Forbes Israel Logo

בג"ץ: "תגובה לעתירה בגין יצוא הגז תוגש בתוך 15 יום"

בית הדין הגבוה לצדק קבע היום כי תגובה לבקשה למתן צו ביניים בנושא יצוא הגז הטבעי תוגש בתוך 15 יום, ותכלול גם התייחסות לבקשה לקיים דיון דחוף בעתירה. זאת לאחר שקבוצה של ח"כים ופעילים חברתיים הגישה היום עתירה לבג"צ נגד החלטת הממשלה ליצוא 40% מעתודות הגז הטבעי.

על העתירה חתומים יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', ח"כ רובי ריבלין מהליכוד, משה גפני (יהדות התורה), יו"ר ועדת הכלכלה פרופ' אבישי ברוורמן (העבודה), בשיתוף עם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, המכון הישראלי לתכנון כלכלי והפורום הישראלי לאנרגיה. את העותרים ייצגו עו"ד אפי מיכאלי, ערן צין, ד"ר עופר סיטבון ונטע דגן.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בין היתר נכתב בעתירה כי "על אף חשיבותה העצומה של ההכרעה ועל אף החובה לעגנה במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת, נמנעה ממשלת ישראל מנקיטה בצד הדמוקרטי המתבקש והחליטה להימנע מהבאתו של הנושא לדיון דמוקרטי, שקוף ומקיף בכנסת ישראל".


מפגינים נגד יצוא הגז, היום מחוץ ישיבת הממשלה | צילום: מרק ישראל סלם

בפתח דיון בוועדת הכלכלה היום אמר ברוורמן: "הבג"ץ הזה הוא קודם כל בגלל העניין הדמוקרטי. לא יכול להיות שהחלטה בסדרי גודל היסטוריים במונחים של הכלכלה הישראלית, לא תגיע לבית המחוקקים. ראש הממשלה והממשלה התעלמו פה מחוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שלמעשה אומר, שההכרעה בכנסת מתחייבת מעקרונות המשטר בישראל".

עוד אמר יו"ר הוועדה: "הפתח היחיד שהמשנה ליועץ השאיר לממשלה הוא עניין "דחיפות ההכרעה" ואני כבר הודעתי ערב שבת לראש הממשלה בכתב, שוועדת הכלכלה תקיים דיונים גם באוגוסט, אם צריך, כדי לסיים את הליך החקיקה במהירות, אבל ראש הממשלה התעלם והחליט לדלג כל הכנסת".

לדברי העותרים, החלטת הממשלה חסרת תוקף, שכן היא "עומדת בסתירה לכלל בדבר 'הסדרים ראשוניים' בהיותה מעגנת שורה של הכרעות שיש בהן כדי להוביל לפגיעה בזכויות יסוד".

במטה המאבק לשמירה על הגז הוסיפו כי "ממשלת ישראל הראתה היום שאין על מי לסמוך. בעוד היא מדברת גבוהה על מאבק בריכוזיות, בטייקונים ועל הורדת יוקר המחיה – היא נכנעת בפועל למונופול הגדול בישראל ומאפשרת לו לקחת מציבור הצרכנים בישראל את משאב הטבע החשוב ביותר. ההתנהלות הבעייתית של ועדת צמח, שלא בדקה בכמה יכול הגז הטבעי להוריד מיוקר המחיה של הציבור, נגמרה בהתנהלות עוד יותר בעייתית של ממשלת ישראל, שעושה כל תעלול ומפחדת אפילו להביא את החלטתה לכנסת לשם אישור כחוק. שרי הממשלה, שהתבטאו במערכת הבחירות נגד ייצוא הגז, הראו היום מה שווה מילתם – חזרנו לפוליטיקה הישנה ביותר".


צילום: יאיר מיוחס

"ראש הממשלה מטעה את הציבור לחשוב כאילו יש רק שתי ברירות: או לא לייצא כלל – או לייצא מחצית. אין דבר רחוק יותר מן האמת. ניתן לייצא כמויות צנועות ולשמור את המירב הגז הטבעי לשימוש במשק הישראלי, שימוש ממנו מפיקים היזמים רווחים גדולים כבר כיום".

"יש כאן הטעייה שערורייתית נסתרת מהציבור", טוענים שם. "הממשלה לא משריינת 60% למשק. בתוך מסגרת אחוזים אלו ניתן לאפשר יצוא למדינות שכנות בהקיף בלתי מוגבל, כך ששום דבר לא מובטח למשק הישראלי. מספיק היה לייצא למדינות השכנות כדי להצדיק כלכלית את פיתוח לוויתן. למעשה ראש הממשלה הוא זה שנוקט בגישה פופוליסטית ומנסה להפחיד את הציבור שללא יצוא מידי הגז יישאר באדמה. בפועל ההפך הוא הנכון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.