חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

באושר ועושר: השוטר שפוטר עקב נטייתו המינית כובש את הקהילה הגאה בסין – ושווה מאות מיליונים

מא באוליי הוא אחד היזמים המעניינים והמצליחים ביותר בסין. הוא אמנם עונה על כל ההגדרות המתבקשות של "יזם היי-טק", אך סיפורו האישי והתחום בו הוא פועל הפכו אותו להרבה מעבר ליזם נוסף בתעשיית ההיי-טק הסינית הפורחת. באוליי בן ה-38 הוא הבעלים, המייסד והמנכ"ל של אפליקציית ההיכרויות הגדולה ביותר בעולם לבני הקהילה הגאה, עם מספר משתמשים אדיר בסין ומחוצה לה. והכל, באחד המשטרים השמרנים ביותר בעולם.

לפני שוש שנים באוליי היה עדיין רחוק מעולם היזמות וההיי-טק. במשך 20 שנה הוא שירת כשוטר במשטרה הסינית במחוז הבאיי הצפוני, והתקדם בצורה סבירה במעלה סולם הדרגות. אך בשנת 2012, כאמור, הגיע המפנה. אך זה לא הגיע כשבאוליי עבר התחזות או עלה על רעיון גדול. למעשה, באוליי נאלץ לשנות כיוון בחייו – לאחר שאולץ להתפטר מתפקידו במשטרה כשתושבים ומפקדים במחוז גילו על נטייתו המינית ועל ערבים בעלי אופי מיני אשר נהג להנחות בשעות הלילה. "כשיצאתי מהארון, אמא שלי התייחסה אלי כאילו התקלקלתי", הוא מספר היום.

עברו לבניין משרדים נוצץ, בלב בייג'ינג. משרדי החברה | צילום: פורבס

אך כמו בסיפורי האגדות הנוצצים ביותר, בתוך 3 שנים בסך הכל חייב של באוליי השתנו מן הקצה. החברה בסין, הוא מספר, למדה לקבל במהרה את בני הקהילה הגאה. בערים הגדולות דוגמת שנגחאי או בייג'ינג, חברי הקהילה נהנים מסצינה שוקקת שכוללת מועדונים ובארים גלויים, והמגמה זולגת גם למחוזות הרחוקים יותר ולבני הדורות המבוגרים יותר. אך עדיין, הממשל הסיני נמנע מלהתייחס לסוגיה באופן ישיר. בשנת 2001 הומוסקסואליות אמנם הוסרה מרשימת "מחלות הנפש" המוכרות על ידי הממשל הסיני, אך כעת המדיניות אשר נוהג הממשל בבייג'ינג ביחס לאוכלוסייה הגאה היא בגדר "אל תספרו, לא נשאל". חוקים הנוגעים לאפלייתם של חברי הקהילה אינם קיימים בסין, ורבים מחברי הקהילה (ובמיוחד אלו אשר עובדים ברשויות ממשלתיות שונות דוגמת המשטרה) נאלצים להסתיר את נטייתם המינית עד עצם היום הזה.

וכך, זיהה באוליי שוק אדיר מימדים אשר נותר חסר התייחסות במדינת הענק. על פי הערכות בסין, במדינה חיים לא פחות מ-40 מיליון גאים וגאות, אשר רבים מהם, כאמור, עדיין נאלצים להסתיר את נטייתם המינים בציבור. "היו קצת חששות, אבל גיליתי שלממשל אין שום בעיה עם חברות אשר פונות ישירות לקהילה הגאה", הוא אומר. "כל עוד הן מצייתות לחוקים, מתייחסים אליהן כמו אל כל חברה אחרת".

ועם ההבנה הזו, באוליי בן ה-38 החליט להפוך את שינוי הכיוון שנכפה עליו להזדמנות. בשנת 2012 הוא הקים חברה בשם "העיר הכחולה", על שם העיר "קין הנגאדו" בה בילה את מרבית שנותיו כשוטר. בנובמבר אותה שנה השיק את האפליקציה הרשמית, אשר מאפשר לחברי הקהילה הגאה למצוא רווקים בני מינם בקרבת מקום באמצעות שימוש בחיישן ה-GPS במכשיר הנייד שלהם. כיום רשומים בחברה לא פחות מ-20 מיליון משתמשים – מהם 14 מיליון בסין ו-6 מיליון מחוץ לגבולות המדינה. הנתונים האלה מזכים את באוליי בפער ניכר בתואר "שירות ההיכרויות הגדול בעולם" לבני הקהילה הגאה – הרבה לפני שירות "גריינדר" האמריקאי המפורסם לו 5 מיליון משתמשים ברחבי העולם כולו.

כעת, באוליי לא חושש גם להתגאות בהצלחתו – ומשרדי החברה עברו לאחרונה לבניין משרדים נוצץ בלב בייג'ינג. הוא מעסיק כיום 90 עובדים אשר פועלים מחלל מעוצב וצבעוני במיוחד בלב רובע העסקים הנחשב של העיר, ובמרכז המתחם – משרדו של באוליי, אשר מעוטר בפוסטרים צבעוניים, לרבות אחד שלו ושל צוות המייסדים, כולם נטולי חולצה וצבועים בצבעי דגל הגאווה.

וסיפור ההצלחה לא מסתיים רק באושר – אלא גם בלא מעט עושר. בשנה שעברה גייס באוליי 30 מיליון דולר מאחת הקרנות המובילות בסין, על פי שווי חברה של 300 מיליון דולר. לדבריו, השנה צפויים להתנהל מגעים לסבב השקעה נוסף – אשר יעניק לחברה שווי גבוה הרבה יותר. עיקר התכנית העסקית שלו מתמקדת כעת בגישה לשווקים נוספים מחוץ לסין – בהם ארה"ב, ברזיל, תאילנד ואפילו טאיוון.

שווה 300 מיליון דולר – "וזו רק ההתחלה". באוליי | צילום: פורבס

עם הכוח הגדול בידיו, באוליי החל לקדם לאחרונה גם שורה של נושאים הנוגעים לחברי הקהילה הגאה במדינה. כבר בתחילת דרכה החברה הציעה למשתמשים רשומים בדיקת איידס בחינם, ובאוליי עבד עם גורמים שונים בממשל הסיני לקידום תכניות בקרב הקהילה להגברת המודעות למחלה ועידוד השימוש באמצעי מניעה. בחודש יוני הקרוב הוא יפעל בשיתוף ענקית הסחר הסינית עליבאבא, ויחדיו הם יטיסו 10 זוגות חד מיניים מסין בכדי להתחתן בלאס וגאס. כשמדובר בקהילת ענק עם 40 מיליון חברים – ברור למה חברות גדולות נוספות מתחננות לשיתוף פעולה עם באוליי והחברה שהקים.

ולאחר הקבלה החברתית והכסף הרב, מגיע גם תורה של המשפחה לקבל את באוליי. לדבריו, רק בשנת 2013 הוריו הסכימו לדבר בפתיחות על פעילות החברה שהקים (לאחר שגייס השקעה ראשונית בשווי 3 מיליון יואן). כיום, הוא מספר, הוריו קוראים בהתלהבות לכל חבריהם ומכריהם כשהוא מתראיין בטלוויזיה.

כעת, כאמור, באוליי ממשיך לקדם את החברה אל עבר היעד הבא – כניסה לשווקים נוספים ברחבי העולם. עם התואר המבטיח "בעליו של אתר ההיכרויות הגדול בעולם לבני הקהילה הגאה" וכמי שהצליח כנגד כל הסיכויים במדינה כמו סין, לא כדאי להמר נגדו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן