לא באמת יודעים מה אתם רוצים | צילום: Shutterstock

חלוצות הגישה לפיה יש להתעלם לחלוטין מרצונותיו המוצהרים של המשתמש הו חנות הספרים המקוונת אמזון ואתר הצפייה הישירה נטפליקס. שתיהן ממליצות לגולשים על תוכן אשר עשוי לעניין אותם (ספרים או סדרות טלוויזיה, בהתאמה), אך עושות זאת מבלי לשאול את המשתמש להעדפתו, אלא תוך ניתוח הרגלי הגלישה שלו באתר – ספרים אשר הזמין או סדרות בהן צפה, דפים אליהם נכנס לזמן קצר בלבד, מוצרים אשר צרכו גולשים בעלי מאפיינים דומים, ועוד.

לפי קאנג זאהו, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת איווה בארה"ב, הדבר נכון במיוחד גם לאתרי ההיכרויות – שם מסתמכים עדיין באופן מוחלט על עדויות הגולשים אודות עצמם. זאהו מוביל צוות אשר שם לו למטרה לפתח את האלגוריתם אשר יסייע לאתרי ההיכרויות השונים, תוך ניתוח היסטוריית הגלישה של המשתמש באתר, ובמיוחד – ניתוח הפרופילים של בני המין השני בהם דפדף. ממש כמו אמזון ונטפליקס. 

מסתבר כי ההבדל בין עדותו של אדם אודות עצמו לבין הנתונים המתגלים מניתוח הרגלי הגלישה שלו הם אדירים. לעיתים קרובות, הרצונות עליהם מצהירים הגולשים בטפסי הרישום לאתר מתגלים כהפוכים לחלוטין מאלו אשר מזהה האלגוריתם, וברובם המוחלט של המקרים, הגולשים כלל אינם מודעים לכך.

לשם פיתוח האלגוריתם, זאהו וצוותו השתמשו בכמות ענקית של מידע אשר סיפקו להם כמה מאתרי ההיכרויות הפופולאריים בארה"ב. הם ניתחו לא פחות מ-475,000 שיחות ראשוניות, אשר התקיימו בין 47,000 משתמשים בארה"ב במשך 196 ימים. מניתוח הנתונים עולה כי 25% בלבד מהשיחות הראשוניות הבשילו לכדי המשך שיחה או למפגש פיזי.

רק מעטים מהקשרים הראשוניים מבשילים להמשך כלשהו | צילום: Shutterstock

את הנתון הזה רצה זאהו לשפר. לדבריו, "ההערכות שלנו, המבוססות על הרצונות הכמוסים של המשתמש מוכחים כיעילים בהרבה לניבוי הצלחת הקשר בין שני משתמשים – הרבה יותר מהסתמכות פשוטה על פרטים אשר מציינים המשתמשים השונים בטפסי הרישום שלהם". לאחרונה נוסה לראשונה השימוש באלגוריתם אשר פיתח הצוות באחד מאתרי ההיכרויות בארה"ב. לאחר ניתוח התוצאות, מסתבר כי לא פחות מ-44% מהשיחות הראשוניות הבשילו לכדי המשך קשר – עלייה של למעלה מ-50% ביחס לנתון הקודם. 

זהאו וצוותו כבר הוזמנו על ידי שניים מאתרי ההיכרויות הגדולים בארה"ב בכדי ליישם את השימוש באלגוריתם החדש. לדבריו של זאהו, לא רק תחום ההיכרויות ברשת ישנה את פניו עקב כך – גם תהליכי קבלה של מועמדים לבתי ספר ואוניברסיטאות, מיון מועמדים למקומות עבודה ועוד תחומים רבים ומגוונים יוכלו לעשות שימוש באלגוריתם המתקדם.

אם כן, המגמה המסתמנת בעתיד הקרוב ברורה – חברות הרשת השונות ילמדו פשוט מאוד להתעלם מכל מה שאנו מצהירים אודות עצמנו. אך האם אותם אלגוריתמים יוכלו להכיר אותנו טוב יותר מכפי שאנו מכירים את עצמנו? לפחות בינתיים, נראה כי הנתונים מוכיחים שכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן